Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Star Wars Bobbleheads

Startat av jalex, 08 Augusti 2016 kl. 10:50

Föregående ämne - Nästa ämne

jalex

Citat från: Gideon skrivet 09 Augusti 2016 kl. 12:58
Citat från: jalex skrivet 08 Augusti 2016 kl. 23:35
Citat från: Gideon skrivet 08 Augusti 2016 kl. 20:10
Det kanske inte är ett problem men om man tycker att 1x1 med hål sitter för dåligt så kanske det går att göra det stadigare om man skulle ha t ex en 2x2 round plate med hål eller en vanlig plate med hål som håller fast 1x1:an och som antennen träs igenom?
Ja det är möjligt. Men som sagt så sitter den tillräckligt bra i bara 1x1:an. Att den går att dra loss är bra för då kan man också byta huvud med andra figurer.
Jag tänkte mest på om 1x1 round plate med hål inte satt tillräckligt bra, det var en teknik likt den eon föreslog som jag tänke kunde hjälpa i så fall.

Citat från: o0ger skrivet 09 Augusti 2016 kl. 11:00
Bloggad på Bricknerd: http://bricknerd.com/home/just-bobbling-around-8-2016

Kanske hjälper lite? :)
De verkar tyvärr inte ha gjort folk uppmärksamma på att det är ett Ideas-projekt?

Aha, ja om huvudet är större skulle det kanske behövts förstärkning, men 1x1pluppen suger liksom fast antennen på ett passande vis för just denna vobblereffekten så jag är lite förvånad att det sitter så bra.

Nej, och vet inte om de vill ange att det är ett ideas-projekt, för t ex The Brothers Brick har väl aldrig med några ideas-projekt?
Tyvärr är min erfarenhet att om en blogg eller fbsida har så mycket som 100 000 followers och bloggar om ens ideas-bygge så ger det bara ca 20-30 supporters. I alla fall på icke LEGO-relaterade sidor. Folk verkar i allmänhet inte orka regga sig på sidan, trots att de kanske gillar själv projektet.
Mina MOCs på Flickr, Instagram, Twitter

ByggareDan

Jättefina små Bobbleheads med en smart teknik, när jag ser den smarta tekniken med antennen kommer ju frågan Hur länge håller antennen innan den tappar spänsten/bryts av?

/ByggareDan

lingonfil

Citat från: eon skrivet 08 Augusti 2016 kl. 21:49
Jag tycker att huvudet sitter fint, men att antennen lätt lossnar från basplattan.
Vad sägs om denna förstärkning. Bara att klä in som en tre plattor tjock bas för figuren att stå på. Figuren förlorar två plattors höjd dock..

Om man använder en 3176 istället så kan man undvika att inkräkta på benutrymmet, men istället inkräktar man på tomrummet bakom gubbarna.

Anna

Så kul idée och söta. Har nominerat.

jalex

Citat från: ByggareDan skrivet 09 Augusti 2016 kl. 13:34
Jättefina små Bobbleheads med en smart teknik, när jag ser den smarta tekniken med antennen kommer ju frågan Hur länge håller antennen innan den tappar spänsten/bryts av?

/ByggareDan

Tack! Ja det återstår att se. Hittills har de bobblat en hel del och den har hållt. :) Men huvudena är ju ganska lätta förstås.

Citat från: Anna skrivet 09 Augusti 2016 kl. 14:13
Så kul idée och söta. Har nominerat.

Tackar!  :D Det är intressant för en del tycker dem är söta medan några andra som skrivit på Ideas t ex tycker de ser lite "creepy" ut.

Anna

Inte ett dugg creepy, tycker jag, men smaken är ju olika :)

jalex

Citat från: Anna skrivet 09 Augusti 2016 kl. 14:32
Inte ett dugg creepy, tycker jag, men smaken är ju olika :)

Ja precis!  :)

Clarmo

Supportat! Nu måste jag ju köpa ett par antenner och testa själv. Riktigt rolig idé du klossat ihop!

eon

Har bitar i olika färger, i detta fallet antennen, olika friktion i clutch?

Jonsson

Såväl det tekniska som estetiska utförandet är helt klockrent! Lösningen för "bobbandet" är ju inget annat en genialisk i all sin enkelhet!

Odidoma

Oklart om det avhandlats tidigare men borde du inte göra ett till likadant ideas projekt men utan licenstema? Det känns som att du kan nå 10k men sen att lego bromsar pga licenser.

jalex

Tack alla!

Citat från: eon skrivet 09 Augusti 2016 kl. 18:34

Hur menar du?

Citat från: Odidoma skrivet 09 Augusti 2016 kl. 22:50
Oklart om det avhandlats tidigare men borde du inte göra ett till likadant ideas projekt men utan licenstema? Det känns som att du kan nå 10k men sen att lego bromsar pga licenser.

Jo... det tänkte jag en del på innan jag började bygga. Varför jag valde något med licens var för att jag vet hur svårt det är att nå utanför LEGO-communitit med sin idé. Så Star Wars tänkte jag dels vore skoj att bygga men också att det skulle bli lättare att nå ut. Men jag kanske har fel... Nu är det en del som tycker dem är för lika Blockheadz. Det kanske blir en ny serie bobbleheads framöver utan licens.

Kvarnbacka

Smart och snyggt, detta ska supportas!

jemakrol

Ja, blir det inte ett officiellt set är iaf jag beredd att köpa ritningar och/eller set/delar för att skapa dessa sköna ting! Du har en hit vilket som, misstänker jag. :D
flickr|insta|fb|www
It's a mother beautiful bridge and it's gonna be there, ok?

eon

Jo jag har endast antennen i trans red eller vad färgen heter, och den släpper väldigt lätt ifrån bottenplattan. Helt oanvändbart utan extra stöd.

Citat från: jalex skrivet 09 Augusti 2016 kl. 22:58

Citat från: eon skrivet 09 Augusti 2016 kl. 18:34

Hur menar du?