Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Fungerande Bowlingmaskin (10år långt projekt)

Startat av TCAS, 02 oktober 2022 kl. 12:59

Föregående ämne - Nästa ämne

Colligo


Anders67

Man blir ju helt mållös - hur, hur är det möjligt med LEGO.
Wow galet häftigt!

TCAS

Citat från: mossarp skrivet 13 oktober 2022 kl. 08:50
Citat från: andreaseldh skrivet 02 oktober 2022 kl. 14:11Cirka en minut in i videon visas hur käglorna kommer upp i hissen åt olika håll. Enbart genom att falla ur hissen vänds dom rätt. Hur går detta till?
Puttar inte de gråa double slope som sitter i bakkant till käglornas grövre del så att de förflyttar sig framåt? Sen verkar ju det sitta någon annan typ av vit slope för att vända runt dem. Curved kanske?

Det stämmer ja, den grå biten hjälper käglorna men det fungerar utan dem också. De hjälper käglorna att rulla rätt lite snabbare. De vita bitarna (curved slope) behövs definitivt då käglan annars kräver en alldeles för lång distans innan den hittat rätt så att säga. Med dessa så vänder den sig hela vägen på bara några centimeter  :D

Bricko


bileam

Citat från: Bricko skrivet 14 oktober 2022 kl. 20:12Grymt jobbat!
Förstår att du direkt funderar på hur man kan göra en gbc av den... 😂

Bricko

Citat från: bileam skrivet 16 oktober 2022 kl. 16:17
Citat från: Bricko skrivet 14 oktober 2022 kl. 20:12Grymt jobbat!
Förstår att du direkt funderar på hur man kan göra en gbc av den... 😂

Haha jo det är svårt att låta bli  ;D

CopMike

Stort grattis till månadens bygge för oktober :D ! Där ser man att 10 års slit ger utdelning ;) !

TCAS

Citat från: CopMike skrivet 24 november 2022 kl. 05:36Stort grattis till månadens bygge för oktober :D ! Där ser man att 10 års slit ger utdelning ;) !
Tack tack! Hoppas kunna få med den på utställningar framöver så att den får synas lite IRL också  :)

dalle

Grattis Jocke!! Det borde även vara årtiondesbygge med tanke på byggtid och resultat. ;D 
På tal om resultat så visade du i Linköping att du även kunde hantera de riktiga kloten bäst. Tråkigt att din gamla parhäst var så usel.

darthemil83

Stort Grattis Joakim ! Så välförtjänt. Det var synd om alla andra bra byggen denna månaden. Mvh 

Anders67

Grymt bygge och synd om alla andra med mycket fina byggen denna månad!

danielbrrssn


THSH83

SÅ jäkla höftigt fattar inte hur en sån här maskin funkar i verkligheten ju  =D Men detta är ju bara episkt! Snyggt!
Dedikerad AFOL. Lego entuseast
Har pysslat med Lego till och från sen jag var liten.
Bygger själv lite. Är ganska aktiv bland Sociala Media och har god vetskap om Lego, Nyheter, osv. och Lego Community.

Challebäck


BerraBZ

Outstanding. Sällan jag tittar på videon en annan och tredje gång! Var inte så aktiv senaste tiden men hittade ändå. Det förtjänar klart vara eller bli årets bygge. 
Jag är ju ändå nöjd om en motor hos mig får någonting att rotera några varv utan att något annat går sönder och du har lyckats bygga en hel bowlingmaskin. 
Respekt!!!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.