Hur sorterar/förvarar ni erat Lego? Tips och inspiration!

Startat av Nextuz, 27 januari 2009 kl. 20:32

Föregående ämne - Nästa ämne

Myko

"If you're bored, let that be a lesson to you about n-squared sorts." :D

Roger Brickjet

Undebart! Och jag hann bara se halva sen var jag hemma! Måste leta upp mer sånt här :)

torso

Citat från: Roger Brickjet skrivet 17 januari 2014 kl. 16:07
Undebart! Och jag hann bara se halva sen var jag hemma! Måste leta upp mer sånt här :)

Då kanske du gillar folkdansversionen.

AndersI

Men som vanligt glömde de att nämna att QuickSort (som kom tvåa?) har ett worst-case beteende = bubble sort med lämpliga, patologiska data (helt sorterad, eller möjligen omvänd om jag minns rätt) om man inte tricksar till det hela lite. Och den använder massor med extra minne i stacken i dessa fall.

Jag har använt HeapSort ända sedan jag fick se den - dess worst-case är obetydligt långsammare än dess best-case, och den använder en konstant, liten mängd extra minne (=deterministisk!).

Passa er för att väcka mina nörd-instinkter...

marpe

Kul att Sorting out sorting har hittat från VHS-kassetten till internet. :) Folkdansversionen var ny för mig.

Eigenbrötler

Citat från: o0ger skrivet 09 januari 2014 kl. 15:12
Wow, vilken ordning du har. Det gillar jag. Bra idé att ha lådor för sånt dom ska demonteras och sorteras, det ska jag nog skaffa tror jag.

Tackar, en annan grej som jag inte sett någon annan göra är att ha en musmatta och bygga lego på som ni ser i denna bild:



En grej jag tycker ALLA borde ha. bitarna studsar inte så långt när man tappar dem, och dessutom är den ju slät och fin att bygga på och man kan dessutom lyfta mattan och tömma av den enkelt i en låda eller liknande.

Mattan är 90x45 CM stor och ca 4mm tjock, kostar ca 300:-

Men det finns ända upp till 150x75cm stora mattor som kostar runt 500-600:-



Om ni tvekar, prova och häll ut lite bitar på en vanlig musmatta (tygbeklädd givetvis) och känn hur känslan blir att sortera och räkna bitarna...
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

Sockerbit

Hej! Här kommer en bild på mitt "Lego rum", det består av en halv IKEA hylla med låsbara dörrar (så det små kottarna inte kommer åt det). Här får allt mitt lego plats med undantag av minifigs och set som ännu inte är byggda. Två sorteringsskåp från Clas Ohlson och en massa lunchlådor har jag som förvaring.

Angående byggande gör jag också som Eigenbrötler och bygger på mjukt underlag, antingen en handduk eller örngott, fungerar bra.

andreas E

Plastad frotte duk är även det ett bra underlag.
Småbitar rullar inte ivaäg.

Roger Brickjet

Använder ibland "hobbyfilt", mest för ljuddämpning under nattbyggande men den har också ovan nämnda fördelar :)

o0ger

Citat från: Eigenbrötler
Mattan är 90x45 CM stor och ca 4mm tjock, kostar ca 300:-

Men det finns ända upp till 150x75cm stora mattor som kostar runt 500-600:-

Ok, bra, men var har du köpt den?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Eigenbrötler

Citat från: o0ger skrivet 19 januari 2014 kl. 23:02
Citat från: Eigenbrötler
Mattan är 90x45 CM stor och ca 4mm tjock, kostar ca 300:-

Men det finns ända upp till 150x75cm stora mattor som kostar runt 500-600:-

Ok, bra, men var har du köpt den?


jag tror att det var på maxfps.se

märket är iallafall "corepad"
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀


cptCalavera

Jag funderar på denna som alternativ till den här som flera av er rekomenderat tidigare. Till ytan större men med lägre kanter för samma antal fack och pris. Jag känner att letandet i facket blir lättare om det har större yta snarare än om det har höga kanter. Förvarar legot i en Ektorp fotpall så att lådorna ska få plats tex i en hylla är inget krav just nu.

Vad tror ni om det?
Se mig spela spel och ibland bygga LEGO på twitch.tv/cptcalavera

Pekblom

Citat från: cptCalavera skrivet 01 februari 2014 kl. 09:48
Jag funderar på denna som alternativ till den här som flera av er rekomenderat tidigare. Till ytan större men med lägre kanter för samma antal fack och pris. Jag känner att letandet i facket blir lättare om det har större yta snarare än om det har höga kanter. Förvarar legot i en Ektorp fotpall så att lådorna ska få plats tex i en hylla är inget krav just nu.

Vad tror ni om det?

Absolut. Har inte sett Besticklådan "STÖDJA" på IKEA men jag tror jag åker förbi och köper några stycken i eftermiddag. De ser absolut bra ut. "ANTONIUS" är också bra men mer till sådant man har mycket av. "STÖDJA" tänker jag mig mera till pågående projekt.

Eigenbrötler

Citat från: cptCalavera skrivet 01 februari 2014 kl. 09:48
Jag funderar på denna som alternativ till den här som flera av er rekomenderat tidigare. Till ytan större men med lägre kanter för samma antal fack och pris. Jag känner att letandet i facket blir lättare om det har större yta snarare än om det har höga kanter. Förvarar legot i en Ektorp fotpall så att lådorna ska få plats tex i en hylla är inget krav just nu.

Vad tror ni om det?


Jag har en hel drös med dessa i olika storlekar, jag använder dem mest för sortering och set byggen.

Köper man alla tre storlekar, så går de två mindre staplas i den större. samt att man kan stapla två stora i varandra så blir de stadigare att bär omkring på.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00177225/
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50177223/
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40177228/


till priset dom kostar, så bör man ju ha minst 10st i hemmet  ;D



Antonius anser jag vara såpass bra så den behövs ju minst 40st i ett hem   :D
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.