Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vinjett-stafett - Historiska händelser

Startat av Kvarnbacka, 27 januari 2013 kl. 15:34

Föregående ämne - Nästa ämne

prah

Prah

Gideon

Var och när?

Kvarnbacka

Lindisfarne plundras av vikingar år 793.

AndersI

'Vikingatiden börjar' - Vikingar anfaller klostret på Lindisfarne, 8 juni 793 ?

Edit: Sjuttsingen - jag tänkte för länge på formuleringen!

Gideon

Klurigt, vill nästan ge AndersI rätt för att ha inkluderat datumet också när svaren avgavs samma minut? Vad säger trådskaparen? :)
Annars är det väl Kvarnbackafilm som får ta upp stafettpinnen igen.

Kvarnbacka

Trådskaparen säger att AndersI hade lite mer rätt och kan få ta stafettpinnen  ;)

AndersI

AndersI säger att Kvarnbackafilm var först! Jag trasslade för länge med att försöka formulera mig.

Datumet kommer från Wikipedia utan att där nämns vilken kalender som avses, och är nog ganska diskutabelt (näst intill meningslöst).

Kvarnbacka

Är det möjligen första gången som båda som svarat rätt försöker ge bort stafettpinnen till den andra?  :)
Nåväl, jag får väl ta på mig ansvaret, eftersom jag var några sekunder snabbare. Ny vinjett kommer, eventuellt redan i kväll.

shutter

Citat från: Kvarnbackafilm skrivet 05 juni 2013 kl. 16:20
Är det möjligen första gången som båda som svarat rätt försöker ge bort stafettpinnen till den andra?  :)
Nåväl, jag får väl ta på mig ansvaret, eftersom jag var några sekunder snabbare. Ny vinjett kommer, eventuellt redan i kväll.
VÄntar med spänning. Vilken rafflande upplösning... ;D

Kvarnbacka

När och var hände vad?

prah

Gustav Vasas tre söner Erik XIV, Johan III och Sigismund bråkar om vem som ska ta över kronan efter Gustav Vasas död den 29 September 1560 på Älvsborgs Slott.
Prah

Kvarnbacka


Kvarnbacka

Jag får visst ge en ledtråd här...
Kungakronan är mest en symbolisk ledtråd, den var antagligen inte på plats vid händelsen. Herrarna vid sidan om bordet är inte ute efter kronan.

Gideon

Triumviratet upprättas mellan Julius Caesar, Marcus Licinius Crassus och Pompejus den store år 60 f.Kr?

Kvarnbacka

Nix. För övrigt krävs datum för rätt svar på denna.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.