Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vinjett-stafett - Historiska händelser

Startat av Kvarnbacka, 27 januari 2013 kl. 15:34

Föregående ämne - Nästa ämne

MicroByggare

Citat från: Wineyard skrivet 04 februari 2013 kl. 15:59
Moskva tuttas på 1812 för att förhindra att Napoleon använder stadens resurser?

helt rätt det är st. basil som står i bakgrunden
Minderårig LEGObyggare! Min Flickr: www.flickr.com/photos/92996446@N08/

Kvarnbacka

Citat från: mechamike skrivet 05 februari 2013 kl. 10:56
Haha.. det är nog bara i Lego som det kan vara svårt att skilja på Maritin Luther King och Hitler.. 

Det kan vara lurigt när alla är gula  :)
Jag kanske stjäl någons idé nu, men jag vill bara påpeka att om jag hade velat göra en vig med Adolf Hitler så hade det sett helt annorlunda ut:
(ja, jag kommer snart att ha tillgång till en ordentlig kamera...)

AndersI

Citat från: Kvarnbackafilm skrivet 05 februari 2013 kl. 11:50
(ja, jag kommer snart att ha tillgång till en ordentlig kamera...)

Tror du inte det blir lite bättre bara du backar bort en smula från objektet? Kameran verkar inte kunna fokusera så nära.

Vibora

Här kommer då en ny historisk händelse. Jag söker alltså händelsen, inklusive person och plats.

Notera att byggnaden inte är riktigt skalenlig i minifig-skala, men det kanske går att lista ut ändå?!  :)

Kvarnbacka

Citat från: Vibora skrivet 05 februari 2013 kl. 20:52
Här kommer då en ny historisk händelse. Jag söker alltså händelsen, inklusive person och plats.

Notera att byggnaden inte är riktigt skalenlig i minifig-skala, men det kanske går att lista ut ändå?!  :)

Galileo Galilei visar att två kroppar med olika massa faller lika fort genom att släppa dem från lutande tornet i Pisa.

Vibora

#50
Citat från: Kvarnbackafilm skrivet 05 februari 2013 kl. 20:55
Citat från: Vibora skrivet 05 februari 2013 kl. 20:52
Här kommer då en ny historisk händelse. Jag söker alltså händelsen, inklusive person och plats.

Notera att byggnaden inte är riktigt skalenlig i minifig-skala, men det kanske går att lista ut ändå?!  :)

Galileo Galilei visar att två kroppar med olika massa faller lika fort genom att släppa dem från lutande tornet i Pisa.
Helt rätt, varsågod att bygga nästa! Jag trodde den skulle vara lite svårare, men lutande tornet är ju ganska karaktäristiskt.

För övrigt krävde jag inget årtal av den enkla anledningen att man inte vet om han verkligen har gjort detta experiment.  :D

Kvarnbacka

Snyggt byggt och bra val av historisk händelse  :)

Följande vinjett är tyvärr fotograferad f.A.f.f.t. (före AndersI:s fiffiga foto-tips), men jag tror den går att klura ut ändå.

Jag söker plats, år, datum och händelse, samt namn och nationstillhörighet på samtliga personer vi ser i bild. Jag är säker på att det finns minst en person på forumet som klarar det här utan wikipedia  ;)

Vibora

Anders Gärderud tar OS-guld och slår världsrekord på 3000 m hinder i Montreal -76. Östtysken Baumgartl ramlar på sista hindret och kommer i mål som trea. Andraplatsen tar istället Malinowski från Polen som passerar Baumgartl när han har ramlat.

Stigge72

Citat från: Vibora skrivet 05 februari 2013 kl. 22:12
Anders Gärderud tar OS-guld och slår världsrekord på 3000 m hinder i Montreal -76. Östtysken Baumgartl ramlar på sista hindret och kommer i mål som trea. Andraplatsen tar istället Malinowski från Polen som passerar Baumgartl när han har ramlat.
Gärderud kunde jag (eller gissade iaf), resten hade jag dålig koll på, och funderade på om jag skulle orka googla... ;)

Merkurius

Panem et solanum habemus. Quid nobis male evenire potest?


dalle

Citat från: Vibora skrivet 05 februari 2013 kl. 22:42
Citat från: Merkurius skrivet 05 februari 2013 kl. 22:24
Och Glans är sexa!
Bo Hansson med bra närvaro.  ;D

Undrar om Bosse sa något om "svartingar" under loppet.  Eller om han var helt fokuserad på Dan Glans löpning.  ::)

Kvarnbacka

Citat från: Vibora skrivet 05 februari 2013 kl. 22:12
Anders Gärderud tar OS-guld och slår världsrekord på 3000 m hinder i Montreal -76. Östtysken Baumgartl ramlar på sista hindret och kommer i mål som trea. Andraplatsen tar istället Malinowski från Polen som passerar Baumgartl när han har ramlat.

Snabbt och korrekt!
Jag hade ju tänkt lura med en viss friidrottsexpert i vår lilla lek, men wikipedia är snabbare  ;)

Vibora

#58
Citat från: Kvarnbackafilm skrivet 06 februari 2013 kl. 06:58
Citat från: Vibora skrivet 05 februari 2013 kl. 22:12
Anders Gärderud tar OS-guld och slår världsrekord på 3000 m hinder i Montreal -76. Östtysken Baumgartl ramlar på sista hindret och kommer i mål som trea. Andraplatsen tar istället Malinowski från Polen som passerar Baumgartl när han har ramlat.

Snabbt och korrekt!
Jag hade ju tänkt lura med en viss friidrottsexpert i vår lilla lek, men wikipedia är snabbare  ;)
Ledsen att jag var för snabb, men det var ju ögonblicklig igenkänning på fallet över hindret.  ;) Ska försöka få till en ny vig ikväll.

Filip och Fredrik hade med denna händelse i 100 höjdare för några år sedan, med kommentar från Bosse Hansson:


*editerat för att visa Youtube klipp använd bara strängen "8g4mczGcFuQ" inte hela länken
Mvh Swebrick Moderator Team

Vibora

Varsågoda! Jag söker händelse, år, datum och klockslag.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.