Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vinjett-stafett - Historiska händelser

Startat av Kvarnbacka, 27 januari 2013 kl. 15:34

Föregående ämne - Nästa ämne

Kvarnbacka

Snyggt byggt, man blev lite förvirrad av kombinationen riddarrustning+gevär, men det var ju alla tiders ledtråd  :)

Carl T

Citat från: Kvarnbackafilm skrivet 20 februari 2013 kl. 09:12
Snyggt byggt, man blev lite förvirrad av kombinationen riddarrustning+gevär, men det var ju alla tiders ledtråd  :)

Plus att vi just haft en massa emuer - utan dem hade jag inte kommit att tänka på Ned Kellys gäng och deras märkliga rustningar.
En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.

marpe

Citat från: Kvarnbackafilm skrivet 20 februari 2013 kl. 08:37
Ned Kelly fångas av australisk polis i Glenrowan 28 juni 1880, skjuten i benet.
Imponerande gissning. Härligt att se så många briljera på forumet.  :)

Kvarnbacka

Citat från: marpe skrivet 20 februari 2013 kl. 10:14
Citat från: Kvarnbackafilm skrivet 20 februari 2013 kl. 08:37
Ned Kelly fångas av australisk polis i Glenrowan 28 juni 1880, skjuten i benet.
Imponerande gissning. Härligt att se så många briljera på forumet.  :)

Wikipedia är nog till stor hjälp för många i den här tråden  ::)

marpe

@Kvarnbackafilm. Självklart, men utan imponerande förkunskaper hjälper inte Wikipedia. "Död gubbe & träd" är inga bra sökord.  ;)

Carl T

Citat från: marpe skrivet 20 februari 2013 kl. 10:22
@Kvarnbackafilm. Självklart, men utan imponerande förkunskaper hjälper inte Wikipedia. "Död gubbe & träd" är inga bra sökord.  ;)

Jag håller med om att min senaste nog var svårhittad, men helt omöjlig att googla fram var den inte. Söker jag på "gun murder armor helmet" får jag Ned Kelly som tredje träff.

På samma vis ger "japan assassination railway station" ett par relevanta träffar men då får man ha gissat att Japan var inblandat. Lättare efter några ledtrådar... ::)
En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.

Kvarnbacka

Citat från: marpe skrivet 20 februari 2013 kl. 10:22
@Kvarnbackafilm. Självklart, men utan imponerande förkunskaper hjälper inte Wikipedia. "Död gubbe & träd" är inga bra sökord.  ;)

Jag hade nog lite tur med sökorden den här gången. Jag gissade att det handlade om en kung och sökte på "died king armour rifle" och då kom Ned Kelly upp på andra plats, tack vare en rad om floden King River.  :)

AndersI

Men Carl T - hur bar du dig åt för att hitta mina emuer så snabbt? Jag var helt övertygad om att det skulle behövas betydligt längre tid än en timme.

Carl T

Citat från: AndersI skrivet 20 februari 2013 kl. 15:05
Men Carl T - hur bar du dig åt för att hitta mina emuer så snabbt? Jag var helt övertygad om att det skulle behövas betydligt längre tid än en timme.

Fyra timmar tog det från att du postade. Men ja, om min browserhistorik inte ljuger tog det en dryg timme från att jag sökte efter "ostrich attack hunter" och inte hittade något vettigt till att jag sökte på "ostrich attacks soldier" och fick Emu War som andra träff.

Någonstans i mitten kom jag att tänka på att kasuarer är farliga, och råkade läsa ett arbete i Journal of Zoology om kasuarattacker.

Förhoppningsvis gjorde jag annat också under den timmen.
En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.

Kvarnbacka

Vinjett-förrådet var visst slut, men nu har jag byggt en ny. Eller, rättare sagt, en gammal - det är ju en historisk händelse  :D

När och var hände vad?

marpe

#175
Brödupproret 1917, Göteborg. (Utan wikipedia)
Ett av de tre tillfällen man skjutit på demonstranter i modern tid. Ådalen 31 och EU-toppmötet i Göteborg var de andra.

Carl T

#176
Skepp och moderna soldater för mina tankar till Ship to Gaza och bordningen 31 maj 2010.

Tillägg: Jag borde också säga att det inte kan vara bordningen av Mavi Marmara för den gick inte så fredligt till. Enligt UNHCR-rapporten möttes de israeliska soldaterna av vattenkanoner och allehanda kastade föremål när de försökte borda med stegar. När de sedan bordade från helikopter så sköt de vilt mot människorna på skeppet. En del av passagerarna slogs med knivar och andra tillhyggen, men andra som blev skjutna var obeväpnade och blev skjutna bakifrån osv.
En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.

Stigge72

Citat från: Carl T skrivet 20 februari 2013 kl. 23:13
Skepp och moderna soldater för mina tankar till Ship to Gaza och bordningen 31 maj 2010.
Jag hade funderingar åt det hållet också...

Kvarnbacka

Brödupproret var ju en intressant tanke, men maten på den här båten var på väg till Gaza.

Carl T, din tur igen.  :)

Carl T

Ett nytt bygge kommer i kväll. Jag har ännu inte den blekaste aning om vad det kommer att handla om.

Jag tror det börjar bli läge att försöka skapa en liten buffert. :)
En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.