Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

BrickHeadz

Startat av Wineyard, 10 Augusti 2016 kl. 18:58

Föregående ämne - Nästa ämne

dalle

Citat från: Wineyard skrivet 11 Augusti 2016 kl. 13:26
Som ni märker har fastnat lite för detta och har därför byggt ett antal kända svenska regenter. Gissa vilka:

Tror jag tog dem alla.

Ozp

Jag fick googla på 5, 8 och 9

Wineyard

Vi kan ju göra en liten tävling på detta. Skicka ett pm med era svar och de som lyckas pricka av alla får... ära!

Peter S

Kan tillägga att jag tycker att regenterna är roliga och bra utförda (med vissa reservationer som jag framfört i PM). Politiker (varken dåtida eller aktuella) har jag någon riktig koll på.

Wineyard

Så där ja. Några av er fick rätt i alla fall.
Facit på WWII-ledarna (från övre vänster): Churchill, Stalin, Hitler, de Gaulle, Roosevelt, Mussolini, Hirohito (eller Showa)
Facit på den svenska kungalängden: Gustav Vasa, Erik XIV, Gustav II Adolf, Kristina, Karl X, Karl XII, Gustav III, Carl XIV Johan, Oscar II, Gustav V och Carl XVI Gustaf.

Här har vi en ny liten utmaning - 1800ts filosofer:

Vilka är de?

janho

Jag undrade om vi fick ha svaret för filosoferna? Jag tror att jag har nummer 3,4,5 och 6 (frän övre vänster) rätt men jag har ingen aning om dem andra. Jag hittade en bild som liknade nr.2 ganska mycket men hon skulle vara en philosopher från 1700-talet. :-(

Tack!

Wineyard

Citat från: janho skrivet 27 Augusti 2016 kl. 20:18
Jag undrade om vi fick ha svaret för filosoferna? Jag tror att jag har nummer 3,4,5 och 6 (frän övre vänster) rätt men jag har ingen aning om dem andra. Jag hittade en bild som liknade nr.2 ganska mycket men hon skulle vara en philosopher från 1700-talet. :-(

Tack!
Oj, nej. Det glömde jag. Här har vi facit:
Jeremy Bentham, Mary Wollstonecraft (som dock dog 1797, en "kuggis" pga min okunskap) Karl Marx, Friedrich Nietzsche, Arthur Schopenhauer, Charles Darwin och John Stuart Mill :)

Har också upptäckt att jag placerat alla öron en stud för långt bak  :-\

janho

Citat från: Wineyard skrivet 27 Augusti 2016 kl. 21:16

Oj, nej. Det glömde jag. Här har vi facit:
Jeremy Bentham, Mary Wollstonecraft (som dock dog 1797, en "kuggis" pga min okunskap) Karl Marx, Friedrich Nietzsche, Arthur Schopenhauer, Charles Darwin och John Stuart Mill :)
Tackar! Så, jag hade Marx, Nietzsche och Schopenhauer men tog Darwin för Freud.

Och jag fick Wollstonecraft också. Even om jag inte kände till henne liknar din figur mycket till bilder som man får hitta på nätet.

Citat från: Wineyard skrivet 27 Augusti 2016 kl. 21:16
Har också upptäckt att jag placerat alla öron en stud för långt bak  :-\

Och att du byggde fyrkantiga huvud...  ;D

Wineyard

Fler "Brickheadz"! Denna gång amerikanska presidenter:

dalle

Snygga men tycker han längst ned till höger ser lite galen ut.

carlmagnuso

Citat från: dalle skrivet 16 Februari 2017 kl. 05:41
Snygga men tycker han längst ned till höger ser lite galen ut.

Hahaha, Spot on då, med andra ord!   :)

eon

Inspirerad av senaste dagarnas presentation på Brickset av BrickHeadz så byggde jag en egen.
Ser ni vem det är?

eon

Jasså inte? Hon är från ett verkligt aktuellt tema; Batman. Nämligen Poison Ivy.

Wineyard

Lite fler Brickheadz - lite romerska soldater :)

Lordflintstone

Citat från: Wineyard skrivet 10 Maj 2017 kl. 19:12
Lite fler Brickheadz - lite romerska soldater :)

Klockrena! Posta i en italensk grupp och det går bananas!