Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vinjett-stafett - Historiska händelser

Startat av Kvarnbacka, 27 januari 2013 kl. 15:34

Föregående ämne - Nästa ämne

marpe

För övrigt. Betraktat ur Petrus perspektiv (fg. vinjett) är pillerkartan rättvänd. Det gäller att inte missa de korsfästas perspektiv.  ;)

Gideon

#421
Här kommer en ny: Vem, var och när?

Carl T

Konstantinopels fall i slutet av maj 1453. Sultan Mehmet II leder sina trupper som efter segern plundrar staden i tre dagar.
En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.

stej123

Muslimerna med profeten Muhammed i spetsen erövrar Mekka den 11 december 629 e.Kr?

Gideon

Rätt världsdel men fel stad och fel person.
Personen i fråga erövrade staden efter att den i drygt 32000 dagar varit i fiendens händer.

stej123

Kastar ut en ny gissning och säger att året är 1924 och Ibn Saud integrerar Medina med Kungariket Saudiarabien?

Carl T

Och jag tror att det är Saladin som erövrar Jerusalem fredagen den 2 oktober 1187.
En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.

Gideon

Citat från: Carl T skrivet 03 april 2013 kl. 01:00
Och jag tror att det är Saladin som erövrar Jerusalem fredagen den 2 oktober 1187.
Alldeles rätt! Din tur :)

Kvarnbacka

Det rullar på fint i den här tråden!  :)
Jag vill bara påminna alla byggare om 24-timmarsregeln för ledtrådar: inga ledtrådar inom ett dygn efter att vinjetten postats. Detta för att så många som möjligt ska ha en likvärdig chans att gissa.

Carl T

På grund av diverse deadlines och datorproblem så kommer nästa vinjett tidigast i morgon. Jag borde försöka skaffa en buffert... ::)
En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.

Carl T

Här kommer då nästa. Inte mitt bästa bygge, men det bör inte vara svårt att lista ut vad det föreställer.
En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.

MicroByggare

#431
Titanic 1912 innan hon sjunker på sin jungfruresa
Fast hon hade ju 4 skorstenar  :-\

Annars gissar jag på Estonia katastrofen 28 september 1994 då hon sjunker på väg från Tallinn till Stockholm i en hård storm.
Eller några tidigare färder under namnen M/S Viking Sally (1980–1990), M/S Silja Star (1990–1991) och M/S Wasa King (1991–1993) som trafikerade mellan Stockholm och Åbo, Umeå och Vasa, Sundsvall och Vasa samt Tallinn och Stockholm.
Minderårig LEGObyggare! Min Flickr: www.flickr.com/photos/92996446@N08/

Gideon

Scandinavian Star brinner den 7 april 1990

Carl T

Citat från: Gideon skrivet 06 april 2013 kl. 03:38
Scandinavian Star brinner den 7 april 1990

Visst var det Scandianvian Star. 159 personer dog när någon anlade bränder ombord och besättningen inte hade en susning om vad de skulle göra i händelse av brand. Händelsen är aktuell igen eftersom det framkommit uppgifter om hur illa utredningen sköttes.
En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.

Gideon

När och var?

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.