Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

o0gers Helgutmaning

Startat av o0ger, 13 november 2015 kl. 09:40

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

#690
Här är min lösning:



Ni var flera som kom på det. Bra jobbat! Det fanns några alternativa lösningar. Ladda gärna upp dem (Godtfred minns jag tex)

Nu hade det ju varit kul om jag hade haft en påskutmaning, men det har jag tyvärr inte. Nu är det slut för den här gången. Får se om det blir fler utmaningar i framtiden. Under tiden bör ni gå igenom alla utmaningar och försöka lösa dem (utan att fuska) om ni inte redan har gjort det. Tack för den här gången! Kul att det dök up lite nya namn i den senaste rundan.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Godtfred

Min var kanske lite onödigt komplicerad. Misstänkte att den gick att förenkla, men nöjde mig med att ha löst uppgiften.

Kommer sakna din utmaningar o0ger!

Edde

Nu ser jag inte riktigt, hur är det tänkt att bygget ska sitta ihop? Det ser ut som om man kommer kunna dela på bygget i två delar, jag ser inga studs som kan sitta fast i undersidan av headlight-bitarna.

Myko

Halvorna hålls ihop med guldtacke-bitarna om jag fattar rätt.

Edde

#694
Citat från: Myko skrivet 29 mars 2018 kl. 12:13
Halvorna hålls ihop med guldtacke-bitarna om jag fattar rätt.

Bara ena halvan, och hålls halvorna ihop?

Redigering: ändrar man lite på bitarna på bilden hålls halvorna ihop för sig, men inte med varandra.

o0ger

De hålls ihop av tackorna.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Godtfred

Tror o0ger skulle ha vridit några av 26604 bricksen 90 grader för att halvorna skulle sitta ihop...

o0ger

Citat från: Edde skrivet 29 mars 2018 kl. 12:15
Citat från: Myko skrivet 29 mars 2018 kl. 12:13
Halvorna hålls ihop med guldtacke-bitarna om jag fattar rätt.

Bara ena halvan, och hålls halvorna ihop?

Redigering: ändrar man lite på bitarna på bilden hålls halvorna ihop för sig, men inte med varandra.
Äsch, jag har vridit några av bitarna fel. Ska fixa bilden snart.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Citat från: Godtfred skrivet 29 mars 2018 kl. 12:22
Tror o0ger skulle ha vridit några av 26604 bricksen 90 grader för att halvorna skulle sitta ihop...

Precis, så är det. Jag har ändrat bilden nu.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Edde

Citat från: o0ger skrivet 29 mars 2018 kl. 12:39
Citat från: Godtfred skrivet 29 mars 2018 kl. 12:22
Tror o0ger skulle ha vridit några av 26604 bricksen 90 grader för att halvorna skulle sitta ihop...

Precis, så är det. Jag har ändrat bilden nu.

Ja nu är det rätt

o0ger

#700
Nämen! En helgutmaning? Jajamensan! Dags för o0gers Helgutmaning nr 57!

Denna utmaning kom jag på när jag satt och pillade med en hög med LEGO på eventet i Huskvarna. Så vissa av er kan den redan. Kanske? Jag tyckte att det var en ganska trevlig fönsterglugg till tex en borg eller liknande.



Bygget är 4x4 pluppar. Det ser likadant ut på framsida och baksida. Höger och vänster sida är släta. Höjden är tre bricks. Översidan och undersidan är slät. Jag har renderat utan skarvar och vissa fasningar för att det inte ska bli för lätt.

Skicka din lösning via PM eller maila till oscar.cederwall@gmail.com. Skriv under med ditt forumnamn om du mailar. Skicka inte LXF-filer, jag vill bara ha bilder som förklarar er lösning. På måndag kommer en ledtråd.

Lycka till och trevlig helg!

De som klarat det:

- MattiasKR

Efter ledtråd:

- Stigge72
- Peter S
- Lingonfil
- andreaseldh

Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Här kommer en ledtråd:



Enklare?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

janho

Ja, enklare!

Vad är sista dagen för att skicka en lösning?

o0ger

Citat från: janho skrivet 21 maj 2018 kl. 12:55
Ja, enklare!

Vad är sista dagen för att skicka en lösning?
Fredag!
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Peter S

Jag anar att biten har något med fordon att göra, och har letat igenom mudguards (hittade inga halva). Och med ologiken med nuvarande bricklink kommer jag aldrig att hitta rätt bit, fast jag anar hur den ser ut...

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.