Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Hjälp! Inkomplett set.

Startat av Danielwerner, 12 oktober 2009 kl. 19:51

Föregående ämne - Nästa ämne

Danielwerner

Hej!

Jag köpte ett stycke LEGO Star Wars 10134 UCS Y-Wing Starfighter på ebay, från USA. Har precis fått paketet, packat upp det, men inte hunnit mer än några blad i manualen innan jag upptäcker att en massa bitar saknar. Hela setet har nästan 1500 bitar så det är inte så lätt att hitta vilka som är borta, och jag kan inte bygga ihop settet utan dessa så jag kan inte få reda på vilka exakt som saknas. Men det är flera olika bitar, och alla av samma sort är borta. Så det verkar alltså som att en liten påse med småbitar saknas. Bland annat minst 5 vita platta tvåor med styren, och minst 2 gråa "telefoner" saknas.

Och innan ni tänker tanken, JA setet var oöppnat. Det hade Legos officiella försegling på, och alla andra påsar fanns.

Vad kan jag göra? Någon som varit med om nåt liknande? Har jag nånting ALLS att säga till om när jag inte kan uppvisa kvitto? Jag är skitledsen här. :(

Etzel

Det var ju tråkigt, men det går kanske att lösa.
Settet är ju från 2004 så LEGO kanske inte har alla bitar i produktion längre men jag skulle rekommendera att höra av dig till LEGOs kundservice (borde stå telefonnummer eller e-post adress på manualen, annars kan du säkert hitta det på lego.com). Det kan hända att de ber dig om ett kontrollnummer som står någonstans på manualen.

Om detta inte funkar så finns ju alltid nödlösningen BrickLink  ;)

Lycka till

Danielwerner

Tack för hjälpen, har mailat deras kundservice nu.

Hoppas bara de kan hjälpa mig. Totalt omöjligt att veta vilka bitar och hur många av dem som fanns i samma påse, men det hoppas jag att dem har svaret på.

Tog med item-numret. Har ju inget kvitto, men hoppas de har förståelse ändå. Allt var ju förseglat, så klart som korvspad att jag förväntar mig nåt komplett. Har aldrig varit med om detta vad gäller lego förut, och jag har köpt MYCKET i mina dagar.

Etzel

Du kan ju alltid jämföra dina bitar med inventarielistan på BL: LÄNK
Det är ju visserligen nästan 1500 bitar så det tar väl en stund (men det är ju bra att veta vilka som saknas).

Danielwerner

Fick svar från dem nu, ett standardsvar att jag kan köpa bitarna löst hos L@H.

Lutar nog åt att jag får räkna bitarna. Faaasen vad tradigt.

Mirandir

Har du testat att gå via LEGOs replacement parts sida?

Fast det är klart. Det funkar kanske inte med ett 5 år gammalt set. :/

Skulle även i alla fall tro att det är betydligt billigare att skaffa bitarna via bricklink än via PaB.
Legobloggen: http://legobloggen.com

Danielwerner

Det verkar ha löst sig. Räknade hela settet bit för bit, fick fram vilka som saknades (ca 50 bitar allt som allt!), använde mig av replacement-sidan. Fick då ett mailsvar där de tyckte att jag skulle gå tillbaka till affären med settet. Lycka till med ett från ebay liksom. Ringde deras kundtjänst, pratade med en trevlig person som skulle skicka bitarna.

Två bitar fick jag dock köpa från bricklink, men det var helt ok.

Stor eloge till legos kundtjänst!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.