Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Lego-arkeologi

Startat av martin_p, 25 November 2013 kl. 13:01

Föregående ämne - Nästa ämne

martin_p

Efter många år av Lego-byggande har jag insett vad som är min absolut favorit. Att sätta fingrarna i en stor Lego-samling och försöka lista ut vilka modeller som gömmer sig där i. Jag köpte nyligen en låda via Tradera och tänkte dela med mig lite av resultatet. Återkommer med fler bilder vartefter jag lyckas få ihop några modeller.

V.L.flower

åh, va mycke lego ;). Och ja roligast osorterat. I mitt gamla finns nog massa gobitar, men det får jag inte ta med hem från föräldrarna. Men någon dag ska jag resa dit (40 mil dit) och gå igenom alla bitar och skriva "testamente" på dem, mig å syrran emellan haha.
I Love Studs
https://konstnarviolalindell.se
insta: konstviolalindell

Merkurius

Ser vid snabb titt i alla fall en 4025 och en 6382, Brandbåt resp Brandstation från tidigt 80-tal
Panem et solanum habemus. Quid nobis male evenire potest?

martin_p

Citat från: Merkurius skrivet 25 November 2013 kl. 16:00
Ser vid snabb titt i alla fall en 4025 och en 6382, Brandbåt resp Brandstation från tidigt 80-tal

Det stämmer bra det! Ingen av dom särskilt komplett tyvärr, men som tur är så sitter jag på en hel del bitar att komplettera med. Så förhoppningsvis är dom relativt kompletta när jag är klar :)

Silence101

Citat från: martin_p skrivet 25 November 2013 kl. 13:01
Efter många år av Lego-byggande har jag insett vad som är min absolut favorit. Att sätta fingrarna i en stor Lego-samling och försöka lista ut vilka modeller som gömmer sig där i.

Måste hålla med dig. Det är riktigt kul att utforska en osorterad låda/kasse.
Peter Karlsson, Region Syd
It all seems so stupid, it makes me want to give up.
But why should I give up when it all seems so stupid?

Tobbe

Hur lägger ni upp sorterandes? Köpte nyss min första stora laddning.. Har väl ritningar till hälften typ..

KizzE

Citat från: Tobbe skrivet 26 November 2013 kl. 18:19
Hur lägger ni upp sorterandes? Köpte nyss min första stora laddning.. Har väl ritningar till hälften typ..

Jag brukar börja med att dela upp allt i färg, sen brukar jag plocka undan sånt som är lite byggt och kolla på BL!

Dock har jag nog endast köpt 23kg+ alla gångerna. Nog lättare att sortera -10kg!

Tobbe

Är 25kg plus.. Tänkte först försöka sortera lite grovt å sen försöka bygga det jag har ritningar till för att så set halvera säcken.. Men känns spontant som ett evighetsjobb ;)

Silence101

Först fotograferar jag de halvbyggda delarna. Sen tvättar jag allt. Sen sorterar jag i färg.
Bygger efter eventuella beskrivningar. Sen börjar det roliga :)
Vilka udda bitar finns det? Tryckta bitar kan ge ledtrådar till set.
Jag använder www.peeron.com.
Peter Karlsson, Region Syd
It all seems so stupid, it makes me want to give up.
But why should I give up when it all seems so stupid?

martin_p

Citat från: Silence101 skrivet 26 November 2013 kl. 18:41
Först fotograferar jag de halvbyggda delarna. Sen tvättar jag allt. Sen sorterar jag i färg.
Bygger efter eventuella beskrivningar. Sen börjar det roliga :)
Vilka udda bitar finns det? Tryckta bitar kan ge ledtrådar till set.
Jag använder www.peeron.com.

Jag håller fullt med. Det gäller att hitta dom udda bitarna och sen ge sig ut på peeron och kolla vilka set dom finns med i. Utifrån det brukar man kunna lista ut vilka set som gömmer sig i samlingen.

martin_p

Här kommer första fyndet, dock kompletterad med ett tiotal delar.

KizzE

Citat från: martin_p skrivet 26 November 2013 kl. 20:04
Här kommer första fyndet, dock kompletterad med ett tiotal delar.

Ojdå, bitarna ser ju även fina ut!

martin_p

Citat från: KizzE skrivet 26 November 2013 kl. 20:07
Citat från: martin_p skrivet 26 November 2013 kl. 20:04
Här kommer första fyndet, dock kompletterad med ett tiotal delar.

Ojdå, bitarna ser ju även fina ut!

Ja, blev faktiskt imponerad av skicket. Borgen är ju trots allt 30 år gammal.