Massa nyheter 2011--Nya Harry Potter set, Black Pearl m.m!!!

Startat av Goldmember, 01 Januari 2011 kl. 23:53

Föregående ämne - Nästa ämne

Stigge72

Citat från: Skrytsson skrivet 03 Januari 2011 kl. 20:47
Citat från: Agreenbrick skrivet 03 Januari 2011 kl. 20:43
Är det bara jag  som reagerar på att minifig series 1 spaceman/ series 3 alien, space villain laserpistolen används som utomjordingarnas vapen i alien conquest?
Med tanke på att spartan hjälmen från series 2 finns med i tempel of atlantis, så kommer nog andra minifigs bitar att förekomma I framtida set! =D

Japp, det är coolt. Denna hår-bit i bright light yellow användes först av Cheerleadern och av Baywatch-baben men nu har även Luna fått det. ...och detta betyder ju att det går att få tag på i icke-Kina-kvalitet  :)
Frågan är var de bitarna tillverkas när de skall vara med i "vanliga" set. Risken finns att de tillverkas i Kina för de också. Om inte annat, så är det ju där formen finns.

Ras 74

Helt klart en mycket intressant fråga.
Skall kolla om jag kan få reda på det via Ambassadörsprogrammet.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Skrytsson

Citat från: stigge72 skrivet 04 Januari 2011 kl. 10:31
Citat från: Skrytsson skrivet 03 Januari 2011 kl. 20:47
Citat från: Agreenbrick skrivet 03 Januari 2011 kl. 20:43
Är det bara jag  som reagerar på att minifig series 1 spaceman/ series 3 alien, space villain laserpistolen används som utomjordingarnas vapen i alien conquest?
Med tanke på att spartan hjälmen från series 2 finns med i tempel of atlantis, så kommer nog andra minifigs bitar att förekomma I framtida set! =D

Japp, det är coolt. Denna hår-bit i bright light yellow användes först av Cheerleadern och av Baywatch-baben men nu har även Luna fått det. ...och detta betyder ju att det går att få tag på i icke-Kina-kvalitet  :)
Frågan är var de bitarna tillverkas när de skall vara med i "vanliga" set. Risken finns att de tillverkas i Kina för de också. Om inte annat, så är det ju där formen finns.

Jag har faktiskt studerat Cheerleaderns och Lunas hår-bitar i detalj bredvid varandra. Det märks att det senare är av betydligt bättre kvalitet :)

Ras 74

Jag vill ändå ha ett svar.
Nu hade ju LEGO själva molden till den biten sedan innan.
Men det finns ju fler exempel... eller?
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

SuperMario

Citat från: Ras 74 skrivet 04 Januari 2011 kl. 10:45Jag vill ändå ha ett svar.
Nu hade ju LEGO själva molden till den biten sedan innan.
Men det finns ju fler exempel... eller?
Du menar hår-biten som Skrytsson nämner, va?

Citat från: Skrytsson skrivet 04 Januari 2011 kl. 10:43Jag har faktiskt studerat Cheerleaderns och Lunas hår-bitar i detalj bredvid varandra. Det märks att senare är av betydligt bättre kvalitet :)
Den biten har funnits sedan tidigare, om än i andra färger. Det borde innebära att molden finns i Danmark eller Ungern/Tjeckien.

Tobbe Arnesson

Det dyra med gjutformar är troligen att göra dem från början, har man väl ritningar på en fungerande form kostar det troligen inte jättemycket att göra fler. Så jag tror nog de har alla existerande formar i Danmark även om just de bitarna uteslutande görs i Kina...
Blogg: Robotkampen

SuperMario

@ Tobbe:

Det låter som det mest troliga alternativet.

Ras 74

Det var precis det jag menade att molden funnits hos LEGO tidigare eftersom hår biten
funnits innan både Luna och Collector serierna.

Tror inte man byter molds så ofta eller gör flera. En mold gör ju inte en bit utan 6-10 eller fler per gång.
Plus att de tål att trycka saker i 12 miljoner gånger eller hur många det nu är.

Skrytsson

Vad gör Lego med gamla formar som inte längre är i konstruktion? Arkiverar?

Ras 74

Dom skrotas. Antar att dom återvinns till något. Nya former kanske...
Är inte så insatt i metallindustrin.

SuperMario

Det border vara så att man arkiverar/sparar.

Vad jag grundar min uppfattning på:

Om man tittar på 'biten' 6923, så ser man att denna har förekommit tidigare i Scala-serien under åren 1997-1998.
Dock är den tillbaka i spelet Orient Bazaar.

Tobbe Arnesson

Formar för bitar som inte längre tillverkas arkiveras.
Formar som nötts ut skrotas.

Formarna är LEGOs "företagshemlighet", det och kommande set är det enda konkurrenterna inte kan komma över så lätt.

Att tillverka klossar med så bra toleranser är en konst, vilket blir tydligt om man ser hur illa det är med klonerna.
Blogg: Robotkampen

Mirandir

Hehe, i boken "LEGO: a Love Story" så nämner en LEGO anställd vid ett tillfälle att gamla utgågna gjutformar arkiveras inte utan skrotas och grävs ner. Skall enligt ryktet finnas ett antal nedgrävda gjutformar under entren till fabriken...  ;D
Legobloggen: http://legobloggen.com

Myko

Ras 74