Hur många studs kan man bygga i LDD?

Startat av Green2, 31 mars 2012 kl. 12:48

Föregående ämne - Nästa ämne

Green2

hej
någon mer än jag som har upplevt att LDD stänger ner sig själv när man kommer till en "gräns" på hur många
32x32 plattor man kan lägga efter varandra är just nu uppe i 6x6, 32 plattor och då så läggar LDD av....
eller är det bara mitt program som har fått nått jävla spel.. :'(
programmet lägger även just nu av när jag trycker på C för att kopiera bitar, men bara ibland! mycket irriterad!!!  >:(

Superkalle

#1
Först ett litet tips: Vi är ett gäng vanliga, goa typer här på forumet, så det är ingen idé att skriva "jävla spel", "Mycket irriterad" med surgubbe efter osv. Blir änna lite lätt gnällig stämning ungefär som man skulle ringt till supporten  ;)

Om ditt problem: Just plattor är ganska tunga för LDD - mycket data som skall processas. Jag la precis ut 72 st 32x32 plattor och det segar ner ordentligt. Jag brukar bygga upp scener i LDD utan plattor (bygga direkt på "golvet"), och sedan lägga till plattorna på slutet - alltså helt tvärtom hur man skulle byggt med fysiska bitar.

Angående att LDD stänger av sig: Jag vet att LDD har en tendens flippa ur när man når ca 20.000 bitar eller så (lite beroende på typ av bitar), men 36 plattor skall inte vara några problem. Du kan börja med att slå av kantlinjer(kolla under Edit>Preferences) och se om det gör någon skillnad - bara för att testa. Sedan skall du absolut uppdatera grafikdrivrutinerna om du inte gjort det.

Vad har du för datorspec föresten?

EDIT: Jag fortsatte och la ut 144 plates, markerade alla och kopierade och då crashade LDD, så det är helt klart något riktigt tungt med baseplates.

Skrytsson

#2
Citat från: Superkalle skrivet 31 mars 2012 kl. 15:30
Angående att LDD stänger av sig: Jag vet att LDD har en tendens flippa ur när man når ca 20.000 bitar eller så (lite beroende på typ av bitar), men 36 plattor skall inte vara några problem. Du kan börja med att slå av kantlinjer(kolla under Edit>Preferences) och se om det gör någon skillnad - bara för att testa. Sedan skall du absolut uppdatera grafikdrivrutinerna om du inte gjort det.

LDD blir svårmanövrerat för mig redan vid 13.000-15.000 bitar (20 baseplates, ett 30-tal tågspår - i övrigt inga bitar som är anmärkningsvärt stora/komplex struktur). Detta trots att jag har kantlinjer avslagna och använder göm-bitar-funktionen på alla delar jag för tillfället inte jobbar på. Antar att min burk inte har tillräckligt hög prestanda :(

Flippar det alltså ur vid 20.000 bitar även på riktigt bra datorer? Mjukvaran är inte gjord för stora projekt, eller..?

tellblom

Jag har nu en modell med ca 31000 bitar, testade precis att kopiera hela denna dvs 62000 bitar och då blir den lite svårjobbad.

Grundmodellen med 31000bitar är inget problem på min maskin (i7, 8GBm, SSD disk, 4GB grafik)... Dock har jag dragit ner på grafiken lite

/Martin

Skrytsson

Har du mycket baseplates/väldigt stora/komplexa bitar?

tellblom

den har 14st 32x32 och 19st 16x32 och 18st 8x16 (skall egentligen vara 8x32 men de finns inte i LDD)

Vad menar du med stora komplexa bitar?

Jag har ett antal slangar (som är böjda)

/Martin

Gordonblixt

Jag har haft lite problem med lagg då o då men det är nästan enbart medans jag fårgar bitar.
Men en enkel lösning till det som jag hittat är att spara ofta, det kanske kan hjälpa för dig?

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.