Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

1x2 jumper plate ändring

Startat av Gordonblixt, 22 juli 2012 kl. 15:12

Föregående ämne - Nästa ämne

Gordonblixt

Hej!
Tidigare idag så köpte jag settet 9679 och la märke till att jumper platesen i settet var olika.
Dem hade en skåra i botten som på vanliga tiles.


Gammal vänster ny höger.
Det kan vara lite svårt att se skåran eftersom biten är svart men man ser att bitarna är olika (förutom färgen :P).

Har ni också märkt detta i några av era set?

bjomark77

Jodå det har märkts. Men NY är ju synd att kalla den, användes väl 2005 första gången.

Nextuz

Citat från: bjomark77 skrivet 22 juli 2012 kl. 15:38
Jodå det har märkts. Men NY är ju synd att kalla den, användes väl 2005 första gången.
kom Den med skåra 2005? Första gången jag fick Den var i VW campingvan... Den kom 2011

Magnus den store

Det verkar som om den kom som alternate 2005 i . Min första erfarenhet av jumper plate med skåra var när jag byggde ihop . Dock var det bara en så jag trodde att det var ett fabrikationsfel. Borde varit i början av 2009. 2010 kom den på allvar med . Jag fick ett antal med från 2010 men bara runt 15-20%.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Superkalle

2005 låter väl tidigt om den sedan på allvar kom 2010. Kan det vara en felinventering i BL?

Magnus den store

Jo, felinventering är en inte helt orimlig förklaring. Enligt BL är biten fördelad på set och år enligt följande:

2005 (1)
2008 (1)
2009 (3)
2010 (9)
2011 (34)
2012 (54)
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Mirandir

Nej det är inte en felinventering i BL. Det är en brist i BL:s inventeringssystem. Den baserar bitars lanseringsår på när set som innehåller den aktuella biten släpptes och som släpptes 2005, innehåller "jumprar", och fanns kvar till rätt nyligen och hade därmed den nya varianten på slutet.
Legobloggen: http://legobloggen.com

Superkalle

Aha, tack för info Mirandir. Det förklarar en del  :)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.