Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Rock Raiders UCS-tråd

Startat av -DoNe-, 14 maj 2023 kl. 17:52

Föregående ämne - Nästa ämne

-DoNe-

Hejsan.

I mitt tycke är Rock Raiders det bästa Lego producerat. Deras utilitaristiska design och extrema färgpalett som binds samman av den välgjorda storyn skapar något fantastiskt.

Därför har jag länge önskat göra något med denna serie set. Tidigare har jag byggt större dioraman i form av delar av grottor men tycker det börjar kännas lite tråkigt så funderade på vad mer jag kan göra.
Härifrån föddes iden om att göra "UCS" varianter på seten. Målet här är inte att skapa 10 000-bitars monster utan helt enkelt ge modellerna lite mer substans samt minska beroendet av de större delarna som annars förekommer (vilka jag iof tycker om för övrigt). vidare så är det centralt att jag endast ämnar använda Gray och Dark Gray. Bluish-gray kommer ej förekomma.

Med detta sagt vill jag presentera första bygget i va jag tänker mig kommer bli en rätt långtgående serie. Min version av set 4950 "Loader Dozer". Setet har i originalutförande 85 delar men min modell har hunnit upp i 400 delar. Använder dock fortfarande samma bottenplatta som original-setet för att bibehålla form och storlek.
Kritik och tankar är alltid välkomna!

Vill också poängtera att alla modeller jag lägger upp här kommer byggas i riktiga delar under 2023.

UCS Loader Dozer.png

UCS Loader Dozer_2.png

Nästa set ut blir ett av seriens mindre: set 4920 "Rapid Rider".

robinnilsson403

Det där setet hade jag som liten! Minns att ritningen hade en skada och att en dynamit-tile hade ett enormt feltryck.  :D

Ska bli kul att följa detta projektet!
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

Odidoma

Kul bygge men vore kul med bilder på original setet för att verkligen se dina förbättringar. 

CopMike

Citat från: Odidoma skrivet 14 maj 2023 kl. 21:30Kul bygge men vore kul med bilder på original setet för att verkligen se dina förbättringar.


Jemanuelson

Väldigt cool! En fjäderlätt anstrykning av Steampunk anar jag. Kunde kanske utvecklas vidare framöver- om det roar. 

-DoNe-

#5
Tack! Steampunk-referrensen har jag nog aldrig själv dragit till Rock Raiders, men som alltid, vem vet...?  8)

TexGordon

Det här ju riktigt spännande! Har alltid haft stor förkärlek till 90-tals-scifi-teman, innan licensieringen tog fart, även om jag missade Rock Raiders. Ska bli kul att följa! Älskar färgschemat också 🙂

Herr Syri

Jag hade samtliga set under min uppväxt. Har fortfarande. Ser framemot att följa detta projekt. :) 
Legofigswap på Instagram
Figswap på bricklink

Myko

Dark Age för mig men en väldigt tydlig uppgradering!

-DoNe-

Citat från: TexGordon skrivet 22 maj 2023 kl. 18:49Det här ju riktigt spännande! Har alltid haft stor förkärlek till 90-tals-scifi-teman, innan licensieringen tog fart, även om jag missade Rock Raiders. Ska bli kul att följa! Älskar färgschemat också 🙂
Känner personligen att 90-talet var ett riktigt kanon-decennium för Lego. Tror jag får fortsätta hela livet med denna hobby för att fullt jobba mig igenom alla härliga Themes.  ;D
Citat från: Herr Syri skrivet 25 maj 2023 kl. 23:17Jag hade samtliga set under min uppväxt. Har fortfarande. Ser framemot att följa detta projekt. :)
Jag fick precis komplementerat min Rock Raiders samling med de två sista seten, "Granite Grinder" och "Rock Raiders Crew".  :)
Citat från: Myko skrivet 26 maj 2023 kl. 10:59Dark Age för mig men en väldigt tydlig uppgradering!
Tackar!

-DoNe-

Här kommer nästa fordon! Denna gången blir det seriens näst minsta i from av "Rapid Rider". Något jag tycker Rock Raiders gör så bra är hur intressanta även de mindre seten i serien är. Rapid Rider har i original utförande blott 39 delar, men dessa används oerhört väl.
Min uppdaterade variant har vuxit något åt alla håll och består av 190 delar. Som tidigare har fokus varit på att behålla de detaljer och den färgkod som gör originalsetet så spännande och roligt.

Infogar även en bild på originalsetet denna gången.  ;)

Rapid Rider.png

Rapid Rider_2.png

4920 rapid rider.jpeg

robinnilsson403

Snygg mordanisering! Jag gillar speciellt att flaket är bitbyggt!
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

-DoNe-

Nu har Loader Dozern kommit till liv! Ska byta färg på de 1x2 slope bitarna som nu är svarta precis bakom cockipit till gula. Utöver det är jag mycket nöjd.

IMG_8943.jpeg

IMG_8945.jpeg

IMG_8949.jpeg

IMG_8951.jpeg

-DoNe-

Omgång två blir in-game modellen "Large Mobile Laser Cutter". Denna kom aldrig som ett officiellt set men kan användas i spelet. Bifogar en bild på en modell som är gjort 1:1 till spelets modell i slutet.

Min använder sig av den bit-byggda cockpit underredet som även återfanns i min Loader Dozer. Därtill har hela chassit blivit både bredare och rejälare. 


IMG_9021.jpeg

IMG_9023.jpeg

IMG_9004.jpeg

IMG_9013.jpeg

Skärmavbild 2023-06-12 kl. 17.25.48.png



Sirre

Riktigt snygga uppgraderade byggen!!

Så kul att se Large Mobile Laser Cutter byggd på riktigt också, sån sorg att den aldrig släpptes officiellt!

Tips också gällande Rock Raiders-spelet:
Manic Miners (https://baraklava.itch.io/manic-miners)

En fanbaserad rework av spelet, riktigt bra! Massa förbättringar, såsom förbättrad gameplay, uppdaterad originalkampanj, nya kampanj-banor samt nya fristående banor!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.