Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[freebuild] En helt ovanlig dag

Startat av EpsilonEta, 03 augusti 2015 kl. 21:04

Föregående ämne - Nästa ämne

EpsilonEta

I väntan på att min story ska fortsätta (tänkte "bara" göra en byggnad i LDD) kommer här en till händelse ur Liiz barndom. Här är hon 14 år. 

Alla kapitel och sammanfattning av Liizs historia kan läsas på hennes wikisida


En helt ovanlig dag

Liiz vaknar en dag som vilken annan de senaste 7 åren. Hon tar på sig ett par byxor och går nyvaket mot köket för att fixa frukost.


På vägen möter hon Naina som kliver upp tidigast i familjen och redan ätit frukost, precis som vanligt.
Liiz stannar till chockad och tittar en extra gång innan hon förstår vad som är "fel".


-Mamma? Men du har ingen rustning? Vad är så speciellt idag?
-Inget, såklart. Om jag gjorde det på en speciell dag skulle det gå att planera ett bakhåll.
-Vet pappa om det?
-Snart så.

Naina fortsätter gå och Liiz följer efter. De möter Vichtor som just kommit ut ur sovrummet.


-Oj! Vanliga kläder?
-Snart inga kläder.
-Helt ok för mig.
Vichtor kramar om Naina. Liiz blundar hårt och grimaserar.


Liiz försöker avleda situationen:
-Pappa, kom så äter vi frukost.
-Jag hoppar över det, sådana här stunder måste man ta vara på.
Hans högerhand börjar vandra ner mot hennes bak.


Naina kramar tillbaka och frågar:
-Säkert att du inte ska äta något först? Jag är kvar här.
-Jag kan inte tänka mig en bättre frukost än dig.
-Då kanske du ska ta "frukost" på sängen?
Vicktor ler.
Liiz trycker händerna över öronen och springer därifrån.



Aaaaa bilderna!!! Ut! Ur! Mitt! Huvud!!

Liiz skyndar in i simuleringsrummet.
Jag måste ha något annat att tänka på.
-Sim-X, starta "Alien Invasion" på extreme suicide nivå.
-Det är två nivåer över din vanliga ultra hard, vill du fortsätta?
-Ja, kör!
Rummet börjar omvandlas och täckas med hologram. Vapenkontrollen (säljs separat) omvandlas till den nya AX-49 (från "Real military pack" DLC )


På några sekunder har rummet blivit ett slagfällt börssätt från dörren ut.
Liiz har tjatat på Naina i flera år att den dumma säkerhetsinställningen förstör realismen.


Dumma tjuriga mamma... aaaa!! inte tänka på...
-BOOOMMM-


Just ja. Senaste sparfilen var lite knivig. Hur tar jag mig härifrån nu då?

Meta

Här är hela bygget.


Nya rum är bortre korridoren och sovrummet. Liiz sovrum är mitt emot men inte byggt än. (Ja, alla väggar är inte helt färdiga än)

Lite varierande kommentarer om storyn:

Kanske är det lite konstigt att den 14 åriga dottern kommer upp relativt tidigt på dagen. Fast Naina väcker henne nog om hon sover för länge.

Det här är inte första gången på 7 år som Naina inte har rustning på skeppet men det händer inte allt för ofta. Liiz föreställer sig ju sin mamma med hjälm i "badet" (en talrik mjölk och flingor)
Angående fantasibilden var knappast den värsta associationen hon gjorde men detta forum är familjevänligt ;)

Simuleringsrummet har ett golv som påminner om "PinArt". Det gör att fysiska strukturer kan byggas (utan överhäng). Allting täcks sedan av hologramprojektorer i taket. Förutom att visa personer och föremål kan de få rummet att se större ut än det är.

Dialogen vid uppstarten skämtar lite med dagens datorspelstränder med inflation i svårighetsgrader och DLC (DownLoadable Content) alltså extraköp.

Situationen är ganska lik denna. Kanske var det spelet som inspirerade hallucinationerna.

Slutligen skulle Naina klaga på både utrustningen och realismen i Liiz spel. "den lilla tegelvägen räcker inte som skydd" "en raket så nära hade dödat alla" osv.
Liiz har testat mammas "spel". De är skitsega med ytterst lite fiender och ändå dör man hela tiden >:(
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

humlan

Najs!

Jag tittar extra mycket på detaljer, söker alltid inspiration till egna kommande byggen. Jag har svårt för att låta det synas studs, om man accepterar att det är lego så blir livet enklare.

Jag gillar att du använder "gallergolvet", jag ser också nåt rött under, antar att det är medvetet och ska föreställa rör under golvet?

Dörren in till sim-rummet är riktigt schnygg! Öppningsbar? Dörren till korridoren utanför sim-rummet är oxo rätt najs i sin enkelhet. Är den uppbyggd av flera klossar, eller stor vingbit?

Coolt att se simrummet under aktiveringsfas, då det går från blått hologramaktigt till murbitar. Gillar även att du lyckats klossa raketskottet bra, själv fuskar jag ju och klipper in bilder på explosioner.
För övrigt anser jag att Norrbottniabanan skall byggas...

Anders67

Underbart bra, här finns det massor att titta på och att läsa! Glimten i ögat BRA!

EpsilonEta

#3
Citat från: humlan skrivet 03 augusti 2015 kl. 22:06
Najs!

Jag tittar extra mycket på detaljer, söker alltid inspiration till egna kommande byggen. Jag har svårt för att låta det synas studs, om man accepterar att det är lego så blir livet enklare.

Jag gillar att du använder "gallergolvet", jag ser också nåt rött under, antar att det är medvetet och ska föreställa rör under golvet?

Dörren in till sim-rummet är riktigt schnygg! Öppningsbar? Dörren till korridoren utanför sim-rummet är oxo rätt najs i sin enkelhet. Är den uppbyggd av flera klossar, eller stor vingbit?

Coolt att se simrummet under aktiveringsfas, då det går från blått hologramaktigt till murbitar. Gillar även att du lyckats klossa raketskottet bra, själv fuskar jag ju och klipper in bilder på explosioner.
Tackar!
Helt ok att ta insiration

Ja, det går en liten röd och en grov grå kabel under golvet. (alltid svårt att fota så det syns). Jag tänker mig att det är för energi/bränsle från aktern till de främre styrmotorerna (borde nog vara mer skyddade).

"Sim-dörren" går att öppna. Det är därför det är två rotationer (en blir för tight, dörren till Valvet behövde tre). Den andra dörren är två 30249 och går också att glida i sidled. (I Valvet är den öppen)

Citat från: Anders67 skrivet 03 augusti 2015 kl. 22:43
Underbart bra, här finns det massor att titta på och att läsa! Glimten i ögat BRA!
Tackar!
Vill du/ni läs mer finns det en del på Eurobricks, (har spelat AG ett tag). Sök Agent Raven på denna sida så finns ett MOC-arkiv. Jag tror ni känner igen min sigfig, (det är en alternativ version av Naina)
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.