Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vinjett-stafett - Historiska händelser

Startat av Kvarnbacka, 27 januari 2013 kl. 15:34

Föregående ämne - Nästa ämne

shutter

Ja nu vet jag "allt" om ubåtar  ;)
Här kommer nästa direkt.
Vad, ungefär när och var, sker här?

Och förlåt mitt "övertramp" på 8x8 stud. Lego-elefanten har stått uppbyggd ett tag och nu kom den till pass. (Beskrivning på LEGO-club har jag för mig)

boba johan

Citat från: krakfot skrivet 10 november 2013 kl. 20:08
Nu blev det rätt :) Ubåten gick på grund vid Saltholm (i Öresund, mellan Köpenhamn och Malmö). Tyskarna vill försäkra sig om att den inte skulle vidare efter grundstötningen så de besköt den tills besättningen lämnade och 15 personer fick sätta livet till, Övriga besättningen fick tillbringa resten av kriget i Danskt förvar. Efter kriget ville Engelsmännen inte ha tillbaka båten eftersom den var för illa tilltygad och den skrotades senare i Köpenhamn.
Med tanke på de höga träden så var det svårt att gissa på Saltholm  ::)

krakfot

Citat från: boba johan skrivet 10 november 2013 kl. 23:21
Med tanke på de höga träden så var det svårt att gissa på Saltholm  ::)

Kan jag hålla med om...

shutter

Varsågod att gissa på elefanten. Vet ni inte får ni chansa.

shutter

Ledtrådsdags; Det är inte cirkus ;) Det är inte ens kul.

Anna

Gissar, avrättningsmetod som fanns i Asien, att bli ihjältrampad av en elefant. En grym död, att bli krossad av en elefant. Upphörde på 1700-1800-talet.


shutter

Citat från: Anna skrivet 12 november 2013 kl. 19:49
Gissar, avrättningsmetod som fanns i Asien, att bli ihjältrampad av en elefant. En grym död, att bli krossad av en elefant. Upphörde på 1700-1800-talet.
Helt rätt Anna!

"Avrättning med elefant, (bokstavligen "att kastas under en elefants fötter") var i tusentals år en vanlig avrättningsmetod för dem som dömts till döden i södra och sydöstra Asien, främst i Indien. Indiska elefanter användes för att krossa, slita sönder eller tortera fångar vid offentliga avrättningar. De tränade djuren användes antingen för att döda offer omedelbart eller att tortera dessa under en längre tid. I kunglig tjänst representerade elefanten både härskarens absoluta makt och hans förmåga att kontrollera vilda djur. Elefanterna var vid utförandet under en förares eller mahouts kontroll.

Bruket av elefanter för att avrätta fångar förskräckte europeiska upptäcktsresande och beskrevs i många reseskildringar och levnadsteckningar från Asien. Avrättningarna förbjöds till slut av de europeiska kolonialherrarna då dessa tog kontroll över regionen under 1700- och 1800-talen." wikipedia

Anna

Finfint :)

Då skall jag försöka lägga upp bild MOCn jag skapat.

stej123

"20 juli-attentatet"

Claus Schenk von Stauffenberg placerar en väska med en bomb på ett möte i Hitlers högkvarter Wolfsschanze  i Ostpreussen i ett försök att mörda Hitler och ta över makten för att kunna sluta fred med de västallierade.

Anna

Jovisst är det det attentatet mot Hitler i Varglyan. Staffettpinnen går vidare, varsågod.

stej123

Oj, jag hade hunnit glömma det här! Jag bygger något nu och lägger upp senare ikväll.

stej123


shutter

Sverige blev medlem i Förenta nationerna (FN) 1946, året efter det att organisationen bildades?

AndersI

Eller kanske 7 april 1953 då Dag Hammarskjöld valdes till FN:s generalsekreterare?

stej123

Citat från: shutter skrivet 15 november 2013 kl. 07:38
Sverige blev medlem i Förenta nationerna (FN) 1946, året efter det att organisationen bildades?

Rätt!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.