Hur sorterar/förvarar ni erat Lego? Tips och inspiration!

Startat av Nextuz, 27 januari 2009 kl. 20:32

Föregående ämne - Nästa ämne

marpe

Jag tycker att var och en får nörda ner sig på sitt eget sätt, utan att någon ska uttrycka sig nedsättande för det. :)

För egen del önskar jag att jag ägde 50 svarta helt repfria tile 2x4. Då skulle jag definitivt hålla dem repfria och åtskilda från mina övriga svarta tile 2x4.

Vi har hittills pratat ganska lite om avancerat sorteringsnörderi. Ofta har vi pratat om sorteringen som ett steg innan bygge. Vi har inte pratat så mycket om sorterande för samlare. Den pågående diskussionen är tämligen uppfriskande.  :)

Låt mig avsluta med ett härligt citat av vår Art Vandelay
CitatJag är en samlare. Mina bitar umgås sällan med bitar från andra set. De ligger i sina zippåsar som ligger i sina arkivlådor.
Så hur MOCar man när tanken på set som blandas får kallsvetten att bryta fram?

Eigenbrötler

Citat från: marpe skrivet 06 september 2013 kl. 21:11
Jag tycker att var och en får nörda ner sig på sitt eget sätt, utan att någon ska uttrycka sig nedsättande för det. :)

För egen del önskar jag att jag ägde 50 svarta helt repfria tile 2x4. Då skulle jag definitivt hålla dem repfria och åtskilda från mina övriga svarta tile 2x4.

Vi har hittills pratat ganska lite om avancerat sorteringsnörderi. Ofta har vi pratat om sorteringen som ett steg innan bygge. Vi har inte pratat så mycket om sorterande för samlare. Den pågående diskussionen är tämligen uppfriskande.  :)

Låt mig avsluta med ett härligt citat av vår Art Vandelay
CitatJag är en samlare. Mina bitar umgås sällan med bitar från andra set. De ligger i sina zippåsar som ligger i sina arkivlådor.
Så hur MOCar man när tanken på set som blandas får kallsvetten att bryta fram?



jag ville absolut inte låta nedsättande, jag var bara lite skämtsam, hoppas ingen tog illa vid sig.

det är en "ful ovana" jag har, att hårddra saker in i absurdum. tyvärr något jag får leva med och blir ofta missuppfattad, trots att jag själv tycker att skämtet/ironin är tydligt.
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

marpe

Ingen fara. :)
Nästa gång är det kanske jag som råkar skriva något som kan uppfattas som nedsättande. Hjälp mig då på rätt spår.  :) Tonläge och respekt är superviktigt på forumet. Vi är ju bara en hög med vuxna legonördar.  :)

Länken

Jag har utvärderat de föreslagna metoderna för att förvara mina 2x4 tiles 87079 utan risk för repbildning. Tyvärr har problemet löst sig självt mer eller mindre då jag endast har kvar 2 repfria bitar kvar, vilka aldrig har blivit sorterade utan sitter på en i hyllan.

1. Singelförpackat i Zip-påse.
Omständligt men väl skyddade mot allt utom penetration. En utrymmeseffektiv lösning då man kan ha påsarna huller om buller utan risk för skador, och kan hantera dessa ovarsamt.   

2. Fastsatta på basplatta.
Smidig och enkel lösning, men som tyvärr kräver offrandet utav andra legobitar, vilket känns fel.

3. Fastsatta i formskuren skumplast.
Blev för smalt med bara ett snitt i skumplasten, en tile är 3,2 mm tjock. Ett hål med bredden 2 mm hade varit mer passande än det på nästan 0 mm som blir med endast ett snitt. Att göra ett rakt 2 mm  hål blev för tidskrävande med de verktyg jag har för att se det som en hållbar lösning. 

4. Placerade mellan papper vikt i M-form.
En enkel lösning som fungerade bättre än vad jag förväntade mig, smidig åtkomst till bitarna

5. Placerade i utskuren wellpapp från pizzakartonger.
Helt klart den godaste lösningen :D men är rädd för att själva wellpappen kan repa legobiten och slitas ut vid frekvent nyttjande. 

6. Fint staplade i en liten låda med papper eller siden mellan lagren av legobitar.
Mycket utrymmeseffektiv lösning, men det hamnar papper i vägen för bitarna. 

Det jag kom fram till är att lösning 1 och 4 fungerar bäst, och för mig lutar det mot fyran då jag inte har mycket övers till påsar.
Vill tacka er för många intressanta förslag  :)

Huvudfoting

Jag skrattade iaf högt och hjärtligt åt din mycket roliga kommentar ;-)

/W


Citat från: Eigenbrötler skrivet 06 september 2013 kl. 21:30
Citat från: marpe skrivet 06 september 2013 kl. 21:11
Jag tycker att var och en får nörda ner sig på sitt eget sätt, utan att någon ska uttrycka sig nedsättande för det. :)

För egen del önskar jag att jag ägde 50 svarta helt repfria tile 2x4. Då skulle jag definitivt hålla dem repfria och åtskilda från mina övriga svarta tile 2x4.

Vi har hittills pratat ganska lite om avancerat sorteringsnörderi. Ofta har vi pratat om sorteringen som ett steg innan bygge. Vi har inte pratat så mycket om sorterande för samlare. Den pågående diskussionen är tämligen uppfriskande.  :)

Låt mig avsluta med ett härligt citat av vår Art Vandelay
CitatJag är en samlare. Mina bitar umgås sällan med bitar från andra set. De ligger i sina zippåsar som ligger i sina arkivlådor.
Så hur MOCar man när tanken på set som blandas får kallsvetten att bryta fram?



jag ville absolut inte låta nedsättande, jag var bara lite skämtsam, hoppas ingen tog illa vid sig.

det är en "ful ovana" jag har, att hårddra saker in i absurdum. tyvärr något jag får leva med och blir ofta missuppfattad, trots att jag själv tycker att skämtet/ironin är tydligt.

shutter

Var kan jag få tag i de trevliga förvaringsboxarna till minifigs jag visar i länkade tråden LEGO arméer http://www.swebrick.se/index.php?topic=2331.60 (3e inlägget nerifrån på sidan 5).
Jag har bara den enda boxen och nu kan jag inte se om den säljs mer.
PMa vid behov.

pehter aka ibbe

Citat från: shutter skrivet 10 oktober 2013 kl. 08:18
Var kan jag få tag i de trevliga förvaringsboxarna till minifigs jag visar i länkade tråden LEGO arméer http://www.swebrick.se/index.php?topic=2331.60 (3e inlägget nerifrån på sidan 5).
Jag har bara den enda boxen och nu kan jag inte se om den säljs mer.
PMa vid behov.

Är det denna?
http://shop.brixit.se/smatt-och-gott/forvaring/minifigure-forvaring-stor.html
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

shutter


Gideon

Tog lite kort på mitt legohörn när jag för ovanlighetens skull hade det lite ordnat där.
Jag kör med Raaco-skåp från Jula och Bra Plast-burkar + några lådor med ett gäng små fack för småbitar.
Förvarar det mesta i ett par bokhyllor + en gammal garderob med skjutdörrar som fick följa med från sovrummet i gamla lägenheten (därav spegeln).





Höj- och sänkbara skrivbord för ryggens skull, ingen billig investering men det är det nog värt.


Sortering pågår! Fick för mig att räkna bitarna så det går inte så fort att riva... Men jag kunde inte låta bli att se om jag gissat rätt till Norrköping eller helt fel ;)


Utdragbara lådor med varierande grad av ordning...
(Swebrick-hyllan med spårvagnar och lite vinjetter uppe till vänster)

o0ger

Snyggt! Kul att se! Vilken ordning. Du har exakt samma ljustält som jag har :) Köpt på Kjell o Co.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Anders67


Gideon

Citat från: o0ger skrivet 29 oktober 2013 kl. 20:10
Snyggt! Kul att se! Vilken ordning. Du har exakt samma ljustält som jag har :) Köpt på Kjell o Co.
Jag tyckte att jag kände igen det ;) Tyvärr är det oftast för litet har jag märkt...

Citat från: Anders67 skrivet 29 oktober 2013 kl. 20:12
Nice, ser prydligt ut!
Skenet bedrar, jag fotade inte åt andra hållet i rummet av en anleding ;)
Och tyvärr är röran där inte bara lego heller...

Illuwatar

Det där såg prydligt ut. Lite annorlunda än min organiserade anarki... :)
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Eigenbrötler

Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

Emil

Hej
Stort I-landsproblem.
Hur sorterar ni Legot för att hitta klossarna så lätt som möjligt?
Vad har ni Legot sorterat i för något?

Håller på att bli tokig när jag bygger med mina barn, fast det är väl det som är charmen att få leta lite.

Men jag behöver bra tips på hur jag ska sortera.
Tack på förhand

kolla gärna min lego sida www.legobeskrivningar.se


LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.