Månadens MOC Januari 2017 arbetstråd

Startat av Anders67, 02 Januari 2017 kl. 00:44

Föregående ämne - Nästa ämne

Anders67

Citat från: Odidoma skrivet 16 Januari 2017 kl. 22:55
Satt uppe inatt och byggde ihop ännu en liten scen från "familjen" .Här i köksmiljö. de två detaljer jag var mest nöjd med syns minst men det är panelen med övergång till väggen + halv plate inskjutningen mellan skåpdörrarna under diskbänken.

Deltar i CB Blue Harvest och CB Castonien

Anders67

Anders67

Citat från: pehter aka ibbe skrivet 19 Januari 2017 kl. 20:48
Välkommen till en åktur med Lava tåget när du vill prova nya äventyr, njut av den fina utsikten mot drakbergen när du har tröttnat på att ligga på stranden. Ombord bjuds det på drycker och glass. Tåget är helt miljövänligt och drivs helt på lava från dom närliggande bergen.

Hela bygget började med lite samtal mellan mig och Linnea över hotellfrukosten under Klossfestivalen, varför finns det inte några friendståg? 
Hemma övergick samtalen till att skissa ihop något i datorn som sedan mynnade ut i ett lok med två vagnar som sedan dekorerades. Fördelen med datorn är att det lätt går att testa olika färgkombinationer och ideer som man kan diskutera. Nackdelen är att alla delar inte funkar i verkligheten. Frontboggien visade sig inte funka speciellt bra, speciellt i växlar så den är bortplockad annars har den testkörts en längre stund utan problem. Tanken är att denna ska tuffa runt Linneas landskap.
Eftersom den byggdes i datorn kunde jag inte låta bli att sätta ihop instruktioner, det som saknas är dekorationer men det görs bäst efter eget huvud tror jag  8) Följande länkar borde funka när dom har modererats.
http://rebrickable.com/mocs/Pehter/lava-train
http://rebrickable.com/mocs/Pehter/train-wagon

friends_train_93 by pehter aka ibbe, on Flickr

friends_train_23 by pehter aka ibbe, on Flickr

friends_train_18 by pehter aka ibbe, on Flickr

friends_train_11 by pehter aka ibbe, on Flickr

friends_train_24 by pehter aka ibbe, on Flickr

friends_train_26 by pehter aka ibbe, on Flickr

friends_train_02 by pehter aka ibbe, on Flickr

friends_train_10 by pehter aka ibbe, on Flickr

friends_train_14 by pehter aka ibbe, on Flickr

friends_train_07 by pehter aka ibbe, on Flickr

Anders67

Anders67

Citat från: Full Plate skrivet 16 Januari 2017 kl. 19:27
Jag och sonen spelade nyligen ett spel skapat av en vän. Spelet handlar om det våldsamma vulkanutbrottet som vulkanen Krakatoa hade 1883. Efteråt ville sonen förstås bygga en vulkan, vilket vi gjorde. Resultatet blev detta lilla bygge.

Jag provade på lite nya microträd-tekniker, framför allt en palm, eftersom det är en tropisk ö. Ganska nöjd med resultatet. Själva vulkanen fick dock underkänt från sonen, som tyckte den var alldeles för liten, varpå han satte sig och byggde sin egen vulkan ;)

Anders67

Citat från: colonel skrivet 18 Januari 2017 kl. 21:13
Denne MOC er et testbyggeri og studie i bygningens anatomi inden jeg går i gang med den "rigtige" i 1:20...

På en bakketop i Dyrehaven ligger Christian 6.s barokperle Eremitageslottet fra 1736. Det var her, kongen hvilede ud efter en strabadserende jagt og inviterede de fineste gæster på intim middag.

Flere billeder her: https://www.flickr.com/photos/spacecolonel/albums/72157677819189820

Anders67

Citat från: drdoddo skrivet 20 Januari 2017 kl. 19:06
Tänkte att jag skulle testa att göra något annat än steampunk med alla slangar jag köpt på mig. Blev en dammsugare med tillhörande bakgrund. Blev själv överraskande nöjd med listerna, hade aldrig tänkt på att vanliga tiles funkar så bra till just detta tidigare. Inte riktigt Jalex-klass, men en bit på vägen i alla fall ;)

Vacuum cleaner by Andreas Lenander, on Flickr

Anders67

Citat från: Zilmrud skrivet 24 Januari 2017 kl. 15:25
Mad Max 2 - The Road Warrior (1981)
Detta var min absoluta favoritfilm som barn. Min Mormor hade den på VHS på landet. Så regniga dagar satt jag inne och kolla på den om och om igen. Jag drömde om att ha en egen gyrokopter som jag kunde flyga till skolan i.

Bild 1 = Är en display av Interceptorn (bilen), Gyrokoptern och en MC på en väg i öknen.
- Max Rockatansky (Mel Gibson) står i förgrunden med sin hund.
- På gyrokoptern sitter "The Gyro Captain" (Bruce Spence) som är Max's "Paaartner". Han håller i en av sina tama ormar som han i striden kastar ner på fienderna uppifrån.
- MC föraren är Wez (Vernon Wells), som är en av huvudkaraktärerna i filmen.

Bild 2 = På denna bild har jag tagit bort displayen så man kan se figurerna bättre.

Bild 3 = En bild från sidan på Interceptorn. Bilen är en moddad Ford Falcon XB Coupe, V8 351. Bilen kom redan i Mad Max 1 men har uppgraderats med större tankar och den är lite mer sliten.
Interceptorn är en moc/mod där jag använt basen ifrån set 75874 (Chevrolet Camaro 1969).

Mad Max 2 - The Road Warrior - Display by Peter Ilmrud, on Flickr

Mad Max 2 - The Gyro Captain, Max Rockatansky, Wez and the other dude by Peter Ilmrud, on Flickr

Mad Max 2 - The Interceptor by Peter Ilmrud, on Flickr

Anders67

Citat från: Odidoma skrivet 24 Januari 2017 kl. 17:50
Här kommer ett bygge om ett gäng fångarbetare. Oklart om den här kameran är bättre än den andra men det blir inget rosa skimmer över bilderna iaf.

Anders67

Citat från: Monty skrivet 24 Januari 2017 kl. 09:21
Mitt första försök på eget bygge i vuxen ålder: http://imgur.com/a/eDqZo
Det är till en rolig byggtävling på reddit/lego: https://www.reddit.com/r/lego/comments/5pp1pv/january_build_contest_submission_thread/ som handlar om att bygga något med exakt 50 bitar. Går att vara med veckan ut om någon är sugen.

Kul att se att det finns ett sånt levande community för vuxna byggare!
Tar tacksamt emot feedback.

Anders67

Citat från: Skafte skrivet 28 Januari 2017 kl. 19:29
Något senare, en annan park. Det visade sig att han inte alls var lika stursk när hustrun inte var med på promenaden.

Ville testa 2473 som växtdel nu när den finns i grönt i , mixeln Sweepz (40% på ICA Maxi). Det funkade väl bara sådär, har någon bättre idéer?

Anders67

Citat från: colonel skrivet 28 Januari 2017 kl. 13:09
My second contricution to Swebricks community build - Aetheria - is called Ant Arctic. The reason is obvious.
More pictures:
https://www.flickr.com/photos/spacecolonel/31723404854/in/dateposted/

Ant Arctic by spacecolonel, on Flickr

Ant Arctic by spacecolonel, on Flickr

Anders67

Citat från: Emma skrivet 29 Januari 2017 kl. 13:29
Sist jag var hemma i Åkersberga hos mina föräldrar frågade pappa om jag kunde bygga deras hus i lego. Jo, det är väl klart att jag KAN. Frågan är om jag vill och har tid. Jag fick i alla fall med mig husritningarna hem. Jag la dem i legorummet, men hade ingen inspiration att ta tag i det. Några veckor senare fick jag syn på ritningarna, och tänkte att jag skulle göra ett försök att börja bygga.

Fråga ett. Vilken skala? Mamma vill inte ha för stort hus, så det får bli nån mindre variant, men ändå tillräckligt stort för att kunna få till några karaktäristiska detaljer. Jag utgick från fönsterluckorna och bestämde att de får vara en 1x2-tile.

Här är resultatet. Det är en överraskning som mina föräldrar ska få när vi träffas nästa gång!

Stort tack till Shiftaltcmd som hjälpt mig att trycka denna tile.

Hmm. Hur långt ut ska fönsterluckorna sticka ut? En halv eller tre fjärdedels plate? En halv bestämmer jag mig för.

Apropå fönsterluckor. När jag växte upp var luckorna just ROSA, nu har de målat om dem till grå. Enligt pappa för att matcha hårfärgen. Vilket i sin tur antyder att mina föräldrar hade rosa hår förut, inget jag märkte när jag bodde där.....

Wip-bild. Ritningen ligger under.

Jag är väldigt nöjd med dörrarna!

IMG_3289 by emma farm, on Flickr

Anders67

Citat från: Ranarn skrivet 29 Januari 2017 kl. 01:08
Det är väl i stort sett det första egna jag gjort som inte är efter beskrivning, inget som mästarbyggarnas, men en start  ;)
Man märker ju hur skönt det skulle vara att ha lite mer extra bitar, då man får kompromissa lite mot det sämre.

Tanken var att jag behövde något som kunde sättas bredvid Parisian Restuarant, så att det inte blev en stor vägg direkt bredvid uteserveringen, jag gjorde då parken. Sedan blev jag sugen på mer och gjorde en variant på , med 2st set + lite mer bitar.

Bonus!
Lyckades få sambon att göra ett litet hus på andra sidan parken  :D

Anders67

Citat från: Anders67 skrivet 29 Januari 2017 kl. 15:11
Tribjun Old City
Inspirerad av en by i Kroatien, en MOC med lite vinklar, de stiltypiska gröna fönsterluckor och mycket tan.  ;D

https://flic.kr/s/aHskN3nqMF

IMG_7114a by Anders Horvath, on Flickr

IMG_7126a by Anders Horvath, on Flickr

IMG_7142a by Anders Horvath, on Flickr

IMG_7137a by Anders Horvath, on Flickr

IMG_7128a by Anders Horvath, on Flickr