Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[WIP] Nya legohörnan

Startat av Bokeslundsparken, 22 Oktober 2020 kl. 19:15

Föregående ämne - Nästa ämne

footos

Snyggt det blev!
Jättekul att följa då frun och jag också håller på med vårat legorum. Vi har inte kommit så långt. Ska snart gjuta golv 😊
Kanske får köra en wip tråd jag också med lite bilder

Bokeslundsparken

Kanske dags för en uppdatering så här fem år senare!
Överlag är jag fortfarande väldigt nöjd med hur det blev. Eftersom samlingen växt har jag behövt utöka förvaringen och även skaffat en separat byggyta. Legohörnan har alltså sakta smugit sig in i den del av rummet som är hemmabio.

20251128_111621.jpg

Jag fick ett stabilt bordsunderrede av en kompis och har bara en enkel träskiva ovanpå. Förvarar byggen i lådor under. Samma skiva som jag släpar med på utställningar för att få en plan fin yta. Lite kaos ( försökte plocka undan för fotot ) pga skyltfönsterprojekt och rivning av Botanicum. 
Har utökat med hyllor för buffert och rejält med sortimentlådor för bitar som jag inte använder ofta men ändå vill ha sorterade.

20251128_111639.jpg

I sortimentlådorna vid byggytan försöker jag ha så mycket av det vanliga som möjligt fast i små mängder så jag snabbt kan bygga och sen hämta mer från buffert när det behövs.
Klossar i färger som jag har mycket av och som jag använder ofta har jag i lösa sortimentlådor. Lätt att plocka och tillräcklig mängd för att bygga, buffert i påsar i större lådor. Liknande upplägg med plates 1*x, 2*x och 4*x.

20251128_111748.jpg

Några lådor av annan sort i hyllan och ett nybyggt ställ ovanpå.

20251128_111955.jpg 
20251128_111713.jpg

Jag anstränger mig för att ha en noggrann sortering och ordning. Måste erkänna att det är väldigt tillfredställande att komma ner i legohörnan, ibland sitter jag jag bara där och njuter utan att bygga! ( Ja, jag vet, jag är störd!)
In vino veritas.

MrUzagi

Citat från: Bokeslundsparken skrivet 28 November 2025 kl. 12:08Jag anstränger mig för att ha en noggrann sortering och ordning. Måste erkänna att det är väldigt tillfredställande att komma ner i legohörnan, ibland sitter jag jag bara där och njuter utan att bygga! ( Ja, jag vet, jag är störd!)
Du är i gott sällskap. Här är vi alla lite störda när det gäller Lego. ;D

lingonmirakel

Wow, vilken förträfflig tråd att inspireras av. Kommer lusläsa i helgen och definitivt plocka russinen ur denna kaka och glatt sno till mina planer. Får också ta och skapa upp en WIP-tråd vad det lider.
Instagram: miken_mocs

Joyride

Smart att bygga ett eget rack till de större sortimentslådorna. Värdelöst när de blir liggande staplade på varandra.
Instagram: joyride_bricks

lingonmirakel

Hur djup arbetsyta har du där du bygger mest? Önskar du någon gång att du hade skippat Stanley-lådor där och i sådana fall hur brett "hål"? Eller upplever du att det minimala avståndet till dom bitarna väger upp att de äter lite av djupet på arbetsytan? Eller är det helt ett ickeproblem när man kan sprida ut sig på i andra ledder i stället?

Edit: En till fråga :) Om du hade haft förutsättningar i höjdled, skulle du se en fördel med att alla Stanley-lådarna var en bit ovanför arbetsytan, och i sådana fall hur mycket?

Bokeslundsparken

Djupet är 56 cm så även med en 48-platta så är det ganska gott om plats att dra ut lådor. Den lilla upphöjningen är medveten för att kunna ha lite bitar liggande på bordet utan att vara i vägen. Vid stora projekt så har jag merparten på skivan och bara en modul vid byggytan.
Så inget jag skulle ändra på. Vid höga husbyggen behöver jag ibland skjuta bygget i sidled för att komma åt men det är inget problem, har försökt anpassa innehållet i lådorna också.
In vino veritas.

lingonmirakel

Citat från: Bokeslundsparken skrivet 28 November 2025 kl. 22:52Djupet är 56 cm så även med en 48-platta så är det ganska gott om plats att dra ut lådor. Den lilla upphöjningen är medveten för att kunna ha lite bitar liggande på bordet utan att vara i vägen. Vid stora projekt så har jag merparten på skivan och bara en modul vid byggytan.
Så inget jag skulle ändra på. Vid höga husbyggen behöver jag ibland skjuta bygget i sidled för att komma åt men det är inget problem, har försökt anpassa innehållet i lådorna också.
Tack! I mitt fall skulle endast 44 cm djup finnas kvar, känns lite i minsta laget. Kanske höja upp alla några dm, eller lämna en glugg.

Joyride

Citat från: lingonmirakel skrivet 28 November 2025 kl. 23:06Tack! I mitt fall skulle endast 44 cm djup finnas kvar, känns lite i minsta laget. Kanske höja upp alla några dm, eller lämna en glugg.

Jag ska inte kidnappa tråden men jag gjorde så här @lingonmirakel, jag lät några lådor sitta löst (krävdes lite sågkirurgi på de här cocraft-boxarna). Behövs sällan men jag kan fixa lite mer utrymme om det krävs.

IMG_6953.jpg

IMG_6954.jpg
Instagram: joyride_bricks