Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vinjett-stafett - Historiska händelser

Startat av Kvarnbacka, 27 januari 2013 kl. 15:34

Föregående ämne - Nästa ämne

Kvarnbacka

Ny ledtråd:
Det handlar om en viktig händelse i en regents karriär, även om han redan formellt bestämde och även om kronan kom in i bilden något senare. Regenten är bl.a. känd för vad man skulle kunna kalla ett nationellt återvinningsprojekt.

Kvarnbacka

Ringer det ingen klocka efter den ledtråden? Nej, det var väl just det som var problemet med det där återvinningsprojektet också...

Kvarnbacka

#602
Jag borde kanske ha förtydligat att det var fler än de tre personer vi ser här som närvarade vid händelsen. Huvudpersonen är känd för mycket och har fått låna ut sitt namn till en mängd olika saker...

Kvarnbacka

... bland annat en idrottstävling och ett känt museiföremål.

Gideon

Gustav Vasa väljs till kung 6 juni 1523?

Kvarnbacka

Citat från: Gideon skrivet 10 juni 2013 kl. 13:47
Gustav Vasa väljs till kung 6 juni 1523?

Javisst!

Jag trodde det skulle vara jättelätt för att jag la upp den samma datum och för att det här är en av de händelser man brukar prata om när det gäller nationaldagens ursprung (även om regeringsformen 1809 väl är den mest direkta kopplingen).

"Återvinningsprojektet" syftar förstås på reduktionen, då kyrkans metalltillgångar togs i beslag av staten (som numera ägde kyrkan) för att betala Gustav Vasas skuld till Lübeck. Väldigt innovativt, om än inte alltigenom uppskattat av alla inblandade. "Idrottstävling" och "känt museiföremål" kräver knappast någon förklaring.

Varsågod Gideon!

Gideon


Carl T

Då reste sig Englands store Pitt och trängde in mellan Maria Teresias länder och tvingade henne till avträde, om vilket gulnande papper ännu vittnar.

Jag gissar alltså att det är Maria Teresia av Österrike som skriver under fredsavtalet i Hubertsburg 15 februari 1763 vid slutet av sjuårskriget.
En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.

Gideon

Citat från: Carl T skrivet 13 juni 2013 kl. 07:49
Då reste sig Englands store Pitt och trängde in mellan Maria Teresias länder och tvingade henne till avträde, om vilket gulnande papper ännu vittnar.

Jag gissar alltså att det är Maria Teresia av Österrike som skriver under fredsavtalet i Hubertsburg 15 februari 1763 vid slutet av sjuårskriget.
Inte det jag tänkte på.

prah

Drottning Kristina avsäger sig den svenska tronen den 6 juni 1654 på Uppsala Slott.
Prah

Wuntin

1492, någonstans på iberiska halvön, Bella och Stoffe.

Isabella, drottning av större delen av vad vi idag kallar Spanien, går motvilligt med på att sponsra Christofer Columbus expedition västerut.

Gideon

Citat från: prah skrivet 13 juni 2013 kl. 16:06
Drottning Kristina avsäger sig den svenska tronen den 6 juni 1654 på Uppsala Slott.
Alldeles rätt! Din tur :)

prah

Jag söker vad som händer samt vart och när (fullt datum)?
Prah

krakfot

har inget bättre så jag chansar på tyskland som ger sig den 8 maj 1945.

Gideon

Sovjetiska flaggan hissas på riksdagshuset i Berlin 2 maj 1945?

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.