Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

LEGO FORMA

Startat av V.L.flower, 28 september 2018 kl. 19:42

Föregående ämne - Nästa ämne

V.L.flower

Vad tycker ni om detta? "Anpassat för A.F.O.L." njaee säger jag. Jag vet ett annat snyggt fiskbygge ;) av en av våra bästa byggare enligt mig :).
I Love Studs
https://konstnarviolalindell.se
insta: konstviolalindell

o0ger

https://www.indiegogo.com/projects/lego-forma-add-a-splash-of-creativity-to-your-day#/

Jag tycker plastarken är fina, men skulle aldrig betala detta priset för den modellen.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Anders67

Har personligen svårt för detta - är Lego tillbaka i 90-talets försök till "re-invent-LEGO" och att hitta en vuxen målgrupp?
Som AFOL är det väl inte set som dessa man vill se från LEGO - utan låta AFOL få exprimentera med sina MOCS och låta moc'andet tillåta customiserade "tyg/plast/ark" för den som vill det.
LEGO - dela istället med er av vilka delar, instuktioner och mallar för de som vill skapa egna fiskar - Bricklink har delarna.

Bakgrund

Överprissatt och tråkiga set, även dåligt att de endast skickar till adresser i USA och Storbritannien.

Nybohov Creation Ltd.

Som någon skrev någonstans:

Lego borde enbart sälja bitar i bulk.

Tänk vad de skulle kunna spara in på designområdet då!
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Joacim

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 29 september 2018 kl. 18:40
Som någon skrev någonstans:

Lego borde enbart sälja bitar i bulk.

Tänk vad de skulle kunna spara in på designområdet då!
Ja verkligen bra idé! Många AFOLs som skulle bli glada då!

V.L.flower

Citat från: o0ger skrivet 29 september 2018 kl. 10:12
https://www.indiegogo.com/projects/lego-forma-add-a-splash-of-creativity-to-your-day#/

Jag tycker plastarken är fina, men skulle aldrig betala detta priset för den modellen.

Där har vi inte samma åsikt. För mig är det främst arken som förstör... de känns inte LEGO och jag har nog svårt för stora tyg/plastark-grejer överlag i byggen... (älskar när de får in "byggbara" segel på båtar mm)
Med ark så känner jag att jag kan "pyssla" med annat än just LEGO...
I Love Studs
https://konstnarviolalindell.se
insta: konstviolalindell

V.L.flower

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 29 september 2018 kl. 18:40
Som någon skrev någonstans:

Lego borde enbart sälja bitar i bulk.

Tänk vad de skulle kunna spara in på designområdet då!

Ja, vid det här laget nu borde väl LEGO fatta att BITAR är A.F.O.L-ens bästa vän ;)
I Love Studs
https://konstnarviolalindell.se
insta: konstviolalindell

lindyhep

Nyfiken på var du hittat  "Anpassat för A.F.O.L.".

Både utifrån länken o0ger postade och vad som sades på LFW i helgen lät det snarare som målgruppen var de som inte ännu fått upp (vuxen)ögonen för vanligt lego. Fånga in en ny grupp människor helt enkelt.

CitatThe experience has been designed for adults to indulge in a creative project, but can also be used by children aged 12+. We have designed the experience to cater to casual LEGO® builders, who are less experienced builders than our super talented AFOLs. We envision it being used as a play product but also as a display item.

V.L.flower

Citat från: lindyhep skrivet 02 oktober 2018 kl. 12:37
Nyfiken på var du hittat  "Anpassat för A.F.O.L.".

Både utifrån länken o0ger postade och vad som sades på LFW i helgen lät det snarare som målgruppen var de som inte ännu fått upp (vuxen)ögonen för vanligt lego. Fånga in en ny grupp människor helt enkelt.

CitatThe experience has been designed for adults to indulge in a creative project, but can also be used by children aged 12+. We have designed the experience to cater to casual LEGO® builders, who are less experienced builders than our super talented AFOLs. We envision it being used as a play product but also as a display item.

Ja jag kunde inte få in länken från Toutube, som jag ville. Men ja det är nåt "nytt" men som bara känns konstigt och lämnar massa frågor om hur de tänkt... Det finns "ark" på, som typ på vindsurfingbrädorna, som går att måla mm...
I Love Studs
https://konstnarviolalindell.se
insta: konstviolalindell

Stigge72

Visst är det snygga "fiskar" (hajar klassas, som jag förstått det, inte som fiskar egentligen), men de ser inte ut som lego.

I vissa fall kan det vara befogat att ha ark av den här typen, t ex mantlar och segel, men jag håller med de som redan skrivit att TLG i det här fallet gått till överdrift.

lingonfil

Jag tror kinetiska skulpturer är en riktigt bra idé som "vuxenset". Jag kan tänka mig att det skulle tilltala en liknande målgrupp som Architecture seten. Jag kan tänka mig att det kan vara en serie som uppskattas lika mycket av män som kvinnor. Det är ju ungefär samma prisnivå på de seten.

Jag tror också att det är klokt att satsa på att göra vuxenset som inte faller in under kategorin "leksak". De flesta ser trots allt ändå Lego som leksaker, även om vi AFOLs inte gör det.

Jag tycker pappersarken är ett kul nytänk, och en ganska smart vinkling på hur man kan skapa vackra sets som tilltalar människor. De blockiga formerna som LEGO-bitar ger upphov till är ärligt talat inte särskilt estetiskt tilltalande - technic Lego är ännu värre.

Jag hoppas att de designar de tekniska delarna tillräckligt modulära för att man känner att man kan modifiera och bygga om/ut rörelserna. Och att fästningen av pappersarken är så pass enkla att man känner sig fri att ta loss dem, modifiera, byta ut och experimentera med dem.

Det kommer aldrig "slå" som lego system. Men det kan nog mycket väl bli en serie vi får se ett tag - ungefär som architectureserien.

I en strävan att minska mitt legoinnehav och skaffa mindre mer tilltalande sets så kan jag se mig köpa ett par stycken av dessa. Kan också tänka mig att se något sådant är set hemma hos någon bekant som annars aldrig skulle köpa ett lego set till sig själv.

lindyhep

#12
Citat från: V.L.flower skrivet 02 oktober 2018 kl. 12:41
Citat från: lindyhep skrivet 02 oktober 2018 kl. 12:37
Nyfiken på var du hittat  "Anpassat för A.F.O.L.".

Både utifrån länken o0ger postade och vad som sades på LFW i helgen lät det snarare som målgruppen var de som inte ännu fått upp (vuxen)ögonen för vanligt lego. Fånga in en ny grupp människor helt enkelt.

CitatThe experience has been designed for adults to indulge in a creative project, but can also be used by children aged 12+. We have designed the experience to cater to casual LEGO® builders, who are less experienced builders than our super talented AFOLs. We envision it being used as a play product but also as a display item.


Ja jag kunde inte få in länken från Toutube, som jag ville. Men ja det är nåt "nytt" men som bara känns konstigt och lämnar massa frågor om hur de tänkt... Det finns "ark" på, som typ på vindsurfingbrädorna, som går att måla mm...

Jag menade mest att jag undrade var du hittat att det skulle vara afol-anpassat för själva tycker jag lego uttrycker motsatsen snarare dvs att det inte riktar sig mot afols.

Peter S

Jag tyckte att idén med att färglägga pappersarken var ett så ordentligt avsteg från Lego att jag tror att de som intresserar sig för detta troligen aldrig kommer att intressera sig för Lego...

V.L.flower

#14
 Jag menade mest att jag undrade var du hittat att det skulle vara afol-anpassat för själva tycker jag lego uttrycker motsatsen snarare dvs att det inte riktar sig mot afols.
[/quote]

Jag såg det i "Introducing LEGO FORMA"-videon från LEGO (Finns på youtube). De säger; -Design for adults och liknande. Videon visar oxå vuxna som bygger under videon. Verkar vara samma (länk) som Ooger la upp ovan.
I Love Studs
https://konstnarviolalindell.se
insta: konstviolalindell

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.