Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vinjett-stafett - Historiska händelser

Startat av Kvarnbacka, 27 januari 2013 kl. 15:34

Föregående ämne - Nästa ämne

Stigge72

Citat från: Carl T skrivet 08 februari 2013 kl. 15:17
David Scott, Apollo 15, släpper hammare och fjäder, början av augusti 1971.
Där satt den!

Citat från: Tommy_la skrivet 08 februari 2013 kl. 15:20
Fortsättningen på Galileis experiment.

Äsch!
Där var jag ett par minuter för långsam.
Bättre lycka nästa gång.

Vibora

Väl byggt och klockren fortsättning på tråden. Detta verkar dessutom ha hänt på riktigt, och bekräftar Galileis teori.  :)

Carl T

Då kommer här nästa. Skalan är sådan att varje microfig representerar avsevärt fler.
En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.

Jogge


Carl T

Citat från: Jogge skrivet 08 februari 2013 kl. 23:36
Spanjorerna kommer till Sydamerika

Nej! Men jag kan säga att jag borde haft ett par pilbågar till.
En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.

Kvarnbacka


Carl T

Citat från: Kvarnbackafilm skrivet 08 februari 2013 kl. 23:46
Slaget vid Hastings, 1066.

Ett slag är det, men inte det. Vid Hastings stod slaget på en kulle. Här står det i leran mellan två skogar.
En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.

Kvarnbacka

Då provar vi med slaget vid Agincourt, 1415.

Carl T

Visst är det Slaget vid Azincourt, 25 oktober 1415 (vilket skulle ha varit 16 oktober om den gregorianska kalendern hade funnits då).

Englands långbågar stod i en utmärkt position i skydd av tät skog och en lerig åker där de stuckit ner pålar för att hindra kavalleri, medan de tunga franska trupperna fick klafsa genom lera och över sina egna döda. Resultatet blev stor seger för England och Henrik V. Engelskspråkiga Wikipedia har en mer utförlig artikel än svenskspråkiga.

Din tur igen. :)
En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.

Kvarnbacka

Jag blev lite fundersam på stavningen, men det beror tydligen på om man frågar engelsmännen eller fransmännen.

Hur som helst, här kommer en ny vinjett. Vilka personer, när, var, vad händer?

bileam

Nyköpings Gästabud, december 1317. Kung Birger Magnusson fängslar sina bröder hertigarna Valdemar och Erik i fängelsetornet på Nyköpingshus.

Kvarnbacka

Citat från: bileam skrivet 09 februari 2013 kl. 19:17
Nyköpings Gästabud, december 1317. Kung Birger Magnusson fängslar sina bröder hertigarna Valdemar och Erik i fängelsetornet på Nyköpingshus.

Minnes I Håtuna?

Korrekt, varsågod och bygg  :)

Kimmen

Minnes i then Håtunalek :) bra vigg där!

bileam

Här kommer nästa. Gubben skulle egentligen haft en vit peruk, men då de saknas i min samling, fick han bli flintis...

Jogge

12 februari 1771 Kung Adolf Fredrik dör efter ha ätit semla eller hetvägg som det kallades då.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.