Micropolis-rondell (med hund)

Startat av Stigge72, 16 Oktober 2011 kl. 12:40

Föregående ämne - Nästa ämne

Stigge72

Ett bra tag (nästan sedan första vändan på Tekniska Museet, när vi ställde ut en stad enligt TwinLUGs Micropolis-standard) har jag haft tankar på att det skulle vara kul med en rondellhund (som var populära då) i ett sånt bygge.
Eftersom standarden går ut på att varje modul (16x16 studs) är byggd längs en sväng, med vägar på två närliggande sidor (t ex Norr och Öst), så stod det snart klart att jag skulle vara tvungen att göra en 32x32-studs-modul med rondell i mitten.
Ett par problem jag tampades med ett tag var att få en (hyffsat) rund cirkulationsplats i mitten, samt att jag ville ha delar som var ilte mindre, och därmed lättare att frakta (och som även skulle kunna flyttas runt/bytas ut i någon mån).
Till slut fick det bli en centrum-modul med rondell och hund på 8x8 studs och fyra tomt-moduler på 12x20 studs runt den. Vägen hamnar då nästan längst ut mot ena kortsidan, och resten av tomt-modulen utgör nästan hela den aktuella tomten,
Tomterna sitter ihop med centrum med hjälp av technic-pins (förslagsvis friction) under vägarna, och hål finns för att passa mot andra standardmoduler på utsidorna.
För att rondellen skulle bli rund och användbar (få plats med en hund, och gå att placera ut bilar runt), så fick övergångställena flyttas en stud mot standard, men med eftersom inget annat övergångsställe ska matchas, så bestämde jag att det fick gå iaf.
De fyra tomt-moduler jag har i nuläget är:
Polisstation med underjordiskt garage.
En kyrka.
Ett futuristiskt hus med poll på utsidan.
En borgruin med ett vägarbete på andra sidan vägen.

Hunden är Lego-standard, och alltså GIGANTISK i sammanhanget, men den har ett statigt betongfundament, så den står stadigt iaf. :)

Om man tycker att det är för lite med en cirkulationsplats i en stad (beror kanske lite på storleken också), så behöver inte en ensam medlem bygga hela nästa, utan någon kan bygga centrum, och andra kan hjälpa till med tomterna, och de kan även byta plats med mina.

SuperMario

Det blev riktigt lyckat tycker jag.  ;)

Sirre

Fiffigt gjort! Snygga byggnader också. :)

Nu blev jag ju sugen på att själv knåpa ihop några moduler. :)

swestar

#3
Citat från: Sirre skrivet 16 Oktober 2011 kl. 16:03
Fiffigt gjort! Snygga byggnader också. :)

Nu blev jag ju sugen på att själv knåpa ihop några moduler. :)
Håller med fullständigt.  

Gillar att man ser en bil på väg ner i det underjordiska garaget.
Applåder :)

Mina Egna Byggen flickr
Instagram

Stigge72

Tack för alla fina ord.

Citat från: swestar skrivet 16 Oktober 2011 kl. 17:55
Gillar att man ser en bil på väg ner i det underjordiska garaget.
Applåder :)

Äsch. Jag som tyckte jag satt dit fyra bilar på väg upp/ut ;)

swestar

Citat från: stigge72 skrivet 16 Oktober 2011 kl. 22:08
Tack för alla fina ord.

Citat från: swestar skrivet 16 Oktober 2011 kl. 17:55
Gillar att man ser en bil på väg ner i det underjordiska garaget.
Applåder :)

Äsch. Jag som tyckte jag satt dit fyra bilar på väg upp/ut ;)
högertrafik :)
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

Stigge72

Citat från: swestar skrivet 21 Oktober 2011 kl. 17:40
Citat från: stigge72 skrivet 16 Oktober 2011 kl. 22:08
Tack för alla fina ord.

Citat från: swestar skrivet 16 Oktober 2011 kl. 17:55
Gillar att man ser en bil på väg ner i det underjordiska garaget.
Applåder :)

Äsch. Jag som tyckte jag satt dit fyra bilar på väg upp/ut ;)
högertrafik :)

Poliser under utryckning som har bråttom hinner inte bry sig om sådana tessipetter. :P

swestar

Citat från: stigge72 skrivet 21 Oktober 2011 kl. 18:28
Citat från: swestar skrivet 21 Oktober 2011 kl. 17:40
Citat från: stigge72 skrivet 16 Oktober 2011 kl. 22:08
Tack för alla fina ord.

Citat från: swestar skrivet 16 Oktober 2011 kl. 17:55
Gillar att man ser en bil på väg ner i det underjordiska garaget.
Applåder :)

Äsch. Jag som tyckte jag satt dit fyra bilar på väg upp/ut ;)
högertrafik :)

Poliser under utryckning som har bråttom hinner inte bry sig om sådana tessipetter. :P
Hahaha :D
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

lindyhep

Citat från: swestar skrivet 21 Oktober 2011 kl. 23:48
Citat från: stigge72 skrivet 21 Oktober 2011 kl. 18:28
Citat från: swestar skrivet 21 Oktober 2011 kl. 17:40
Citat från: stigge72 skrivet 16 Oktober 2011 kl. 22:08
Tack för alla fina ord.

Citat från: swestar skrivet 16 Oktober 2011 kl. 17:55
Gillar att man ser en bil på väg ner i det underjordiska garaget.
Applåder :)

Äsch. Jag som tyckte jag satt dit fyra bilar på väg upp/ut ;)
högertrafik :)

Poliser under utryckning som har bråttom hinner inte bry sig om sådana tessipetter. :P
Hahaha :D

Jamen, nedfarten ligger väl nån helt annanstans ;)