Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[Freebuild] Reklam.

Startat av Omikron, 22 november 2015 kl. 10:48

Föregående ämne - Nästa ämne

Omikron

Här är del två i historien om Po.

Reklam.

Viridi jobbar som pilot på underhållsplattformarna som används för arbeten utanpå Perrin 1. Även hon
har fått sin arbetstid reducerad och åker ibland till baren vid Tannhäuser för att hitta extra
flygningar. Hon är god vän med både Jo och Maxenth då dom har jobbat ihop vid några
tillfällen men Maxenth vill träffa henne av en annan anledning nu. Dom två har stämt träff efter
Viridis skift utanför piloternas avdelning Matteucci 19, korridor elva. En stund in i samtalet avslöjar Maxenth sitt ärende:
-... så den är klart läsvärd om en gillar katodstrålar.
-Och det gör du? frågade Maxenth roat.
-Ja dels det men sen är språket så annorlunda i gamla texter, en förstår knappt vad som menas.
-Att du inte blev fysiker?
-Historia är nästan ännu mer spännande, fast som hobby!
Maxenth såg på Viridi och log. Men så såg hon sig omkring och sänkte rösten en aning.
- Ska du åka till Tannhäuser-haket igen?
- Ja, jag har tänkt det. Det blev några lukrativa jobb sist.
- Om jag bjuder på portavgiften ena vägen kan du ta med det här och lämma kvar det på lämpliga
ställen?
Maxenth räckte fram en bunt tryckta lappar. Viridi läste tyst den översta:

Vill du uppgadera din motor utan att uppgradera portavgiften? Lägg till en ny funktion på ditt
skepp eller någon annan utrustning utan onödig och tidskrävande pappersexcersis för
ritningsunderlag och tillståndsprövning etc?
Den första i sitt slag, namne med Karl den 17:e som döptes till men inte av Johannes. Träffade Gustav 1926.


-Vad är det där sista?
Men innan Maxenth han svara utbrast Viridi:
-Aaah jag fattar, det är ju här. Smart!
Maxent rodnade lätt och så lite generad ut.
-Jag tar med dom här nästa gång jag sticker till haket.
-Tack!
-Ska jag svänga förbi Shame också?
-Nej, det ligger lite för nära. Det skulle bli lätt för myndigheterna att upptäcka oss då.
-Ok, som du vill. Vi ses!

Meta: Gissa gärna vilken plats i BS-universat Po och Maxenth bor i tråden. Det är nog ganska svårt men hela texten är full av ledtrådar. Vem är tex. Karl den 17:e?

EpsilonEta

Nä, nu ger jag upp på gåtan. Historia är inte mitt starkaste ämne. (om det inte handlar om miljontals år)
De får svårt att få nya kunder men myndigheterna lär inte hitta dem heller ;D

Fin liten vig i alla fall.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

o0ger

Shame är ju min karaktärs hemtrakter. I Argo-systemet.

Carl XVII är ju prins Philip?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

EpsilonEta

Den Karl stavar väll med C? och (Gustav med f)
När jag sökte på Gustav och 1926 fan jag en statsminister och en nobelpristagare. Fast det hamnar ju inte i historieböckerna om om någon mindre viktig träffar kung Carl Gustaf (fast inte den 16 eller 17 som inte var födda 1926)
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Omikron

Citat från: EpsilonEta skrivet 22 november 2015 kl. 23:36
Den Karl stavar väll med C? och (Gustav med f)
När jag sökte på Gustav och 1926 fan jag en statsminister och en nobelpristagare. Fast det hamnar ju inte i historieböckerna om om någon mindre viktig träffar kung Carl Gustaf (fast inte den 16 eller 17 som inte var födda 1926)
Citat från: o0ger skrivet 22 november 2015 kl. 23:11
Shame är ju min karaktärs hemtrakter. I Argo-systemet.

Carl XVII är ju prins Philip?

Bra gissat! Ni är i närheten och nosar. :)

Spoiler!

Här kommer lösningen.

Ledtrådar i texten: Matteucci är ett italienskt fysikpris som vår eftersökte tilldelades 1911. Hen har även skrivit ett betydelsefullt arbete om katodstrålar. Shame är mycket riktigt baren på Karoji så vi är i Argo och snurrar.

Gåtan: Den första i sitt slag, här söktes en etta eller I. Namne med Karl den 17:e, det är Karl den 14:e som även var kung över Norge och hade där nummer tre, 14+3=17, han föddes i Frankrike och fick dopnamnet Jean Baptiste. Döptes av men inte till Johannes, Jean Baptiste är franska för Johannes döparen. Träffade Gustav 1926, här är det faktiskt Gustaf V som menas med en avsiktlig felstavning, V=5. Träffa kungen får en göra när en tilldelas nobelpris (bland annat) och det gjorde vår eftersökte 1926

Det var jättesvårt att gissa och jag har googlat en del för att knåpa ihop gåtan, men jag tänkte med nätet och så att det lätt kan bli för lätt att googla. Den som söks är:

Jean Baptiste Perrin så Po och Maxenth jobbar på SKROTEN på Perrin I


o0ger

Oj, det där var alldeles för svårt för mig.

Perrin och Karoji är två fysiker som gick igenom och kartlade en hel skrälldus med stjärnor. Jag hittade deras namn när jag googlade stjärnans riktiga namn.

Du har verkligen läst på. Det är kul att se.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

EpsilonEta

Ja det var en ordentlig gåta, förvånad att de får några kunder alls. Fast de kanske har bättre söktjänster i framtiden. Naina kanske hade räknat ut det men hon har egna kontakter för att moda rymdskepp.

Känns i alla fall mycket mer realistiskt med en krånglig gåta istället för som i de flesta media något de flesta i publiken ska klara (trots det lyckas det ändå förbrylla polisen eller motsvarande)
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Kvarnbacka

Kul med fler duktiga historieberättare! Den där gåtan var dock lite för invecklad för de flesta 2000-talshjärnor tror jag  :o :)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.