Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

375 - Gula borgen

Startat av Anna, 20 Januari 2017 kl. 19:47

Föregående ämne - Nästa ämne

Anna

Minns i alla fall att jag i lekaffären, lyfte upp locket och kunde titta titta på härligheterna genom plasten, men minns inte att jag gjorde det med gula borgen. Har för mig att Legoredo, stora western"borgen" också hade dessa trevliga lådor (men något enklare) och att några av minifigurerna var hopsatta och låg som display. Tror också att dessa kartonger blev för dyra.

Myko

Den där Light & Sound datorn i Space Police-settet är en av de coolaste bitarna nånsin!

Tektor

Citat från: Anna skrivet 23 Januari 2017 kl. 14:40
Minns i alla fall att jag i lekaffären, lyfte upp locket och kunde titta titta på härligheterna genom plasten, men minns inte att jag gjorde det med gula borgen.

Nej, de kanske inte hade börjat med det då.
Det kanske går att se om det har suttit någon klisterlapp som höll locket stängt?

Anna

Blev nog lite syftningsfel, det gick nog att öppna den i affären och titta, men mindes inte att jag kollade på just den i affären utan andra sett.

Anna

Hittad denna bilden på
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/84/31/f1/8431f1fa4a08574a047c7bc26c72c560.jpg 
Även om bilden inte är skarp, så ser det ut som om det är någon plast över facken, sen kan det ju vara senare. Kan kolla på min låda om jag ser något, men den är påverkad av sin ålder.

Silence101

Technic-Lego, t.ex Tractor som jag fick på den tiden, hade ett plastlock som var fastsatt i punkter runt om. Jag har inte lockeet kvar men ser punkterna på kartongen. Om man kunde lyfta på locket eller om det satt nåt klistermärke som förseglade i affären vet jag inte.
Peter Karlsson, Region Syd
It all seems so stupid, it makes me want to give up.
But why should I give up when it all seems so stupid?

martinator

wow... nu minns jag plötsligt var alla gula bågar kommer ifrån. Måste vara 25 år sedan jag byggde den senast.

o0ger

Fanns inte grå på den här tiden? Eller varför är den gul egentligen?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

shiftaltcmd

På den tiden behövde leksaker inte vara så realistiska. Gul Borg, blå järnväg ...
Kraven på realism och detaljer har höjts allteftersom. Inte bara lego, jämför leksaksbilar då och nu.

Ozp

Fanns väl bara blå, röda och gula bitar på den tiden har jag för mig.

Emma

Citat från: Ozp skrivet 25 Januari 2017 kl. 20:33
Fanns väl bara blå, röda och gula bitar på den tiden har jag för mig.

vitt bör ha funnits också.
Region Mitten

Magnus den store

Nja, det fanns en del grått i cs. Även basplattor och minifigurdelar, men bitutbudet var begränsat. Grå är ju inte heller en färg som hamnar på barns topplista.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Ozp

Borgen kom 1978. CS och light gray kom 1979

Teabox

Citat från: o0ger skrivet 25 Januari 2017 kl. 20:18
Fanns inte grå på den här tiden? Eller varför är den gul egentligen?

Historien jag hört var att de (just då iaf) inte ville göra gråa bitar för då kunde barnen bygga militära grejer med dem.

Magnus den store

Citat från: Ozp skrivet 25 Januari 2017 kl. 21:48
Borgen kom 1978. CS och light gray kom 1979
Min upplaga av gula borgen innehöll flera plates, vapen, sköldar och hjälmar i light gray. Dock var det först 1980 eller 1981 som jag fick Lego och gula borgen tror jag att jag fick julen 1981. Innehöll den ingen light gray från början? Det känns inte rimligt för då borde det finnas bilder på det, men det har jag aldrig sett.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!