Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Lokets hastighet visas inte i Powered Up-appen

Startat av RetroBricker, 17 december 2021 kl. 18:22

Föregående ämne - Nästa ämne

RetroBricker

Hej alla!
Försöker styra mitt lok via Legos Powered Up-app, men det går bara halvbra. :(

Vänstra knappen (0) gör vad den ska och reglerar hastigheten åt bägge håll (jag delar med 1.5 för att få lite mindre steg).

Däremot får jag inte displayen (1) att visa någonting. Gör jag något fel?

(Jag kan programmera i mer "normala" programmeringsspråk, men detta är helt nytt för mig och känns lite som att programmera i blindo  :) )
Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov

Selander

#1
Jag kan inte heller....men TCAS skrev in en länk i sitt svar till mig i tråden med hans PuP styrda Bubbla. Och i videon han länkar till så tror jag att precis det du försöker göra beskrivs.

https://youtu.be/AuL-wdn3v4g

Hoppas det kan hjälpa....

Jag ska försöka mig på att programmera också småningom. Får se hur det lyckas  ;D

RetroBricker

Tack, det hjälpte... nog? Jag tror nu jag vet varför det inte fungerar.

I slutet av videon nämner han att hastigheten som visas är den verkliga hastigheten som motorn har (och alltså inte den hastighet man ställt in). Har du full gas, men fordonet t.ex. sitter fast, så visas alltså noll.

Det betyder ju att motorn hela tiden måste kunna rapportera tillbaka sin hastighet till huben. Och jag tror inte tågmotorn kan det...
Jag har för mig att jag sett bilder och läst något som gör att jag tror tågmotorn är väldigt enkel och bara styrs av nivån på spänningen den får. Om jag har rätt där, är det mycket troligt att dess enkla konstruktion gör att den inte har återrapportering.

Jag har också för mig att jag läst att kablarna för Powered Up har en adress-ledare men att den inte har någon funktion på t.ex. tågmotorn, vilket också indikerar att den inte kommunicerar tillbaka (eller överhuvudtaget).

Jag får kolla lite mer i helgen och återkomma. Eller kan någon bekräfta eller dementera?
Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.