Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vinjett-stafett - Historiska händelser

Startat av Kvarnbacka, 27 januari 2013 kl. 15:34

Föregående ämne - Nästa ämne

humlan

Hinner inte posta nånting förenn imorgon, så om nån vill så blir jag inte irri, annars så kommer det en imorgon.
För övrigt anser jag att Norrbottniabanan skall byggas...

humlan

Så, lite sent kanske men...

Söker en historisk händelse, ledtrådar: Skedde i Sverige och det var definitivt inte en olyckshändelse.
För övrigt anser jag att Norrbottniabanan skall byggas...

Sockerbit

Den 8 december 2004 snittar KB-mannen upp handlederna och skär av gasslangen hemma i sitt kök i centrala Stockholm. Rummet fylls av gas - som antänds av en gnista det blir en enorm explosion och lägenheten rasar ihop. KB-mannen som genomförde ett antal stölder av mycket dyrt värderade böcker från Kungliga Biblioteket i Stockholm.

humlan

Citat från: Sockerbit skrivet 05 januari 2016 kl. 17:39
Den 8 december 2004 snittar KB-mannen upp handlederna och skär av gasslangen hemma i sitt kök i centrala Stockholm. Rummet fylls av gas - som antänds av en gnista det blir en enorm explosion och lägenheten rasar ihop. KB-mannen som genomförde ett antal stölder av mycket dyrt värderade böcker från Kungliga Biblioteket i Stockholm.

Den händelsen hade jag inte hört talas om alls.

Har svårt att komma på ledtrådar som inte avslöjar för mycket, kan säga att denna händelsen ägde rum för mer än 70 år sedan.
För övrigt anser jag att Norrbottniabanan skall byggas...

humlan

Kan droppa en ledtråd till, skedde i nordligare delen av landet.  8)
För övrigt anser jag att Norrbottniabanan skall byggas...

Nilseman

Tja varför inte: Fasta paviljongen i Säter (mentalsjukhuset invigt 1912) eldhärjades 2002

humlan

Citat från: Nilseman skrivet 06 januari 2016 kl. 18:36
Tja varför inte: Fasta paviljongen i Säter (mentalsjukhuset invigt 1912) eldhärjades 2002

Well, Säter ligger inte i de nordligaste delarna av vårat avlånga land, så fel.

Dessutom så har det huset för många fönster, vilket i sig är en ledtråd.
För övrigt anser jag att Norrbottniabanan skall byggas...

Nilseman

Citat från: humlan skrivet 06 januari 2016 kl. 19:56
Citat från: Nilseman skrivet 06 januari 2016 kl. 18:36
Tja varför inte: Fasta paviljongen i Säter (mentalsjukhuset invigt 1912) eldhärjades 2002

Well, Säter ligger inte i de nordligaste delarna av vårat avlånga land, så fel.

Dessutom så har det huset för många fönster, vilket i sig är en ledtråd.

Ha ha, nä det är sant, men fråga en halläning eller göteborgare, allt ovanför stockholm är ju Norrland då ;-)

Nilseman

hmm, brandattentatet mot Norrskensflamman 3 mars 1940 Luleå (Sveriges största politiska terrordåd under 1900-talet) Säkert ännu in på 2000-talet med

humlan

Citat från: Nilseman skrivet 06 januari 2016 kl. 20:08
Ha ha, nä det är sant, men fråga en halläning eller göteborgare, allt ovanför stockholm är ju Norrland då ;-)

Å andra sidan så är allt söder om piteälven 08 ;)

Citat från: Nilseman skrivet 06 januari 2016 kl. 20:25
hmm, brandattentatet mot Norrskensflamman 3 mars 1940 Luleå (Sveriges största politiska terrordåd under 1900-talet) Säkert ännu in på 2000-talet med

Rätt! http://www.nsd.se/nyheter/lulea/75-ar-sedan-attentatet-mot-norrskensflamman-9099867.aspx

Din tur!
För övrigt anser jag att Norrbottniabanan skall byggas...

Nilseman


Nilseman

Jaha något blev det iaf.

Datum och händelse?

Nybohov Creation Ltd.

Björn Borg kör av vägen i Dalarna.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

AndersI

3:e september 1967 kl. 05:00 - Sverige går över till högertrafik.

Nilseman

Citat från: AndersI skrivet 07 januari 2016 kl. 13:52
3:e september 1967 kl. 05:00 - Sverige går över till högertrafik.

Jajjamen! Du är näste AndersI

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.