En bit av en medeltidsstad

Startat av Teabox, 28 December 2010 kl. 09:31

Föregående ämne - Nästa ämne

Ras 74

Tror helt klart att det finns en hel hög här som skulle vara intresserade av det.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Teabox

Min MOC är i praktiken färdig. Bara några små detaljer till jag vill fixa. Kommer dock inte posta några bilder förrän efter Göteborgsträffen :P

Postar nu för att jag vill dela med mig av skyltarna jag gjort till MOCen. Skyltar som jag gjort med (för första gången till en MOC) egna stickers. Dock är designen knappast helt egen då jag har utgått ifrån designen på skyltarna till MMV och anpassat dem med bilder jag hittat på nätet.

Tråkigt nog så har jag inte gjort någon direkt ansträngning till att matcha etiketternas bakgrundsfärger mot flagorna. Misstänker att det skulle vara näst intill omöjligt att lyckas med med min skrivare och det papperet jag använt mig av. Så jag valde att nöja mig med resultatet ifrån första utskriften :)

Jag känner mig nöjd med skylten till smedjan, medan skylten till tygaffären kan nog bli bättre. Osäker på om jag har de bästa symbolerna för en tygaffär och om vit är bästa färgvalet. Valde vit för att jag tänkte den gör symbolerna som tydligast.

Bifogar bilderna ifall det är någon som vill själva använda sig av dem.

shiftaltcmd

Jag kan skriva ut på genomskinlig vinyl om du vill testa.

Teabox

Låter intressant, men jag har ingen erfarenhet med vinyl. Hur hårt sätter den sig mot plasten? Alltså kommer jag kunna ta av den lätt?

Ras 74

Skall bli grymt kul att se din MOC Teabox *tummen upp* *gilla knappar* *annat coolt*.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

shiftaltcmd

Vinylen är kraftigare än Legos dekaler, både materialet och häftförmågan. Tog bort en dekal som suttit ett år, det var inga större problem. Plasten verkar inte ha påverkats och bara pyttelite lim kvar.
Färgen härdar med UV-ljus så det borde ge plasten lite skydd. Det går att lägga ett lager lack för extra skydd.
Det går också att lägga vit färg först, då kan man använda genomskinlig vinyl och ändå få det att se juste ut på mörk plast.

Teabox

Tror jag nöjer mig med etiketterna som de blev. Så då undrar man ifall vinylutskrift är ett stående erbjudande? Och i så fall vad skulle det kosta? Kan mycket väl tänka mig att det skulle kunna passa in i något framtida projekt :P

shiftaltcmd

Priset är inget problem. Jag ska testköra skrivaren då och då för att kolla att allt är ok. Då kan jag lika gärna göra nåt nyttigt, hellre det än en testutskrift som går raka vägen ner i papperskorgen efteråt.
Körde ett test idag och märkte att skrivaren är i behov av service.

Om jag kan få din adress så kan jag skicka en testutskrift. Kanske andra som vill ta en titt på Göteborgsmötet.

Teabox

Jesperallen

Citat från: shiftaltcmd skrivet 18 Mars 2011 kl. 20:47
Priset är inget problem. Jag ska testköra skrivaren då och då för att kolla att allt är ok. Då kan jag lika gärna göra nåt nyttigt, hellre det än en testutskrift som går raka vägen ner i papperskorgen efteråt.
Körde ett test idag och märkte att skrivaren är i behov av service.

Om jag kan få din adress så kan jag skicka en testutskrift. Kanske andra som vill ta en titt på Göteborgsmötet.

Jag är mycket intresserad och titta på resultatet, funderar på hur jag ska på till snygga dekaler till det projekt jag håller på med nu.

Teabox

MOC:en har som sagt varit färdig ett tag, men jag ville premiärvisa den på Göteborgsträffen så jag väntat med att lägga ut mina bilder på den förrän nu.

Bygget är rätt likt LDD skissen, men tydliga skillnader finns. Utöver ett par detaljer och minifigsen så är en skillnad mellan bygget och skissen att byggnaderna blivit högre. Insidan blev för mörk tyckte jag, så jag valde att lyfta upp ett par av taken för få in mer ljus.

Fler (när)bilder på Flickr.

Merkurius

Såg ju bygget i GBG och är högeligen imponerad.. otroligt snyggt med väldigt mycket detaljer!
Panem et solanum habemus. Quid nobis male evenire potest?

Stigge72

Stiligt. Nästan lika snyggt som i Göteborg. (LEGO på riktigt är ju alltid lite finare än LEGO på bild. :P)

tellblom

Jag stog länge och beundrade bygget på Göteborgsträffen och det är riktigt snyggt gjort och väldigt detaljerat

Snyggt jobbat

Anders Nolberger

Verkligen snyggt. Det blir så levande när det är så mycket figurer med som gör "riktiga" saker. Marken är också snyggt gjord (liksom allt annat!).