Frågor rörande Power Functions

Startat av Skrytsson, 17 Augusti 2013 kl. 18:56

Föregående ämne - Nästa ämne

Skrytsson

Hej alla.

Håller på att bygga lite tåg med PF. Har några frågor/funderingar som jag inte lyckats hitta svar på.

- De kurvade räls-delarna är ju väldigt snäva. Hur långt vågar man bygga ett lok (med PF-tågmotorn och en bogieplate + 2 tåghjul i andra änden)? LEGOs egna är 28 studs långt. och det känns som att urspårningen inte är långt borta när man kör i hög hastighet i en 90-graderskurva. Horizont Express, , ser ut att vara ca 37 studs långt - hur funkar det, motoriserat, i svängarna? Bygger 8-wide och vill helst ha en längd på uppemot 40 studs för att undvika längd/bredd-proportionsfel. (Gillar inte flexible tracks!)

- PF-belysningen - . Vilka delar måste sitta i fronten för att dessa lampor ska kunna kopplas in? Läste här att bit 87619 funkar. Men, vill helst inte vara begränsad av att behöva använda en sån stor och skrymmande bit i fronten. Funkar vanliga headlights 4070?

Tack på förhand :)


Wineyard

Citat från: Skrytsson skrivet 17 Augusti 2013 kl. 18:56
- PF-belysningen - . Vilka delar måste sitta i fronten för att dessa lampor ska kunna kopplas in? Läste här att bit 87619 funkar. Men, vill helst inte vara begränsad av att behöva använda en sån stor och skrymmande bit i fronten. Funkar vanliga headlights 4070?
Är absolut ingen tågafol, men i instruktionen till Horizon Express används 4070

Skrytsson

Citat från: Wineyard skrivet 17 Augusti 2013 kl. 19:58
Citat från: Skrytsson skrivet 17 Augusti 2013 kl. 18:56
- PF-belysningen - . Vilka delar måste sitta i fronten för att dessa lampor ska kunna kopplas in? Läste här att bit 87619 funkar. Men, vill helst inte vara begränsad av att behöva använda en sån stor och skrymmande bit i fronten. Funkar vanliga headlights 4070?
Är absolut ingen tågafol, men i instruktionen till Horizon Express används 4070

Grymt, tack!

carlmagnuso

Med vanliga boogie-plates kan loket bli hur långt som helst, så länge du bara har ett hjulpar bak och ett fram. Du kommer få ett grymt overhang och kan få problem med mötande tåg i parallella kurvor, men loket självt kommer att klara sig. Du får egentligen bara problem om du kör ånglok eller andra typer av lok med väldigt många hjul, då måste du börja använda blindes för att loket inte ska spåra ur.

Edit: Du kan få problem med urspårningar i kurvor ändå om loket väger för mycket och du kör i full speta, men det kan man nog aldrig komma ifrån :-)

AndersI

Du skaffar helt enkelt tillräckligt med utrymme, och gör stor-radie-kurvor av rak räls:



Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

carlmagnuso

Det är mitt mål här i livet. Att skaffa ett hobbyrum stort nog för att göra det :)

Skrytsson

#7
Lite nya frågor:

- Går det att koppla två stycken M-motorer till denna mottagare (på två separata kanaler)? Och sedan använda denna fjärrkontroll för att styra båda motorerna?

- Fungerar förlängsningskabeln bra? Eller kan den ge glapp?


Eigenbrötler

du kan koppla två m motorer till samma kanal på den mottagaren, dock inte två L eller XL motorer, då behöver du en mottagare märkt V2.

Kablarna fungerar bra tycker jag, har bar använt 2-3 st men de fungerar utan glapp.
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

Nextuz

Citat från: Skrytsson skrivet 16 November 2013 kl. 13:38
Lite nya frågor:

- Går det att koppla två stycken M-motorer till denna mottagare (på två separata kanaler)? Och sedan använda denna fjärrkontroll för att styra båda motorerna?

- Fungerar förlängsningskabeln bra? Eller kan den ge glapp?

Använd alltid V2 av mottagaren.. den är bra mycket stabilare i elektroniken.. 58123bc01

DaRePo

#10
Vid tågträffen i Eskilstuna tidigare i år satt jag upp en större testanläggning för att testa höga hastigheter med stora och tunga tåg inför mitt stora projekt (se också under "9V Extreme - första testresultat").

Bifogar en bild som visar testanläggningen.

Rälsgeometrin för 9V och PF är ju densamma så testresultaten kan ju vara intressanta även för dig.

Jag körde bl.a. en förlängd Horizon Express med totalt 8 vagnar och 4 st 9V motorer i förhållandevis hög hastighet genom de fyra 90 graders kurvorna (som var något vinklade genom att jag lade 1x2 plates under kurvornas utsida enligt principen 1-2-3-2-1.
Likaså en Santa Fe med 4 motorer (dessa två tåg väger ca 3 kg var, inklusive motorerna).

Det funkade alldeles utmärkt - inga urspårningar.



Här kommer också en länk till en videosnutt från denna tågträff. Bilderna är tagna med en actionkamera monterad på en motoriserad legovagn.

http://www.youtube.com/watch?v=32YDhmPzAuY