[MOC] LD-118 Ice Piercer (Ice Planet) "Äntligen färdig!"

Startat av cefa, 25 December 2016 kl. 22:27

Föregående ämne - Nästa ämne

cefa

Den 7:e februari skapade jag en tråd här på forumet och visade upp en screenshot på mitt LDD-bygge och fick både trevlig respons och bra hjälp. Den tråden kan ni se här.
Nu har det snart gått 11 månader sedan dess och bygger står klart på ovanvåningen :)
Efter att nyligen återfunnit kärleken till legot så började jag designa mitt monster till bygge medan många sa åt mig att börja i mindre skala och självklart hade de alla rätt då det många gånger kändes som att jag hade tagit mig vatten över huvudet men att ge upp fanns bara inte.
Bygget består av över 25700 bitar och väger skitmycket. Vet inte hur mycket än då jag kommer behöva hjälp för att förflytta det. Men det kommer säkert nån gång.
Samtidigt har bankkontot blivit mycket mindre det senaste året så nu får man ta det lite lugnt med legoköpen i några månader så inte frun blir totalt tokig på mig.

Hoppas ni gillar den och fler bilder hittar ni på mitt Flickr-konto.

LD-118 Ice Piercer by Kim Cefa, on Flickr

LD-118_Ice_Piercer by Kim Cefa, on Flickr

the_crew by Kim Cefa, on Flickr

Jag har tidigare sagt att jag ska dela med mig av lxf-filen. Det kommer jag också att göra om det är någon som vill ha den. Jag kommer inte lägga ut den för nerladdning då jag känner att det är en hel del som behöver talas om gällande bygget. Bland annat alla delar som LDD inte kan placera trots att det fungerar i verkligheten. Vilka printade delar som är utbytta mot färgade bitar osv.
Så är det någon som vill ha eller skulle vilja se bygget i LDD så hör av er så skickar jag över filen bara.

Ha nu ett fortsatt bra slut på året så får vi se vad som byggs under 2017 :)

Hejsvej!

//Kim Cefa
Ice Planet

Lordflintstone

Härligt! Bra Klossat!
Nu är det "bara" att bygga en display och fler små fordon till.
Bara att börja samla vitt och trans. ;)

malmen

Wonderful!

Jag diggade det här bygget redan när du visade LDD modellen, att du sedan omsatte det till plast är ju ännu häftigare.
Snyggt jobbat!

Fungerar larvfötterna och hjulen så du kan köra med den?  :)

Tektor

Supersnyggt!
Och som sagt: kul att fler klassiska teman får sin plats i rampljuset.

cefa

Citat från: malmen skrivet 26 December 2016 kl. 09:58
Fungerar larvfötterna och hjulen så du kan köra med den?  :)

Allt är designat för att funka och det gör det också.
Problemet med larvfötterna är tyngden på bygget. Själva banden sitter inte ihop nånstans med själva konstruktionen så typ 20-30 kilo eller vad den nu väger vilar på banden. Dessutom med så här många bitar och denna tyngd så tenderar lego att böjas lite varpå delar som ska passera förbi varandra hakas fast och det sker även här.

Men i en perfekt värld så hade den rullat utan problem. Tur jag byggde den för display och inte lek :P
Ice Planet

Gideon

Som jag skrev på Facebook så är detta ett helt fantastiskt bygge!
Instämmer att det är kul att fler klassiska teman får rejäla MOCs :)

Hade du mycket Ice Planet-delar och figs sedan tidigare eller har du hittat grejer i bra skick på BL?
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

o0ger

Väldigt stort och imponerande bygge. När vi fick se din första version av bygget trodde jag faktiskt inte att du skulle lyckas slutföra det. Att börja med ett så här stort projekt som sin första MOC kan knäcka de flesta. Har sett exempel på det flera gånger. Du höll ut. Bra jobbat!

Vad ska du hitta på nu då? :)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

byStfn

Wow! Har ingen relation till original-temat men detta är ett maffigt bygge som imponerar rejält! Fattade inte skalan först och undrade vad larvfötterna bestod av! :D

Odidoma

Imponerande, speciellt som första Moc. Snyggt jobbat och bra genomfört.

cefa

Citat från: Gideon skrivet 26 December 2016 kl. 13:09
Hade du mycket Ice Planet-delar och figs sedan tidigare eller har du hittat grejer i bra skick på BL?

Jag har/hade alla IP set som släppts samt dubletter av många samt en del inofficiella set/mocs från andra användare. Men det räckte inte på långa vägar. Hade kanske 10% av alla bitar. Så har väll köpt sisådär 22-23000 bitar på BL :P

Citat från: o0ger skrivet 26 December 2016 kl. 13:12
Väldigt stort och imponerande bygge. När vi fick se din första version av bygget trodde jag faktiskt inte att du skulle lyckas slutföra det. Att börja med ett så här stort projekt som sin första MOC kan knäcka de flesta. Har sett exempel på det flera gånger. Du höll ut. Bra jobbat!

Vad ska du hitta på nu då? :)

Haha nä förstod det men att ge upp finns inte hos mig. Ett projekt e ett projekt o de ska slutföras. Kanske att jag gjorde de lite för snabbt då jag kunde utvecklat de lite till men är ändå jäkligt nöjd!

Nu blir det ett tag utan lego för att få upp sparkontot lite igen men sen blir det fler MOCs. Dock inte fler i denna storlek. Har några andra ideer jag skulle vilja genomföra :)
Ice Planet

drdoddo

Som jag skrev på FB, riktigt imponerande att du slutförde det! Har du möjlighet att ta lite bilder med en clean bakgrund så tror jag det kommer se än mer imponerande ut (vilket säger en del, för det är riktigt tungt som det är!). Grymt jobbat ;)

cefa

Jag har absolut ambitionen att fixa snyggare bilder med bättre bakgrund.
Behöver dock ganska mycket hjälp först med att flytta den och bygga upp en en clean bakgrund samt låna en grym kamera av någon.
Vet som sagt inte vad bygget väger men ska på nått sätt ta reda på det men att lyfta/flytta det själv är inte att tänka på.
Men på något sätt ska jag lösa det inom en inte allt för snar framtid :)
Ice Planet

Ozp

Det hade varit kul att få se den live. Kanske i Linköping i mars eller Hässleholm i maj?

cefa

Oho Hässleholm. Betydligt närmre än Linköping. Och det känns tillräckligt långt fram för att man ska kunna bygga en bra låda för transport. När är sista anmälningsdagen för utställare och är det något speciellt att tänka på om man ställer ut för första gången?

Blir definitivt en seriös fundering på detta :)
Ice Planet