Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vinjett-stafett - Historiska händelser

Startat av Kvarnbacka, 27 januari 2013 kl. 15:34

Föregående ämne - Nästa ämne

Kvarnbacka

Jag säger varsågod och bygg... talbom!

1 november 1755 drabbades Lissabon av en kraftig jordbävning, som orsakade flodvågor och bränder.

talbom

Citat från: Kvarnbackafilm skrivet 15 april 2013 kl. 08:01
Jag säger varsågod och bygg... talbom!

1 november 1755 drabbades Lissabon av en kraftig jordbävning, som orsakade flodvågor och bränder.

Äntligen en som jag kunde. Lägger upp mitt bidrag i kväll :)

talbom


Gideon

Karl XII stupar 30 november 1718 vid Fredrikshald

talbom


Gideon

Har inte haft tillgång till mina bitar på någon dag eftersom vi varit på lasarettet i Falun och säkrat återväxten av legobyggare i familjen.
Men här kommer i alla fall en hastigt ihopsnickrad digital vinjett i alla fall (och jag som hade en så bra idé på en vinjett som inte handlade om död eller katastrofer, får bli nästa gång jag gissat rätt ;) )

talbom


Gideon

Citat från: talbom skrivet 18 april 2013 kl. 21:10
Slaget vid Azincourt 1415.
Stämmer bra, varsågod och bygg!
(Även om jag först blev fundersam över stavningen tills jag googlade den, och insåg att mina historiekunskaper i detta som många andra fall saknade de svenska termerna...)

Kvarnbacka

Citat från: Gideon skrivet 18 april 2013 kl. 23:09
Citat från: talbom skrivet 18 april 2013 kl. 21:10
Slaget vid Azincourt 1415.
Stämmer bra, varsågod och bygg!
(Även om jag först blev fundersam över stavningen tills jag googlade den, och insåg att mina historiekunskaper i detta som många andra fall saknade de svenska termerna...)

Aha, en favorit i repris, för första gången i historietråden. Carl T gjorde en tolkning av samma händelse redan här: http://www.swebrick.se/index.php?topic=4670.90  :)
Azincourt eller Agincourt beror väl på om man tittar på engelska eller franska wikipedia för övrigt.

Gideon

Citat från: Kvarnbackafilm skrivet 19 april 2013 kl. 07:47
Aha, en favorit i repris, för första gången i historietråden. Carl T gjorde en tolkning av samma händelse redan här: http://www.swebrick.se/index.php?topic=4670.90  :)
Azincourt eller Agincourt beror väl på om man tittar på engelska eller franska wikipedia för övrigt.
Hehe om detta blir en långkörare blir det väl bara en av många sådana upprepningar?
Men jag lovar att nästa medeltida slag som jag skildrar (när och om det nu blir) ska vara svårare att gissa rätt ;)

talbom

Här kommer en vinjett som nog kan bli lite klurig. Händelse och årtal tack!

Kvarnbacka

Jag gissar att det är herr Andrée & co som har kraschat med sin luftballong på Svalbard på väg mot Nordpolen år 1897.

shutter

Citat från: Kvarnbackafilm skrivet 19 april 2013 kl. 22:44
Jag gissar att det är herr Andrée & co som har kraschat med sin luftballong på Svalbard på väg mot Nordpolen år 1897.
Smart gissning. Jag tänkte på månlandningar men man var ju mig veterligen aldrig 3 personer på månens yta samtidigt.

Kvarnbacka

Vattnet talar ju också emot att det är månen  ;)

shutter

Citat från: Kvarnbackafilm skrivet 19 april 2013 kl. 23:56
Vattnet talar ju också emot att det är månen  ;)
Precis. Plus att raketmodulen givetvis aldrig landade på månen utan bara månlandaren. men jag gillar astronauterna. Tänker på nr 565 från år 1976, postad av goran. http://www.swebrick.se/index.php?topic=1565.msg30162#msg30162

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.