Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Nya bitar 2012

Startat av Ras 74, 18 oktober 2011 kl. 13:14

Föregående ämne - Nästa ämne

Tobbe Arnesson

Av bilderna som Larry Lars postade tyckte jag det såg ut som staven är byggd av fyra delar.
Blogg: Robotkampen

Larry Lars

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 17 juli 2012 kl. 08:13
Av bilderna som Larry Lars postade tyckte jag det såg ut som staven är byggd av fyra delar.

Du har rätt. Från början tordes jag inte hoppas att det var så, men med bild där det övre fästet är vridet i förhållande till produktfotot så ser det positivt ut.
Det skulle ju betyda att det kommer en otroligt användbar bit. Det bästa är ju att den inte ser ut att vara helrund utan lite tillplattat kantig. Toppen.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Skafte

Typ en "Axle connector with clip". Det bör ju vara så att det är ett axelfäste som pinnen sitter i?

Tobbe Arnesson

Ser inte ut som man får in någon Technic-axel i hålet.

Blogg: Robotkampen

Magnus den store

Sitter och pysslar med den nya säcken från CMF 8, och den är fin som få. En liten nackdel är att den tar 9 kvadratstuds (3x3) i anspråk, om den sitter fast på en vanlig plate. Om den däremot sitter på en 2x2 jumper kan man få ner fotavtryck till 4 kvadratstuds.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Stigge72

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 17 juli 2012 kl. 11:17
Ser inte ut som man får in någon Technic-axel i hålet.


Är det inte en "vanlig" pinne i mitten? (tänk "halmstrån".. ;))
Och en ny bit som binder ihop pinnen med klorna?

Larry Lars

Citat från: stigge72 skrivet 17 juli 2012 kl. 18:01
Är det inte en "vanlig" pinne i mitten? (tänk "halmstrån".. ;))
Och en ny bit som binder ihop pinnen med klorna?

Du får hänga med bättre i diskussionen. ;) Kommentaren och bilden var väl som svar till Skafte som spekulerade technic axel tidigare i tråden. Känns som att dessa nya bitar måste vara framtagna till något annat nytt set. Staven här skulle väl lika gärna kunna ha gjorts med befintliga bitar.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Myko

Känns som en bra bit till att göra stegar och byggställningar med mera. Förhoppningsvis kommer den i fler färger än svart.

Tobbe Arnesson

Citat från: stigge72 skrivet 17 juli 2012 kl. 18:01Och en ny bit som binder ihop pinnen med klorna?

Det är den vi diskuterar.  :P
Blogg: Robotkampen

Skafte

Ja alltså kan vi ta och reda ut det här med den här Rancorväktarstaven? Vi är väl rätt klara på att det är ett litet horn (barb) i ena änden? I mitten är det en vanlig bar 4L? Och sedan något nytt i ändarna. Är det en bit i varje ände, med clip åt ena hållet och ett hål/axelhål åt andra, eller är det en (i så fall ny) clipbit som sitter i en liten connector med hål i båda ändarna? Eller? Va? Va?

Larry Lars

Citat från: Skafte skrivet 18 juli 2012 kl. 08:30
Ja alltså kan vi ta och reda ut det här med den här Rancorväktarstaven? Vi är väl rätt klara på att det är ett litet horn (barb) i ena änden? I mitten är det en vanlig bar 4L? Och sedan något nytt i ändarna. Är det en bit i varje ände, med clip åt ena hållet och ett hål/axelhål åt andra, eller är det en (i så fall ny) clipbit som sitter i en liten connector med hål i båda ändarna? Eller? Va? Va?

Aha. Du tänker så. Jag tror det är en ny bit med clip i ena änden och ett runt hål i den andra. Tittar du på närbilden så ser du att kanten är för tunn för att kunna vara hål för ett löst clip.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Skafte

Ja, precis, det var ett av mina alternativ. Nu hade det jiddrats lite fram och tillbaka, så det var svårt att förstå hur folk menade...

För övrigt vill jag ha den biten nu!

Larry Lars

#327
Citat från: Skafte skrivet 18 juli 2012 kl. 10:22
För övrigt vill jag ha den biten nu!

Jag med. Jag har länge haft något liknande på min önskelista. Den har fattats mej när jag byggt armar och ben till mina figurer i skala 1:26. Den blir framförallt en bra kompisbit till "robot hand clip" som ju gör sig bäst i kombination med andra lite mindre klumpiga bitar.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Magnus den store

En ny närbild på den inverterade tilen. Kallas för Tile, Modified 2 x 2 Inverted på BL.

Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Superkalle

Citat från: Magnus den store skrivet 20 juli 2012 kl. 19:18
En ny närbild på den inverterade tilen. Kallas för Tile, Modified 2 x 2 Inverted på BL.


Jag funderade på det öppna korset som bildas i mitten. Det ser ut som det skulle kunna passa i en 3.2 mm pinne, men jag har provat och det är för stort. Vad kan det vara till?

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.