Tips om prisvärt LEGO (inga auktioner)

Startat av shiftaltcmd, 04 Mars 2009 kl. 18:35

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

Jag tror att alla nätbutiker har lärt sig att bli mer och mer försiktiga de senaste åren. Det är såklart tråkigt för oss, men samtidigt måste man ju förstå att det inte är till oss som rean riktar sig. Det handlar ju om att sälja ut gamla set till vanliga kunder som bara skulle ha "nån liten grej" till barnet/barnbarnet/syskonbarnet. De tänker nog inte att "japp, då var det dags att sälja av lagret till sveriges AFOLs!"

Men tänk dig själv att ha ett forum med 1700 pers som hela tiden bevakar alla priser i din nätbutik. Så fort man gör minsta misstag så smäller det.

Jag har funderat på en grej. Tror ni att det skulle kunna finns nån leksakskedja som som skulle vara intresserade av att sälja av överskott till Swebrick? Säg att de har 100 set kvar från innevarande år som de inte kan sälja. Då skulle de kunna sätta ner priserna lite mer på dem och sen skulle de ju kunna sälja det till oss i nån slags VIP-del, eller på en träff i butiken. Är det nån som har funderat i liknande banor?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Peter S

Citat från: o0ger skrivet 01 December 2014 kl. 15:38

Jag har funderat på en grej. Tror ni att det skulle kunna finns nån leksakskedja som som skulle vara intresserade av att sälja av överskott till Swebrick? Säg att de har 100 set kvar från innevarande år som de inte kan sälja. Då skulle de kunna sätta ner priserna lite mer på dem och sen skulle de ju kunna sälja det till oss i nån slags VIP-del, eller på en träff i butiken. Är det nån som har funderat i liknande banor?
Det finns ju flera anledningar till att set reas. Ett är att de säljer dåligt och man behöver "realisera lagervärdet" (det är därifrån begreppet kommer) och att skapa plats för nya varor på hyllorna. I de fallen tror jag att de skulle vara intresserade av att bli av med allt på en gång. Att kunna plocka bort allt från hyllan och packa ihop i en enda stor leverans för snabb affär är nog lockande för en del. Kanske ska föreningen kunna vara motpart i en sån transaktion. Föreningen behöver dock kunna veta intresset hos medlemmarna och det behöver nog vara snabba ryck. Men troligt är att man kan förhandla fram ännu bättre priser än om de måste annonsera, ha varorna framme, sälja dem en och en...

Men orsaken till att de är kvar är troligen för att de inte är tillräckligt intressanta.

darthmortar

Citat från: Ashman skrivet 01 December 2014 kl. 15:25
Det verkar som vissa butiker satt detta i system; att ha en till synes schysst rea på icke-nedsatta varor, men när man sen kollar så är allt redan nedsatt och därmed gäller inte rabatten. De har då satt höga ordinarie priser och sen sänkt 5-15% så det landar på normala priser, men då gäller inte rean. Jag fick reklam från Lekmer om en viss procentsats rea. Gick in och fann att nästan allt jag ville ha var redan nedsatt, ofta bara 7%. Men jag hittade några "Exclusives" som jag var sugen på, men då jäklar accepterade inte systemet detta heller. Läste lite mer noga och fann att alla mer exklusiva "vuxen-set" hade texten
"Produkten kan inte kombineras med eventuell rabattkod eller värdecheck i kassan." http://lekmer.se/leksaker/byggklossar-byggset-o-kulbanor/byggklossar/lego-creator-expert-tower-bridge

Jag letade och letade men allt jag ville ha hade antingen redan en liten prissänkning eller denna text :(

Samma beteende ser man ju även i fysiska butiker. EKO! är en sådan butik. Höga ordinarie priser på legot. Omsättningen är tillsynes låg. Då och då kör de legorea på 20% på ordinarie pris, vilket då ger "normalpris", dock gäller inte rean deras reahylla där de redan har satt ned priserna med 20% på gamla set. Därför brukar EKO! köra med reahyllor tills seten tar slut. Har man riktigt tur så kan man hitta de största seten där om man är på hugget. Fast när de har priser som ex 1500 för stardestroyern som ordinarie pris så blir ju knappast reapriserna lockande.
Sex små legobitar kan kombineras på 915 miljoner olika sätt. Själv kan jag kombineras på 12 olika sätt.

Ashman

Citat från: o0ger skrivet 01 December 2014 kl. 15:38
Jag tror att alla nätbutiker har lärt sig att bli mer och mer försiktiga de senaste åren. Det är såklart tråkigt för oss, men samtidigt måste man ju förstå att det inte är till oss som rean riktar sig. Det handlar ju om att sälja ut gamla set till vanliga kunder som bara skulle ha "nån liten grej" till barnet/barnbarnet/syskonbarnet. De tänker nog inte att "japp, då var det dags att sälja av lagret till sveriges AFOLs!"

Men tänk dig själv att ha ett forum med 1700 pers som hela tiden bevakar alla priser i din nätbutik. Så fort man gör minsta misstag så smäller det.

Jo du har förmodligen rätt. Dessutom när vem som helst kan sälja prylar över tradera, ebay, bricklink,... Det är rätt stor risk att nån går in och köper loss allt. Jag var på jakt efter en unimog för ett tag sen men tyckte alla var för dyra. Följde prisjakt dagligen  och en dag hittade jag den för typ 1500 kr på en e-butik som dessutom gav 30% på hela köpet om man tecknade sig för deras nyhetsbrev. Köpte en unimog och en crawler otroligt billigt. Hade jag haft en hemmabutik och lite kapital tillgängligt hade jag länsat deras lager för det var garanterade pengar tillbaka. Bara nån timme senare funderade jag på att köpa en till men då var de slut. Kan tänka mig att fler än jag följt prisjakt.

Ashman

Citat från: Peter S skrivet 01 December 2014 kl. 17:34
Men orsaken till att de är kvar är troligen för att de inte är tillräckligt intressanta.
Eller har de köpt in för många. Nu blev kanske inte den raket man hoppats på, förmodligen för ett högt pris och jag tror även för att och är tcå andra stora avancerade set som man kunde få mkt billigare. Kollar man på t ex Lekia i Lund så har de säkert 30-40 ex framme. Hur tänkte de där?  Detta tar upp massvis med hyllplats. Det borde vara attraktivt för dem att få sålt, säg, 30 ex på ett bräde även om de var tvungna att sänka priset ytterligare. Jag menar snart är det dags för 2015 års set.

Longson

Rusta Malmö

Ninjago 9448 Samurais robot 299:-
Ninjago 9450 Den stora drakstriden 499:-

Risgrynsgrot

Citat från: Longson skrivet 01 December 2014 kl. 21:46
Rusta Malmö

Ninjago 9448 Samurais robot 299:-
Ninjago 9450 Den stora drakstriden 499:-
Lustigt, jag köpte ninjaroboten för 199:-

Någon särskild anledning att denna tråd inte längre är klistrad?  ::)

Longson

199:- från rusta?
kanske såg fel få åka förbi och dubbelkolla, men är själv sugen på stora draken för 499:-

Huvudfoting

Citat från: marpe skrivet 01 December 2014 kl. 08:22
@Mordatre. Borde inte vara något problem. Den fanns i de fyra fysiska butiker jag besökte i slutet av veckan.

Vilka då? Har besökt 4 a  dom största butikerna - slut. Även större mataffärer likaså :(

mordatre

Citykalendern och friends är också slut i de flesta butiker.  Leveransproblem från Lego? Försiktiga inköpare?
Vad som händer på en Legoträff stannar på en Legoträff.

MartinAberg

Citat från: o0ger skrivet 01 December 2014 kl. 15:12
Åhlens City i Stockholm har massor av LEGO. Även lite exklusiva set.
Åhlens City i Nordstan (Göteborg) har en del med, dock lång ifrån så mycket som man kan tycka att de borde ha, det är ju trots allt LEGO som håller i deras hörna!

MB

Pixmania har 15% rabatt på allt Lego fram till och med 15 december. Minsta köp är 463 kr och man skall ange koden LEGOSE .

Longson

Toys u us
75054 899:-
60036 739:-
10232 1299:-

sugen på ett cinema palace själv =)

Risgrynsgrot

Citat från: Longson skrivet 02 December 2014 kl. 15:26
Toys u us

Pra priser på de två första, men skulle vänta på Palace Cinema.. Bara att köpa på någon av BRs "25 % rabatt på allt"kampanjer, då får man den för 950 kr ungefär.

humlan

Citat från: Longson skrivet 02 December 2014 kl. 15:26
Toys u us

är ordinarie pris... kostar 499:- på Leklust. är det dock riktigt bra pris på!
För övrigt behöver jag en ny signatur.....