Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Swebrick Gotland Fenomenalen 2023

Startat av Skafte, 29 september 2023 kl. 21:06

Föregående ämne - Nästa ämne

Skafte

image001.png

I år är det tionde gången vi ställer ut LEGO på Science Centret Fenomenalen i Visby hamn. Vi trodde ett tag att det skulle gå i stöpet eftersom de skall bygga om där (då hade vi ordnat en annan lokal), men det blir inte byggstart förrän senare. Därför blir det som vanligt:

Utställning öppen alla dagar lör 28/10-sön 5/11 mellan 11.00 och 16.00 (kom ihåg att det är vintertidsomställning natten till den 29, eMpTyW!).

AFOL-kväll lör 28/10 kl 18.00-22.00 (eller senare). Pizza, snack, tävlingar!

Special för i år är att deltagande Swebrickare får en jubileums-1x8-kloss (se ovan) och att det kommer finnas ett eventset till salu.

Mer info? Fråga!

MrUzagi

OMM man nu skulle få för sig att man har råd, tid och ork att ta sig ut till ön. Hur gör man det enklast/billigast?

Skafte

Citat från: MrUzagi skrivet 29 september 2023 kl. 22:53OMM man nu skulle få för sig att man har råd, tid och ork att ta sig ut till ön. Hur gör man det enklast/billigast?
Tja, man bokar på destinationgotland.se (det lär finnas någon 25%-kod att fylla i) och sen tar man väl pendeln till Nynäs och åker över. Kraschar på någon swebrickares soffa eller bor på vandrarhem. Vore jättekul med besök! Det finns dock stor risk att man blir inkastad framför en poddmick. :)

MrUzagi

Citat från: Skafte skrivet 29 september 2023 kl. 23:05Tja, man bokar på destinationgotland.se (det lär finnas någon 25%-kod att fylla i) och sen tar man väl pendeln till Nynäs och åker över.
Det tar sin gruvliga tid enligt Google Maps (ca 7 timmar  ??? ) men var inte så blodigt om man skippar bil.
Flyg verkar ta ungefär halva den tiden (inklusive transfer till från flygplats) men kostar nog mer än det dubbla istället.

Citat från: Skafte skrivet 29 september 2023 kl. 23:05Kraschar på någon swebrickares soffa eller bor på vandrarhem.
Om någon skulle stå ut med att jag snarkar så funkar nog en soffa minst en natt. (Åker man hem lördag eller söndag?)

Citat från: Skafte skrivet 29 september 2023 kl. 23:05Det finns dock stor risk att man blir inkastad framför en poddmick. :)
Umm...  :o

Skafte

AFOL-kvällen är ju på första dagen det är utställning, så jag gissar man vill vara med på den, hänga lite mer på utställning på söndagen och kanske gå och klappa lite på ringmuren eller så innan båten går till Nynäs framåt 16-17.

MrUzagi

AFOL-kvällen är helt klart det som lockar mest. Sedan var det gräsligt länge sedan jag var på Gotland senast. Sommaren 2008 var första och hittills enda gången jag har varit där.

Färjan från Nynäshamn kl 16:00 den 28:e är det enda (för mig) rimliga alternativet den dagen. Men då kommer man inte fram förrän 19:30.

Skafte

Ja det blir lite lite gotlandstid om du skall till jobbet måndag morgon.  Du kan inte åka redan fredag kväll? 18.30 eller 20.10.

MrUzagi

Fredagen skulle nog funka. Men då blir lite sent innan jag kommer fram, om jag tar 18:30, eller mitt i natten om jag tar den kl 20:10.
Finns det eventuellt en soffa att krascha på någonstans isf? Och plocka upp mig vid terminalen så jag inte går vilse? ;)

Skafte

Vi kommer ju ställa upp utställning på fredagkvällen (500m från hamnterminalen), vi brukar hålla på framåt midnatt. Plats att sova finns alltid, om inte hos någon i stan så kan du hänga med mig till Vibble, vi har gästrum i garaget (rekommenderat av bl a byStfn och Emma).

MrUzagi

Låter helt ok i mina öron. Då ska jag bara övertyga plånboken om att det är en bra idé också, sedan bestämma mig för om jag åker tåg till Nynäshamn eller åker bil till Nynäshamn och parkerar där över helgen.

MrUzagi

Buäh. Hade glömt att det är snart och nu är de billigaste färjebiljetterna slut. Fortfarande våndas jag över bil kontra tåg till Nynähamn.

Jag och passa tider är inte bästa kompisar, tipsoptimist javisst.

Köra bil sex timmar är jobbigt men görbart och åker jag senare kommer jag bara fram lite senare. Av någon anledning väntar inte tåg m.m. på mig om jag är sen.  ::)

Skafte

Sen är det också höst, vilket kan leda till oförutsedda vindar som ställer in färjan, vilket några av mina kalasbesökare i helgen fick erfara, bland andra AndreasE. Många parametrar inför ett Gotlandsbesök!

MrUzagi

Höstvindar låter ju spännande, när man har lätt för att bli sjösjuk.
Vad har man för alternativ om färjan blir inställd? Det är ju inte så bara att ta nästa färja om en kvart precis.

Skafte

Går det inga färjor så är det flyg som gäller!

MrUzagi

Nåväl. Nu har jag bokat färja 20:10 på fredag i alla fall med retur söndag 16:00.
Hoppas på ok väder och att jag hittar en soffa e.dyl. att sova på under tiden jag är där. :D

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.