Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

SBC oktober 2023 - Friktionscylinder!

Startat av byStfn, 06 oktober 2023 kl. 17:08

Föregående ämne - Nästa ämne

byStfn

Swebrick Brick Challenge LXXXI

Månadens bit är 87617 Cylinder 1 x 5 1/2 with Bar Handle (Friction Cylinder).

SBC_10-2023_ubåt.png

Biten kom 2010 som del i en duo med 87618 och användes som hydraulik i bl.a . Redan samma år dök den upp som skorstenar och numera används den mest som pelare. Få bitar har så många möjligheter och dessutom en intressant struktur. Den har kommit i totalt 95 set i 7 färger.

Regler:
  • Bygg vad som helst i valfri storlek, innehållande minst en (men gärna flera) av månadens bit.
  • Biten får gärna ha en framträdande roll i bygget, men det är inget krav.
  • Bygget ska vara nytt eller ej tidigare visat på Swebrick, Flickr, Facebook, Instagram eller andra delar av internet.
  • Posta max tre bilder med största sidan 1000 pixlar i denna tråd. Dessutom får man posta en video om man vill.
  • Bilderna ska postas innan midnatt den 31/10.
  • Digitala bidrag är tillåtna, men i händelse av oavgjort resultat vinner fysiska byggen över digitala. Vid oavgjort mellan två fysiska (eller två digitala) bidrag avgör förra månadens vinnare.
  • Alla forummedlemmar får delta i tävlingen.

Omröstning sker i en ny tråd som startas strax efter bidragstidens utgång.

Vinnaren får outsäglig ära och dessutom förmånen att bestämma nästa månads bit.

AndersI

Jag köper uppenbarligen alldeles för lite LEGO, för jag hade inte en aaaning om att en sådan bit existerar ...

byStfn

Jag tyckte 13 år var en rimligt gammal bit! :D 

AndersI

Jag kanske inte är rimligt gammal längre (70 nästa år) ...

janhansson

På ett hustak står stadens invånare och köar för att använda turistkikaren (en sådan där som fanns med i Kalle Anka, som man stoppar mynt i och kan använda en stund).

kikare.jpg


Vad är det då de tittar på? Jo det utkämpas ett mindre sjöslag mellan pirater och soldater alldeles utanför hamnen.

piratstrid.jpg


byStfn

Citat från: janhansson skrivet 06 oktober 2023 kl. 18:56På ett hustak står stadens invånare och köar för att använda turistkikaren (en sådan där som fanns med i Kalle Anka, som man stoppar mynt i och kan använda en stund).

kikare.jpg


Vad är det då de tittar på? Jo det utkämpas ett mindre sjöslag mellan pirater och soldater alldeles utanför hamnen.

piratstrid.jpg


Snabba ryck! :D

janhansson

Citat från: byStfn skrivet 06 oktober 2023 kl. 19:00Snabba ryck! :D
Jag hade en sådan bit liggande på skrivbordet sedan några veckor, och hade funderat en del på vad jag kunde ha den till, så det gick snabbt att komma igång ;D

embe

Citat från: AndersI skrivet 06 oktober 2023 kl. 17:56Jag köper uppenbarligen alldeles för lite LEGO, för jag hade inte en aaaning om att en sådan bit existerar ...

Samma här, har inte sett denna bit, men den ser spännande ut,

Har bricklinkat några stycken nu,

Återigen minskar min samling med bitar jag inte har,

Jesperrydhog

#8
Container tankbilen  avgasrör 20231006_132006.jpgOm gjord Laholms gamla Lastväxlare 255-8140. .jpg

Jesperrydhog


embe


iConloc

#11
Den svarthalsade svanen skapar frieri stämning i lego byn.
Svansjön 03.jpgSvansjön 02.jpg

Itinloc

Vilostund i hammocken. 

Godtfred

#13
Ännu en dag på skjutvallen. Fabian gillade arbetet på provanstalten för vattenballonger, men nu efter några år har det blivit lite väl enformigt.

SBCokt23.jpg

anvil

Det lyser i tornrummet...

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.