Importera information från Bricklink till ett Excelldokument

Startat av KallEl75, 02 augusti 2023 kl. 17:25

Föregående ämne - Nästa ämne

KallEl75

Har en liten fråga som mycket väl kan ha varit uppe förut, men med mina kunskaper kopplade till ämnet att "leta i gamla trådar" är ytterst begränsat väljer jag att ställa densamma här istället. 😊

Det jag undrar över är om det möjligtvis går att kopiera/importera "bitlistor" från Bricklink till Excell.
Bit "bitlistor" menar jag dels "wanted lists" men också "set inventory lists".

Det jag skulle vilja göra är alltså att "klistra in" informationen från ovan nämnda källor i ett Excelldokument och då också få "de olika informationsdelarna" att hamna i separata Excell fönster. ( Det går självfallet också att klippa och klistra i Excell om delar av informationen från Bricklink hamnar i fel celler.

Det jag skulle vilja undvika är att manuellt behöva "skriva in" all information om respektive bita manuellt. ( Tror det rör sig om "fyra informationsdelar" per legobit.... )

Hmm blev det jag är ute efter ens begripbart?

byStfn

Du kan spara alla wanted lists som XML-filer som i sin tur går att konvertera direkt till .xls-format via konvereringssidor.

KallEl75

Citat från: byStfn skrivet 02 augusti 2023 kl. 17:38Du kan spara alla wanted lists som XML-filer som i sin tur går att konvertera direkt till .xls-format via konvereringssidor.
Tack för tipset, kan jag möjligtvis också få det förklarat på "begriplig svenska"? :)  ( Läs: förklarat på ett sådant sätt att en historiker begriper hur man skall göra det hela. :) ) 

pehter aka ibbe

På wantedlistan finns en knapp, Download, klicka på den.
Filen som laddats hem går att ladda upp på sidan https://conversiontools.io/convert/xml-to-excel.
Efter att klickat på Run conversion kan du ladda hem en excel-fil.

Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

MrUzagi

I Bricklink finns alternativet att spara en Wanted List som en XML-fil.

Man klickar på Download
BL-Download.jpg
och sparar filen på något lämpligt ställe.

Jag har inte Excel, utan Libre Office, så jag kan inte svara på exakt hur man importerar i Excel.
Jag hittade en guid som bör förklara det dock.
https://trumpexcel.com/convert-xml-to-excel/


Edit: Jag trodde jag hade svarat redan men blev tydligen distraherad. Så då hann någon annan svara utan att jag noterade det.

KallEl75

Jag tackar för svaren! :) 

Bara för att förtydliga, detta gäller alltså wanted lists och inte "set-inventory-listor"?

pehter aka ibbe

Citat från: KallEl75 skrivet 07 augusti 2023 kl. 07:42Jag tackar för svaren! :)

Bara för att förtydliga, detta gäller alltså wanted lists och inte "set-inventory-listor"?

Kollade bara wanted lists men går det att ladda ner en xml från "set-inventory" så ser jag inget hinder att göra likadant med den.
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.