Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Komma igång med LDD?

Startat av Gideon, 30 oktober 2012 kl. 20:49

Föregående ämne - Nästa ämne

Gideon

Jag blev sjukt inspirerad av att se och lyssna på Superkalles presentation i Göteborg, och är sugen på att komma igång lite med LDD (inte minst för att "tänka efter före" när man ska börja beställa lösa bitar på BL på allvar). Experimenterade en del med LDRAW för några år sen men tyckte interfacet var för tungjobbat så det blev aldrig nåt riktigt bygge och hade fått intrycket att LDD var lite för "barnsligt". Men nu vet jag bättre!
Finns det nån bra och koncis guide (tråd på forumet) över hur man bäst jobbar med LDD? Tänkte så man kan lära sig de funktioner, snabbkommandon mm som behövs för att få bra flyt i "byggandet".

Barbaroux

Jag skulle också vara intresserad av en guide eller liknande. I Göteborg pratade vi ju lite om en nybörjarkurs på nästa event vilket jag vet skulle intressera flera av oss. Jag har provat att leka lite i LDD men inte riktigt tagit mig tid att komma igång ordentligt. Dessutom skulle det ju underlätta en del att lära sig LDD bättre om vi ska börja med lite mer community builds.

Stigge72

Jag höll också på lite med LDraw för några år sedan, och då främst ML-CAD. Tyckte att det funkade ganska bra, men alltid var det någon bit som fattades (i LDD finns ju bara "aktuella" bitar). Dock var det mest att jag skissade upp byggen jag redan gjort för att kunna spara för senare bruk.

Jag tycker också att det vore intressant att lära sig använda LDD lite bättre.


Superkalle

Tack gideon (eller var det gidéon ;D) för de vänliga orden.

Känner inte till att det finns någon bra samligstråd för LDD, utan det flyter omkring lite grann. Man kanske borde sätta upp ett LDD subforum för att samla frågor, tips osv? Eller ett lite mer generellt så att alla digitala verktyg får plats?

Jag delar förstås gärna med mig av det jag kan, men jag vet att det finns fler här på forumet som är fenor på detta :)

Skafte

Kallekallekalle, när vi har dig på tråden, kan du förklara i skrift hur mycket genomskinliga bitar det är "legal" att sätta ihop? Någon hade hällt för mycket öl i mig på ditt föredrag för att jag skulle fatta.  ???

swestar

Tycker LDD är väldigt bra att testbygga lite i. Själv hade jag inga kunskaper alls i programmet när jag skulle bygga om spårvagnen. Laddade ner programmet och körde trial and error metoden. Ras 74 gav mig några användbara tips också. Tycker det är väldigt bra när man vill bygga stora återkommande mönster.
exempel här nedan på lite ofärdiga byggen. Kontentan av vad jag vill säga är att det är (mycket lättanvänt program) eller något sånt ;)
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

AndersI

Trots att jag har gjort ett eget Lego-CAD-program (efter LDraw, men före alla de andra), så har jag svårt för att konstruera digitalt. Det är det fysiska plockandet med bitar som ger mig idéer och känslan för hur det kan hänga ihop, och varje pryl jag bygger är ombyggd och omarbetad flera gånger om. För mig är CAD-programmen bara en möjlighet att dokumentera ett bygge, och de stora byggena är alldeles för jobbiga att CADda, och de små behöver det inte  :)

Jag vet inte vad det säger om min 3D-visualiseringsförmåga...

Superkalle

Citat från: Skafte skrivet 30 oktober 2012 kl. 21:56
Kallekallekalle, när vi har dig på tråden, kan du förklara i skrift hur mycket genomskinliga bitar det är "legal" att sätta ihop? Någon hade hällt för mycket öl i mig på ditt föredrag för att jag skulle fatta.  ???
Jo, seru min vän, så här är det.  ;D

Alla transparenta bitar (eller åtminstone majoriteten för att friskriva mig något) är i PC (Polykarbonat), till skillnad från vanliga bitar som är i ABS. PC har mycket hög friktion mot andra bitar i PC (Däremot är det mindre problem med PC mot ABS). Prova själv att trycka in en transparent 4L lightsaber i en transparent 1x1 cone brick. De kan låsa ihop sig riktigt rejält.  :P  Och det strider i sin tur mot regeln att en LEGO-model skall kunna tas isär med någorlunda lätthet (av ett barn...eller gotlänning).

Så hur långt får man trycka in en PC-bit i en annan? Det handlar främst om hur mycket kontaktyta det blir. Sätter man ihop en transparent 1x1 plate med en annan, så blir inte kontaktytan så stor, så det är inte så stort problem. Men en 4L lightsaber i ett hål, det blir mycket kontaktyta.

Det finns för övrigt ett riktigt bra dokument om det här med legal design på nätet som jag kan rekommendera. Det innehåller inte alla av de regler/case som jag nämnde, men det är en bra start: http://bramlambrecht.com/tmp/jamieberard-brickstress-bf06.pdf

Superkalle

#8
Citat från: AndersI skrivet 30 oktober 2012 kl. 22:09
Trots att jag har gjort ett eget Lego-CAD-program (efter LDraw, men före alla de andra), så har jag svårt för att konstruera digitalt. Det är det fysiska plockandet med bitar som ger mig idéer och känslan för hur det kan hänga ihop, och varje pryl jag bygger är ombyggd och omarbetad flera gånger om. För mig är CAD-programmen bara en möjlighet att dokumentera ett bygge, och de stora byggena är alldeles för jobbiga att CADda, och de små behöver det inte  :)
Jag håller inte riktigt med dig här Anders. För mig står LDD för lite av ett paradigm-skifte vad gäller digital LEGO-design. Till skillnad från LDdraw-baserade verktyg så är det otroligt snabbt att jobba i. Snäpp-ihop-funktionen, det intuitiva GUI:t och det faktum att bitarna inte kan flyta ihop gör att designsprocessen inte störs - man kan liksom tänka mer på byggandet och mindre på tekniken, speciellt när man fått upp ångan. Så för mig är LDD ett verktyg som i allra högsta grad stödjer just den interaktiva designprocessen, snarare än dokumentationen efteråt.

Tyvärr (och jag måste säga tyvärr), så saknas det en editor i Ldraw-ekosystemet som är modern och lättjobbad. Jag tycker det är väldigt synd, för det skulle behövas som motpol mot LDD (kanske säger jag emot mig själv, men konkurrens är alltid bra, och LDdraw har många fördelar).

EDIT: Däremot är jag personligen inte så förtjust i enbart digital modeller. Det finns ju inget som går upp mot lukten av fräsh ABS och känslan av att fingra på sina älskade bitar 8)

Skafte

Tack! Själva stoppa pinne i kon greppade jag, men du sa nåt om typ "max en studlängd". Vad var det?

Superkalle

Citat från: Skafte skrivet 30 oktober 2012 kl. 22:32
Tack! Själva stoppa pinne i kon greppade jag, men du sa nåt om typ "max en studlängd". Vad var det?
Aha, jo det var hur långt man kunde stoppa in en pinne i konan, så att man kan få ut den med normala barnahänder. Och jag sa en liten bit bara, "typ max en stud-längd".

Skafte

Ok, då är jag med. Det nämndes dock i samband med "men titta här på Architecture-setet, där sitter ju två 1x2 plates på varandra" så jag tänkte att det var nåt annat.

Superkalle

Citat från: Skafte skrivet 30 oktober 2012 kl. 22:52
Ok, då är jag med. Det nämndes dock i samband med "men titta här på Architecture-setet, där sitter ju två 1x2 plates på varandra" så jag tänkte att det var nåt annat.
Jag var kanske lite svamlig där framme också, så det var ju bra att jag fick förtydliga här  :)

AndersI

Citat från: Superkalle skrivet 30 oktober 2012 kl. 22:25
Till skillnad från LDdraw-baserade verktyg så är det otroligt snabbt att jobba i. Snäpp-ihop-funktionen, det intuitiva GUI:t och det faktum att bitarna inte kan flyta ihop gör att designsprocessen inte störs - man kan liksom tänka mer på byggandet och mindre på tekniken, speciellt när man fått upp ångan.

Det har mitt BlockCAD också, och har haft sedan 1996. Den stora begränsningen i det programmet är att man inte kan vrida på klossarna (allt måste vara 'studs up, straight on').

Citat
Tyvärr (och jag måste säga tyvärr), så saknas det en editor i Ldraw-ekosystemet som är modern och lättjobbad.

Har du tittat på SR 3D Builder - http://sr3dbuilder.altervista.org/ - verkar mycket lovande. Tyvärr funkar det inte på min dator som bara har 'integrerad grafik', man måste ha ett riktigt grafikkort.

Massor av videor här - http://www.youtube.com/profile?user=xSergio74&view=videos - som visar vad man kan göra. Verkar vara det perfekta verktyget för Technic-byggen (fungerande mekanik!).

tellblom

Jag kör väldigt mycket i LDD och tycker programmet är Super(Kalle) :)
Jag har kört hela min CC gata i med ca 43000 bitar i och det funkar

Det enda jag har problem med är FÄRGERNA. Alltså TAN heter Brick Yellow (det är åkej) men på ingen av mina datorer ser den ut som den riktiga färgen TAN



LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.