Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vinjett-stafett - Historiska händelser

Startat av Kvarnbacka, 27 januari 2013 kl. 15:34

Föregående ämne - Nästa ämne

Carl T

Min förra var lätt, så här kommer en jag hoppas kan vara svårare. Vem, var, när och vad?
En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.

AndersI

November 1940, 'Slaget om Storbritannien' anses vunnet, vilket måste firas på puben.

Fast det var knepigare med 'Vem', så den här gissningen är nog fel...

lindyhep

Citat från: AndersI skrivet 06 mars 2013 kl. 22:18
November 1940, 'Slaget om Storbritannien' anses vunnet, vilket måste firas på puben.

Fast det var knepigare med 'Vem', så den här gissningen är nog fel...

Vem skulle ju möjligen isåfall kunna vara en Hugh Dowding...

Carl T

Fel, men inte så tokigt gissat ändå.
En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.

AndersI

Söndagen den 25:e juli 1909 - Louis Blériot firar på hotell Lord Walden i Dover efter att ha flugit över Engelska Kanalen?

Men då borde väl hans fru varit med på bilden också...


Carl T

Nä, nu blev det kallare. Men ni är i rätt land och rätt århundrade.
En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.

ByggareDan

Kan piloten i bakgrunden vara Rudolf Hess som gick i  en fälla när han flög till Storbrittanien för att mäkla fred i maj 1941.

Så engelsmännen firar på puben att dom lurade "die dumme German"


Carl T

Pilot är han, men inte någon särskild. Jag vet faktiskt inte om det fanns någon flygare i huset just när detta hände, men det är inte alls omöjligt.
En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.

Carl T

Inga nya gissningar? Då får jag väl säga att det stämmer att det utspelar sig på en pub i en stad i England. Det finns en koppling till talet 99250.
En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.

Carl T

Med 9 timmar kvar får jag väl ge några ledtrådar till.

På puben i fråga har jag sett en hel skock flygare i uniform.

Scenen utspelar sig vid lunchtid.

99250pb01 följde.
En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.

ByggareDan

Historisk eller inte men ryssen (?) Ivan Ukhov som var mindre nykter på en tävling efter ett par glas för mycket (2008) som sen tog OSguld i början på Augusti 2012 i London


/ByggareDan

Carl T

Fel sekel (se ovan). Det var över 50 år sedan detta hände.
En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.

ByggareDan

Såg att det var fel sekel nu när du påpekade det sen kanske en full ryss inte är direkt historiskt, även om Sovjets historia innehåller en hel del fulla ryssar   ::)

/ByggareDan

Carl T

Händelsens 60-årsjubileum var förra veckan. Medaljerna delades ut i Stockholm. Och puben är första träffen när man söker efter "RAF pub".

Tiden har gått ut men jag ger er till efter frukosten för nu har brödet hoppat upp.
En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.

Gideon

Puben "The Eagle" i Cambridge, 28 februari 1953.
Francis Crick tillkännager att han och James Watson hade upptäckt DNAs struktur. Senare belönat med Nobelpris.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.