Månadens bygge December 2016 arbetstråd

Startat av Anders67, 03 December 2016 kl. 19:06

Föregående ämne - Nästa ämne

Anders67

Citat från: Magnus den store skrivet 10 December 2016 kl. 19:29
Jag hade med mig en Lego-variant av Arkimedes trammel på dagens väst-träff. Jag vet inte riktigt hur det översätts till svenska. Har i alla fall kopierat delar av Kristal Dubois skapelse. Vet inte riktigt hur eller till vad jag ska ha den till, men den är rolig att snurra på.

http://jkbrickworks.com/skating-penguin/

Principritning finns hos JK Brickworks. Dock fick jag titta på filmen för att luska ut Kristal gjort. Har inte riktigt gjort på samma sätt så jag bifogar bilder.

1. Jag gjorde misstaget att sätta en 3749 med en halvstuds förskjutning, vilket gjorde att jag behövde
använda massa jumpers för att kompensera det. Hade varit smidigare att gå runt det.

2. Glidmekanismen.

3. Montera ihop skiten.

4. Fyra rader bricks, en rad plate och tile ovanpå det. Givetsvis måste det finnas viss marginal mellan
bricks och den roterande mekanismen.

5. Snurrelli, snurr, snurr!

Anders67

Anders67

Anders67

Citat från: o0ger skrivet 09 December 2016 kl. 15:18
Detta är mitt bidrag till Bricksets tävling: http://brickset.com/article/24014/star-wars-what-s-missing-building-contest

Tävlingen går ut på att bygga ett set som man fick välja från en lista. Settet ska ha en viss mängd bitar och förutbestämda lek-funktioner. Här är nu resultatet av två månaders slit:

75213 Blade Wing Starfighter - £69.99, $79.99, €89.99 - Hera Syndulla, Garazeb Orrelios, Sabine Wren, Quarrie, BG-81

Detta set innehåller 699 delar.

- Flyg in i strid med prototypskeppet Blade Wing Starfighter!
- Placera skytten och piloten i varsin cockpit.
- Omvandla skeppet från landat till flygande läge.
- Rotera cockpitarna när skeppet manövrerar.
- Skjut iväg de fjäderladdade skotten.
- Inkluderar Blade Wing Starfighter och fem minifigurer!

Blade Wing Starfighter by o0ger, on Flickr

Anders67

Citat från: Godtfred skrivet 13 December 2016 kl. 22:00
Nu är det 40 år sedan sedan den historiska händelsen utspelade sig.

Battersea Power Station '76 - Pink Floyd - Animals
by gonkius, on Flickr

Omslaget till Pink Floyds nya album Animals skulle tas med en 12m stor heliumfylld gris upphängd i Batterseas stora skortstenar på värmeverket i London. Grisen flög iväg och stoppade all trafik på Heathrow tills den landade på en åker långt därifrån. Efter många turer och fotojobb under tre dagar fick man till en bild. Och naturligtvis en ohyggligt stor händelse i media att en gris var på rymmen. Vissa hävdar att man släppte grisen med flit...

(Och ja, innan någon frågar, det finns ett icke sanktionerat LEGO-element inblandat: ett hårstrå...)

Anders67

Citat från: o0ger skrivet 09 December 2016 kl. 15:21
Detta är mitt bidrag till Bricksets tävling: http://brickset.com/article/24014/star-wars-what-s-missing-building-contest

Tävlingen går ut på att bygga ett set som man fick välja från en lista. Settet ska ha en viss mängd bitar och förutbestämda lek-funktioner. Här är det andra av mina två bidrag:

75203 Coruscant Pursuit - £49.99, $59.99, €59.99 - Anakin Skywalker, Obi-Wan Kenobi, Zam Wesell

Detta set innehåller 495 delar.

- Följ efter Zam Wesell i en farlig flykt genom Coruscant!
- Släpp iväg Zams driod och skjut efter förföljarna med de gömda kanonerna.
- Jaga prisjägaren i Anakins speeder.
- Aktivera krasch-funktionen på Zams speeder.
- Inkluderar två speeders, ASN-121 Lönnmördar-Droid och tre minifigurer!

Coruscant Pursuit - There she is! by o0ger, on Flickr

Coruscant Pursuit - XJ-6 Airspeeder by o0ger, on Flickr

Coruscant Pursuit - Zam's speeder can explode with the press of a button! by o0ger, on Flickr

Coruscant Pursuit - Zam escapes into the club by o0ger, on Flickr

Coruscant Pursuit - Zam and the ASN-121 Assassin Droid by o0ger, on Flickr

Anders67

Citat från: drdoddo skrivet 21 December 2016 kl. 23:28
Här är "slutresultatet".
Institute of paranormal studies - edited by Andreas Lenander, on Flickr

Citat från: drdoddo skrivet 14 December 2016 kl. 23:23
Skriver här också då jag inte vet hur många som kikar på den andra (vad byggde du idag) tråden. Har pysslat med ett (två) steampunk-hus på moduverseplatta sista dgr. Tanken är att det ska bli en startpunkt för steampunk CB som Zilmrud var sugen på. Layouten är inte helt spikad men jag byggde detta för att illustrera lite hur jag tänkt att det kan vara. Behöver lite input från folk som är mer vana att bygga modularbuildings, etc då detta är typ mitt första lite mer ordentliga försök på detta. Så kom gärna med input.
Så här ser det i alla fall ut (risiga bilder, I'm sorry).

Anders67

Citat från: Emma skrivet 15 December 2016 kl. 14:09
Då var det dags då. Hoppas allt är på plats.

Bara att börja sätta ihop detta.

Men VAR la jag panelen jag beställde... Nu saknas ju fortfarande altanräcket..... Men ååå. Jag ska ju sätta fast den nu innan jag packar ned allt.

---

Mitt ena barn inspekterar byggprocessen.

Jag saknar lite träd, tycker jag. Men det kan jag ju ta med löst och sätta fast på plats.

Bra prov för modulerna att låta treåringen (hjälpa till att) sätta ihop dem. Om de inte går sönder av den hanteringen klarar de nog en resa till Uppsala. Provet utfört, stabiliteten får godkänt.

---

Husen satte jag dit ensam. Det momentet är lite mer kritiskt.

Från sydöst:

Från nordöst:

---

Nu är allt nedpackat. Altanräcket hittade jag några dagar senare. Så det får åka ned i lådan med reservbitar och monteras på plats.

Ser fram emot att få ställa ut detta!

Anders67

Citat från: Jesperrydhog skrivet 11 December 2016 kl. 19:45
Här kommer lite  bilder på min allra första egna lilla scandinaviska Ambulans. Som då är gul och grön dekåre på våra Svenska ambulanser.

Anders67

Anders67

Anders67

Citat från: Kvarnbacka skrivet 08 December 2016 kl. 23:18
I hangaren på TG SCS-8:

Mega da Vega: Bra att du kunde göra i ordning Pelikanen med så kort varsel. Kapten Daunter för befälet medan jag är borta, vilket inte lär bli så länge - ett litet rutinärende bara, om än brådskande. Styrman Maneeh, kommer du?
Hazija Maneeh: Klart att gå ombord, doktor da Vega! Väntar vi på någon mer?
Mega: Nej, det blir bara vi. Sätt fart nu, gör klart för avgång!

AnimaVegas persongalleri - om det är någon som behöver fräscha upp minnet kring Bortom Sol  :)
Pelikanen har också presenterats tidigare, dock utan hangaren.

Anders67

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 18 December 2016 kl. 14:59
Nu får jag anse mig vara färdig med detta bygge. Det återstår att lägga mattor i trapphuset, med det är mest av akademisk betydelse och inget som syns utifrån. Persongalleriet runt bygget kan säkert komma att ändras – kanske är det kränkande att visa en mexikan som överdoserat på mjölk och en smula förlegat att det är en kvinna som hytter med en kvast mot en en man?

Hur som helst, här är lite nya bilder.

Framifrån:

RIMG1938 by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

Vad som föregår denna händelse lär vi aldrig få veta:

RIMG1923 by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

Ju längre bygget fortskred, desto sämre blev fasadens skick:

RIMG1930 by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

Mjölken kan ha varit sur, för inte kan väl mjölk jäsa?

RIMG1935 by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

Graffitin på ena kortsidan:
RIMG1933 by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

Och en målning på den andra:

RIMG1934 by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

Översta våningen och det största rummet att hyra (dock ej per timme):

RIMG1947 by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

Rummen på de övriga våningarna är betydligt med modesta:

RIMG1949 by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

Baksidan:

RIMG1945 by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

En vattentank på taket efterlystes tidigare. Här är den: