Modulhus: en Egyptisk antikaffär och en pub (WIP)

Startat av eiffelben, 08 Augusti 2011 kl. 16:49

Föregående ämne - Nästa ämne

eiffelben

Citat från: Illuwatar skrivet 30 September 2011 kl. 15:46
När man gör sådana mönster med cheese-slopes på högkant, sitter de fast i något eller är det bara löst nedstoppade mellan andra bitar?
Tja, de sitter liksom ihopkilade med lite lagom stress kan man säga. Det går att vända på det utan att de trillar ur samtidigt som det inte direkt knäcker några bitar. (har inte hänt än iaf)
Många blandar ihop LEGO med leksaker. En del ger det till och med till sina barn...

AndersI

Vilket härligt golv! Och bardisken, pallarna, spiraltrappan, alltihop!

Ska jag vara ärlig tror jag att pubägaren skulle vilja byta fram- och bakfasaderna - vitt och rent framåt, spräckligt på baksidan där ingen utomstående ska titta.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Skrytsson

Jag instämmer, snyggt golv. Ostbitar på högkant och resten av golvet är byggt av tiles. Hur löser du höjdskillnad-problemet? (en stud = 0,8 cm; en plate/tile = 0,32 cm -> 2 plates = 0,64 cm; 3 plates = 0,96 cm)

Kan det vara så att ostbitarna sitter med sådan friktion att de helt enkelt inte nuddar bitarna som befinner sig under dem?

eiffelben

Citat från: Skrytsson skrivet 30 September 2011 kl. 16:15
Jag instämmer, snyggt golv. Ostbitar på högkant och resten av golvet är byggt av tiles. Hur löser du höjdskillnad-problemet? (en stud = 0,8 cm; en plate/tile = 0,32 cm -> 2 plates = 0,64 cm; 3 plates = 0,96 cm)

Kan det vara så att ostbitarna sitter med sådan friktion att de helt enkelt inte nuddar bitarna som befinner sig under dem?
Tja, det är enklare än det verkar...
Många blandar ihop LEGO med leksaker. En del ger det till och med till sina barn...

Skrytsson

Ah, studsen är precis 0,16 cm höga och tar ut all nivåskillnad som annars hade uppkommit. Härligt. Jag gillar din lösning, jag kommer att sno den vid tillfälle - känn dig smickrad ;)

robban

Fasaden var riktigt najjs och malteskorsen i golvet oxå, något att plocka med sig in i castel värden.
Gillar pub känslan som du fått till riktigt bra fast det ser ju ut som om det är dax för en ny runda för bägarna ser tomma ut.. ;)
Varning för starka scener och känsliga läsare varnars för allmänt språk

eiffelben

Citat från: Skrytsson skrivet 30 September 2011 kl. 16:28
Ah, studsen är precis 0,16 cm höga och tar ut all nivåskillnad som annars hade uppkommit. Härligt. Jag gillar din lösning, jag kommer att sno den vid tillfälle - känn dig smickrad ;)
Det gör jag, och jag är själv nöjd. Det finns inget bättre än en enkel lösning på ett till synes klurigt problem. :)
Många blandar ihop LEGO med leksaker. En del ger det till och med till sina barn...

Myko

Grymt snyggt! Golvet och fasaden ser verkligen skitbra ut!

Om man ska vara petig så ger väl texten "LEGO" på varje stud lite extra höjd som gör att ostbitarna sticker upp lite?

eiffelben

Citat från: Myko skrivet 30 September 2011 kl. 17:37
Grymt snyggt! Golvet och fasaden ser verkligen skitbra ut!

Om man ska vara petig så ger väl texten "LEGO" på varje stud lite extra höjd som gör att ostbitarna sticker upp lite?
Du har helt rätt, men jag är såpass ortodox att jag inte slipar bort den...  ;D
Med andra ord kan säga att ostarna sticker upp ungefär så högt som LEGO-loggan är. Har inga siffror på hur hög den är, någon som vet?
Många blandar ihop LEGO med leksaker. En del ger det till och med till sina barn...

Stigge72



pacc

#26
Precis lagom 'tudor' över fasaden,
i alla fall om man ska döma av de riktiga husen här intill:
http://g.co/maps/6wgf8

Ändrade till kort url så det inte såg konstigt ut i forumet /Etzel

eiffelben

Var och hämtade pubben på från skrapan-utställningen idag så nu ska den i graven för att återuppstå som något nytt.
Inser nu när jag håller på och river att den är gjord av rent löjligt många bitar. Minst dubbelt, kanske trippelt så många som i ett vanligt CC-hus.  :o
Många blandar ihop LEGO med leksaker. En del ger det till och med till sina barn...

Sollan

Den montern stod jag länge framför och beundrade. Lite sorgligt att Skrapanutställningen är borta nu. Varje gång jag kom dit såg jag nya detaljer i byggena som jag missat gången innan.

sweMezza

Citat från: eiffelben skrivet 11 Januari 2012 kl. 20:37
Var och hämtade pubben på från skrapan-utställningen idag
Då vet jag att den modellen också har hittat hem, perfekt. Tack för att den ville vara med!