Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Musikaliska vinjetter

Startat av Kvarnbacka, 12 mars 2013 kl. 09:36

Föregående ämne - Nästa ämne

Lews

Citat från: MartinP skrivet 10 januari 2016 kl. 22:32
Det verkar vara svårt.
Har varit inne på månegarm länge, men inte kommit på något med tjejen, mer än låten sigrblot. så det är min gissning.

Fortfarande fel, men nu brinner det!
Ledtråden med klädseln var mera avsedd att leda till en tidsepok..
Fokusera på den senaste ledtråden och gruppens diskografi istället.

Lews

Vi vet att gruppen är Månegarm, att låten kommer från albumet med samma namn och att den är på svenska.
Låten handlar om en högtid som firades flera gånger om året under vikingatiden (därav kvinnans klädsel), och fortfarande firas av bl.a. forn sed.

MartinP

äh, jag får väl dra till igen då med den andra jag hade tänkt på

Månegarm Gillesvisan.  :-\ Där sjunges det ju om fläsk som finns med på bilden.

Först tänkte jag på bloten då det var en tjej med.

Lews

Citat från: MartinP skrivet 10 januari 2016 kl. 22:32
Det verkar vara svårt.
Har varit inne på månegarm länge, men inte kommit på något med tjejen, mer än låten sigrblot. så det är min gissning.

Citat från: MartinP skrivet 11 januari 2016 kl. 22:09
äh, jag får väl dra till igen då med den andra jag hade tänkt på

Månegarm Gillesvisan.  :-\ Där sjunges det ju om fläsk som finns med på bilden.

Först tänkte jag på bloten då det var en tjej med.

Du har snuddat vid det rätta svaret två gånger nu så jag tänker ge dig rätt. Låten jag sökte var alltså Månegarm - Blot.
Blot var/är en högtid som firades flera gånger om året där man offrade mat och dryck åt asagudarna för att få deras gillande.

Din tur att bygga MartinP.

MartinP

Just den har jag inte hört innan så jag har inte vetat att den finns. Tycker annars om månegarm då de är speciella med svensk text. De sticker ut i mängden även att jag inte tror på det de sjunger om.

Hmm. får se imorgon om jag kommer på något att bygga. Det blir nog tills imorgonkväll

Lews

Citat från: MartinP skrivet 11 januari 2016 kl. 23:24
Just den har jag inte hört innan så jag har inte vetat att den finns. Tycker annars om månegarm då de är speciella med svensk text. De sticker ut i mängden även att jag inte tror på det de sjunger om.

Hmm. får se imorgon om jag kommer på något att bygga. Det blir nog tills imorgonkväll

Den kommer från deras senaste album som, enligt mig, är deras absolut bästa.
Kolla även upp Thyrfing och Fejd om du vill lyssna på liknande musik.

MartinP

Nu kommer nästa melodi. Kan ni gissa vilken låt detta är? Liiite långsökt kanske denna är. Det räcker med vad sången heter. Den råkade visst bara bli i 6x6 istället.

Sockerbit

Måste ju vara "hang Wire" med Pixies.

Emma

Chansar på "Falling". Eftersom det inte efterfrågas artist så googlar jag inte upp det... Verkar finnas många som sjungit en låt med det namnet.

MartinP

Fel fel fel... Jag kommer med ledtråden imorgon om ni inte kommer på något mer. Väldigt långsökt. ;)

Sockerbit

Eiffeltornet med Ted Gärdestad?

Silence101

It all seems so stupid, it makes me want to give up.
But why should I give up when it all seems so stupid?

MartinP

Citat från: Sockerbit skrivet 12 januari 2016 kl. 22:05
Eiffeltornet med Ted Gärdestad?


Det är ju på rätt väg, att det är svenska. Det är en sång eller låt som sjungits i ca 200 år så därför är det ingen som man vet har skrivit den och därför behövs bara låten kommas på.

AndersI

Helan går? ("Falleralla")

MartinP

Citat från: AndersI skrivet 13 januari 2016 kl. 10:29
Helan går? ("Falleralla")

Det lät roligt  ;D Ungefär så långsökt är den.

Det är en sångstrof i en julsång som sjunges i kyrkan rätt ofta tror jag. Väldigt "pampig".


sorry att inte ledtråden kom förrän nu men har vart på akuten med pojken (4 år)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.