Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Några personliga tankar och funderingar

Startat av DaRePo, 25 september 2014 kl. 14:35

Föregående ämne - Nästa ämne

DaRePo

Hej Ras 74,

Du får gärna ta del av mina och andras personliga tankar och funderingar vad gäller TLG och legotåg under min tråd http://www.swebrick.se/index.php?topic=7412.0  "The Texas Longhorn Cattle Train".

Sammanfattningsvis handlar det om:

PF-belysningen. Med tanke på hur svårt det är att bygga in den i de nya loken så kan man ju fråga sig: har TLG redan bestämt sig för att bortse från PF-belysningen som tillbehör till legotåg? Tröskeln att bygga in en sådan är ju synnerligen hög idag med tanke på de omfattande ändringarna som krävs för att få belysningen på plats.

Jag har lämnat förslag till Legos kundservice i Sverige om  ett smidigare sätt att beställa extra lok och vagnar. De tyckte själva att förslaget var synnerligen intressant men ingenting har hänt. Med tanke på hur svårt och krångligt det är idag kan man ju undra om TLG verkligen är intresserad av att sälja sådana extra tillbehör och/eller att erbjuda en sådan tjänst till sina tågkunder? Tiden tycks ju stå stilla hos TLG ...

Hur definerar TLG sin målgrupp vad gäller legotåg och hur ser TLG's långsiktiga strategi ut inom detta produktsortiment? Finns det en sådan överhuvudtaget med tanke på att man numera bara lanserar nybörjarsets för person-och godståg med en sortimentslivslängd på omkring två år efter lansering? Vilken marknadsposition siktar TLG på inom detta segment om 3, 5 eller 10 år?

Varför är man inte villig att satsa mer på detta segment och differentiera sin produktutveckling/sitt produktsegment till sina kundsegment, såväl befintliga som nya? Det verkar ju som om TLG är oförmögen/ovillig att inse potentialen och det upparbetade värdet i varumärket vad gäller legotåg. Eller har man redan bestämt sig för en bortre tidsgräns vad gäller detta produktsegment?

Tacksam för feedback!

mechamike

Kortfattat svar baserad på det jag förstått mellan raderna.

Tåg är ett komplement till city, något som föräldrar förväntar sig ska finnas i sortimentet, men inget som man köper till barnen i nån större omfattning. De genererar inte tillräcklig vinst för varken butik (hyllvärmare) eller för Lego , (smal production och låg vinst per set))  Att de finns på hyllorna är för att Lego är ett "premium brand" och för att vi förväntar oss att de ska finnas.
Legos strategi framöver är inget som Lego släpper. Men den lär nog vara baserad på hur snabbt setten lämnar hyllorna och i vilken omfattning

Att vända sig till kundtjänst är dock helt rätt väg att gå, de loggar påpekande och om det blir tillräckligt många som säger samma sak så kikar Lego på det,
?

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.