Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Koltåg med Garratt ånglok

Startat av DaRePo, 04 mars 2024 kl. 16:34

Föregående ämne - Nästa ämne

DaRePo



För några år sedan byggde jag ett koltåg med Holger Matthes' express ånglok BR10.
Senare fick jag veta att detta lok användes huvudsakligen för långa expresståg som t.ex. Riviera Expressen.

Nyligen bestämde jag mig för att gå för ett Garratt ånglok som  kördes med tunga godståg i södra Afrika och i Australien.
Valet föll på en Garratt designad av Tony Sava och byggd av Leif Spångberg.

Detta spektakulära lok behövde modifieras för att klara utmaningarna i min anläggning, särskilt pucklarna.
Tåget består av tio fullastade kolvagnar, utrustad med åtta 9V motorer. Och så här ser det ut:














Lähnn

Wow! Det var en rejäl tågbana!
Snyggt byggt  :)

mrlind

Härligt vackert lok. Gillar den runda formen på själva loket.
Och fantastisk järnväg du har i rummet. 
Have a great build day!
Instagram Flickr

DaRePo

Apropå bilden högst upp: det är osannolikt att Garratts kördes mitt upp i Alperna. Där finns det gott om vatten ...

DaRePo

#4
Citat från: DaRePo skrivet 05 mars 2024 kl. 13:03Apropå bilden högst upp: det är osannolikt att Garratts kördes mitt upp i Alperna. Där finns det gott om vatten ...

Jag fick just lära mig av Kalahari134 på Eurobricks att Garratts handlade inte om extra vatten utan om extra power!

Pinsamt...

Det har alltid funnits behov av kraftiga lokomotiv i Schweiz, inte minst pga tunga gods- och passagerartåg på Gotthard och Lötschberg/Simplon linjen. Schweizarna investerade tidigt i elektrificering och starka elloks som t.ex. den världsberömda Be 6/8 Krokodil.

Schinznacher Baumschulbahn (SchBB) hade en NG G13 Beyer Garratt med 600 mm spårvidd,  sannolikt en raritet i detta land:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d3/VOR_Swiss_NG_G13_Beyer_Garratt_locomotive_No._60_%E2%80%98Drakensberg%E2%80%99_at_Rheidol_Valley_Railway_%2843851413060%29.jpg

LeifSpangberg

Snyggt jobbat Daniel !!
Kul att se hur den gamla kämpen klarar dina stigningar och knickar. 😇

DaRePo

#6
Det har gått mer än 10 år sedan frågan om strömförsörjningen till min anläggning diskuterades.

Här en kort rekap:

De flesta av mina Lego Train 9V Speed Regulators (4548) har modifierats för att säkerställa att tillräckligt med ström kommer fram:

  • 0,3A dioder har ersatts med 3A dioder
  • LM317T regulator har ersatts med LM350T regulator
  • den inre "kylfläns" har ersatts med en yttre kylfläns med en termisk resistans på ca. 1,3 grader Celsius per Watt
  • en minifläkt har monterats på utsidan för att hålla temperaturen inne i boxen konstant
Alla Speed Regulators är kopplade till EP-925 Voltcraft laboratorieaggregat (3-15V)

Strömförsörjningen till hela anläggningen uppgår totalt till sex modifierade och tre standard Speed Regulators samt två EP-925 Voltcraft laboratorieaggregat.

PS: En 9V motor (10153) i maxfart drar ca. 0,3A.
      Mitt svenska malmtåg med 24 malmvagnar och en Dm3:a har 13 (!) 9V motorer.

DaRePo

Visst är koltåget på min anläggning extrem men det här är ett snäpp värre IRL:



LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.