Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vinjett-stafett - Historiska händelser

Startat av Kvarnbacka, 27 januari 2013 kl. 15:34

Föregående ämne - Nästa ämne

krakfot

Nja, den har vi haft så jag tänkte på en  annan händelse även om du helt klart är inne på rätt spår...

krakfot

dags för ledtråd: Att det rör sig om en ubåt i östersjöområdet är helt riktigt men fel tid och fel länder inblandade...

marpe


krakfot

#903
nepp, detta är en betydligt äldre händelse och det handlar om en ubåt utav E-klass och vi pratar om en händelse mitt under ett stort krig i början av 1900-talet...

shutter

"När de tyska trupperna närmade sig Helsingfors gick den brittiska ubåtseskadern ut och borrade sina ubåtar i sank utanför staden den 4 april 1918". Eskadern bestod av ubåtar i E-klass?

krakfot

#905
nu börjar det brännas ordentligt, att det rör sig om engelska ubåtar av e-klass och första värdskriget är helt riktigt. Och att tyska båtar kom stämmer också men vad de gjorde och Finland var fel...

NY ledtråd: Denna ubåt var i sällskap av sitt systerskepp HMS E8 och skulle in i östersjön för att ställa till det för de tyska järntransporterna från Sverige.

shutter

Nu har jag läst och sökt på nätet så ögonen går i kors så jag slår till med en fri gissning...

systerskeppet kan vara engelska ubåten HMS E9 som gått på grund utanför Danmark på väg in i Östersjön?

(Kan vara E7 också, men den har jag ej sett nämnas i sammanhanget. Hade på land Norge som alternativ men slaget vi Narvik var ju vid andra världskriget.)

krakfot

Så nu har ni placerat in Danmark, england och tyskland och första världskriget Att det rör sig om en HSM E.x är också helt rätt. Detta är nog en större nyhet i Danmark än det blev i Sverige, dels för att Engelsmännen gick in på danskt vatten och dels för att tyskarna också gjorde det för att förstöra ubåten med torpeder.

shutter

"I september 1915 lyckades en engelsk ubåt, E-19, ta sig igenom minspärren och ställa till förtret."
Detta verkar vara en känd händelse på nätet. Min kompis som är insatt i militärhistoria hade ingen aning, så det verkar vara en smal händelse.

krakfot

nej ett nummer mellan 8 & 15 vill jag ha...

krakfot

Ingen som orkar leta? då får jag väl göra det enklare och snäva in numret lite... mellan 12-14 ;)

shutter

Citat från: krakfot skrivet 10 november 2013 kl. 14:24
Ingen som orkar leta? då får jag väl göra det enklare och snäva in numret lite... mellan 12-14 ;)
det var för många nummer att välja mellan men nu säger jag E 13!

krakfot

Så vem vågar googla på HMS E13 som förliste i Danmark, och senare blev nerskjuten av tyskar?

shutter

"During the night of August 19, 1915 the British submarines E.13 aground and defenseless, inside Danish territorial waters, was this morning shelled and destroyed by German Torpedo Boat"
Nu då?

krakfot

Nu blev det rätt :) Ubåten gick på grund vid Saltholm (i Öresund, mellan Köpenhamn och Malmö). Tyskarna vill försäkra sig om att den inte skulle vidare efter grundstötningen så de besköt den tills besättningen lämnade och 15 personer fick sätta livet till, Övriga besättningen fick tillbringa resten av kriget i Danskt förvar. Efter kriget ville Engelsmännen inte ha tillbaka båten eftersom den var för illa tilltygad och den skrotades senare i Köpenhamn.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.