Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[Freebuild] RAK supportskepp

Startat av lingonfil, 06 augusti 2015 kl. 00:00

Föregående ämne - Nästa ämne

lingonfil

Byggde små serviceskepp till SS Aurelius i mikroskala. Dessa har jag nu byggt i minifigskala.



RAK är en plattform för manöverdugliga och lättflugna en-manna supportskepp. De är extremt modulära och mycket enkla att modifiera vilket gör ens flotta mycket flexibel. Ena dagen kunde man ha nio skepp som fraktade containrar och ett skepp som eskort, för att nästa dag istället ha ett fraktskepp och nio som eskort. Inom Samfundet används de i stora antal just för sin flexibilitet.

Den mycket populära plattformen tillverkades ursprungligen endast på licens, men skeppens popularitet ledde till att de började dyka upp på varv utan licens för att tillverka dem. Efter en fruktlös kamp att komma åt piratbyggandet släpptes till slut plattformen fri och fick då sitt namn RAK.

RAK förekommer i ett flertal olika serier. De vanligaste är A-, X-, och C-serien. RAK är en-manna farkost med en effektiv men enkel fusionsmotor, mycket begränsade lastutrymmen men med generöst tilltagna livsuppehållande system som gör att de trots sin ringa storlek kan operera relativt självständigt.

RAK-X3 var ett dugligt kortdistans jaktplan. De användes huvudsakligen defensivt för att skydda moderskeppet eller eskortera andra serviceskeppen.
18 Styrraketer gjorde det mycket manöverdugligt. De två extra fusionsmotorerna gav en välbehövlig extra kraft i närstrid.
2 laserkanoner gav ansenlig eldkraft för att ge sig på skepp av liknande storlek, men åstadkom inte mycket mot större skepp med förstärkt skrov eller deflektorsköldar.
Det tåliga skrovet klarade av lättare eldkraft, men X3:an var inte utrustad med deflektorsköldar eller andra defensiva motmedel utan förlitade sig på sin snabbhet och manöverduglighet.





RAK-A1 var en skyttel för transport till ytan. Huvudsakligen transporterade man sig själv, eventuell medresenär fick åka i lastutrymmet.
Till skillnad mot X-serien och C-serien klarade A-serien av atmosfärflygning. A-serien var kapabel att landa och lyfta från de flesta mindre himlakroppar med låga G-krafter och tunn atmosfär. Superjetmotorerna kunde vridas och fungerade då som landningsställ.


RAK-C7 var en drönare som byggts för att frakta containrar. Manöverduglig och enkel att flyga gjorde den bra lämpad för att frakta enstaka containrar korta distanser.

lingonfil

Containern är en modifierad variant av Odidomas container.

Jag har beställt 30136 i dark orange till containern, men jag orkade inte vänta på dem innan jag plåtade. =)

Lews

Jag kan förstå varför de piratbyggdes. Mycket snygga skepp allihop!  :)

EpsilonEta

Snygga rymdskepp!
Ovanligt (men realistiskt) att man kan se styrmotorerna. I våra andra byggen är de bara små hål eller reaktionslösa ;) (men då ger de inte lika stor effekt)
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

lingonfil

Citat från: EpsilonEta skrivet 06 augusti 2015 kl. 15:04
Snygga rymdskepp!
Ovanligt (men realistiskt) att man kan se styrmotorerna. I våra andra byggen är de bara små hål eller reaktionslösa ;) (men då ger de inte lika stor effekt)

Ja, någon nämnde det i någon tråd så då fastnade det i huvudet. Man behöver ha begränsningar för att det ska vara kul att bygga. I detta fall så ville jag ha styrrakter i alla tänkbara riktningar, jag ville använda Odidomas container och så hade jag mina minisar som förlagor.

Kvarnbacka


o0ger

Kul att se lite skepp från dig Lingonfil! Detta var riktigt läckert. Bra fotat också.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Teabox


LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.