Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vinjett-stafett - Historiska händelser

Startat av Kvarnbacka, 27 januari 2013 kl. 15:34

Föregående ämne - Nästa ämne

bileam

Citat från: Jogge skrivet 11 februari 2013 kl. 22:32
12 februari 1771 Kung Adolf Fredrik dör efter ha ätit semla eller hetvägg som det kallades då.
Så rätt, varsågod och bygg!

Citat Wikipedia: Adolf Fredrik dog troligen av slaganfall den 12 februari 1771 klockan 20:15 efter att ha intagit sin supé som bestod av: surkål, kött med rovor, hummer, kaviar, böckling, champagne och "hetvägg" (semlor). "Det är ej att omkomma på det mest lysande sätt, utan att dö en prostdöd", skriver den samtida greve Johan Gabriel Oxenstierna.


Stigge72

Citat från: bileam skrivet 11 februari 2013 kl. 22:42
Citat från: Jogge skrivet 11 februari 2013 kl. 22:32
12 februari 1771 Kung Adolf Fredrik dör efter ha ätit semla eller hetvägg som det kallades då.
Så rätt, varsågod och bygg!

Citat Wikipedia: Adolf Fredrik dog troligen av slaganfall den 12 februari 1771 klockan 20:15 efter att ha intagit sin supé som bestod av: surkål, kött med rovor, hummer, kaviar, böckling, champagne och "hetvägg" (semlor). "Det är ej att omkomma på det mest lysande sätt, utan att dö en prostdöd", skriver den samtida greve Johan Gabriel Oxenstierna.
I ett avsnitt av Historieätarna i höstas, serverades en precis likadan måltid som den han ska ha dött efter att ha intagit...

Jogge

Så vad kan denna vinjett handla om?

dalle

Marie Antoinette som står inför giljotinen i Paris 1793.

Kvarnbacka

Jg skull nog gissa mer allmänt på giljotinering av adelsmän under franska revolutionen, med början 1792.

Jogge

Min var mer riktad till franska revolutionen i allmänhet.
Får nog ge Kvarnbackafilm mer rätt i denna än enbart Marie's avrättning.

Kvarnbacka

Jag tackar för det och svarar med följande vinjett:

Carl T

Rodeohistoria? Det kan jag inte mycket om. Men jag läser på och gissar... Tex Austin introducerar framgångsrikt rodeo i Europa när har kommer till Wembley Stadium 1924.
En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.

Kvarnbacka

Citat från: Carl T skrivet 12 februari 2013 kl. 12:15
Rodeohistoria? Det kan jag inte mycket om. Men jag läser på och gissar... Tex Austin introducerar framgångsrikt rodeo i Europa när har kommer till Wembley Stadium 1924.

Skulle det kanske kunna vara, men det var inte det svar jag tänkte mig.

Kimmen

Buffalo Bill's Wild West.. hans kringåkande cirkus på 1880-talet i USA och sen i slutet av 80-talet i UK/Europa..

Kvarnbacka

Citat från: Kimmen skrivet 12 februari 2013 kl. 14:58
Buffalo Bill's Wild West.. hans kringåkande cirkus på 1880-talet i USA och sen i slutet av 80-talet i UK/Europa..

Javisst, det är godkänt! Själva händelsen, om man ska vara noga, är premiären av den här föreställningen 1883, men din gissning är tillräckligt nära.

Kimmen

Var för lat för att kolla wikipedia.. gick ur minnet. Ny vigg kommer när jag kommit på ngt imorgon kanske :)

Kimmen

Jahapp.. För denna vigg vill jag ha korrekt datum (år, månad, dag) samt plats :)


Sisilisko

Det är Stockholms blodbad, Stortorget i Stockholm, 7-9 november 1520.

Kimmen

Citat från: Sisilisko skrivet 12 februari 2013 kl. 21:43
Det är Stockholms blodbad, Stortorget i Stockholm, 7-9 november 1520.


Snabbt och godkänt. Egentligen började ju inte avrättningarna förrän 8e november ;)

Varsågod och bygg

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.