Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Månadens byggen oktober 2016 arbetstråd

Startat av Anders67, 01 oktober 2016 kl. 09:12

Föregående ämne - Nästa ämne

Anders67


Anders67

#16
Citat från: Svensture skrivet 13 oktober 2016 kl. 16:17
Då var man alltså tillbaka på kontoret igen efter en väldigt lång och rolig föräldraledighet. Antalet mejl som fanns i inkorgen var otäckt många, det man ser på denna bild är bara en bråkdel, men lite så känns det att man snart blir begravd :) Skönt att börja jobba igen också, få lite rutiner. Snart är det helg!!



Anders67

Citat från: MEnga skrivet 14 oktober 2016 kl. 15:50
Hej!
Är ny, och vill bara hänga på tråden och visa vad jag byggt idag.
Ett WW2 ökendiorama.
Finns på:


Anders67

Citat från: jalex skrivet 10 oktober 2016 kl. 11:16
Ett bygge och Ideas-projekt som består av E.T. och hans kommunikationsapparat som han och Elliot i filmen konstruerar för att kunna anropa sitt rymdskepp igen och ta sig hem.

Det som fascinerar mig med kommunikationsapparaten är att den byggdes med hjälp av hushållsprodukter och andra vardagsföremål som E.T. såg omkring sig. När jag var liten och såg filmen så funderade jag om det verkligen gick att bygga en sådan apparat som också fungerade med hjälp av dessa enkla föremål. Efter att ha läst på om den lite så nämner han som byggde apparaten, Henry Feinberg, att det var en trovärdig konstruktion och att vissa tekniska delar fungerade men att det också förstås hade några delar som inte fungerade.

Själva modellen av E.T. har flera inbyggda funktioner som kan ses i denna video. Precis som i filmen kan hans hals förlängas, och hans mittparti kan lysas upp i rött (kallat "heart light" i filmen). Armar, huvud, händer, fingrar och fötter kan röras och böjas.

Så nu får en se hur det här Ideasprojektet kommer att gå  :) Gå gärna in och lägg in röst här. Om ni kommer på hur och var jag kan få spridning på projektet får ni gärna skriva det i tråden.


E.T. använder "telefonen" för att ringa hem




E.T. kommer på hur han kan bygga en kommunikationsapparat för att ringa hem.



Anders67

Citat från: drdoddo skrivet 12 oktober 2016 kl. 21:22
En classic space version av ett av mina favoritskepp i star wars, imperial shuttle tyderium. Har varit sugen på att göra något i classic space temat så det fick bli det här :) Tyckte det passade med lite chibi-style på denna (samt att det krävde färre bitar, haha!).
Classic space chibi-style Imperial shuttle tyderium by Andreas Lenander, on Flickr
Classic space chibi-style Imperial shuttle tyderium by Andreas Lenander, on Flickr
Classic space chibi-style Imperial shuttle tyderium by Andreas Lenander, on Flickr
Classic space chibi-style Imperial shuttle tyderium by Andreas Lenander, on Flickr


Anders67

#21
Citat från: Jesperrydhog skrivet 16 oktober 2016 kl. 04:08
Nu har dom ytterligare fått en Till Räddningsfordon till Lego Citys Räddningstjänst. Den är vit både på motorhuvuden och på taket. Den är lite blanda från Gargebärgaren från 60081 och i från Legoland sopbilen set.



Anders67

Citat från: Godtfred skrivet 10 oktober 2016 kl. 22:12
Har velat ett tag på vad man kan göra med ett gäng 24121. Första bygget blev i alla fall en boll:


24121 #1: Sphere
by gonkius, on Flickr

Någon mer som försöker bygga något med den nya delen?

Anders67

Citat från: Tufs skrivet 16 oktober 2016 kl. 21:47
Nu var det ett tag sedan jag byggde något alls. Dagens skapelse blev en Star Destroyer från Star Wars.
Inte helt nöjd. Men med de bitar jag hade att tillgå så blev resultatet okej. Inte helt lätt att få till formen på skeppet.
Den blev ändå ganska stabil till slut.









Anders67

Citat från: Full Plate skrivet 17 oktober 2016 kl. 17:12
Experimenterade med microträd häromdagen när jag såg o0gers teknik för en cirkulär bas. Det slutade med att jag la hela kvällen på att bygga små, runda landskapsvinjetter i olika årstider :) Tack för inspirationen o0ger!















Anders67


Anders67

Citat från: Ashman skrivet 23 oktober 2016 kl. 16:17
Har fastnat för att bygga små vignetter, helst 8x8 studs, men även större. Passar mig perfekt med småbyggen eftersom jag gärna vill avsluta i en sittning.

Har handlat på mig lite prylar så jag kan bygga en fotobox så förhoppningsvis blir det bättre foton i framtiden.

Först en liten Harry Potter. Harry besöker bokhandeln Flourish and Blotts för att köpa böcker. Där inne befinner sig Gilderoy Lockhart för att signera sin nya bok. När han ser Harry suger han omedelbart in honom för fotografering. Ovanför står Draco och blänger av avundsjuka.

Harry Potter meets Lockhart by Anders Löfgren, on Flickr


Nästa är en Pirates of the Caribbean-vig med Jack Sparrow och en flaska rom. Denna blev rätt tajt eftersom jag ville ha vatten utanför så hade jag i praktiken bara 6x6 kvar att leka med.

En tidig kväll någonstans utanför Barbados...

Jack Sparrow and a bottle of rum by Anders Löfgren, on Flickr


Jack Sparrow and a bottle of rum by Anders Löfgren, on Flickr


Senare på kvällen....

Jack Sparrow and a bottle of rum by Anders Löfgren, on Flickr

Anders67

Citat från: Tektor skrivet 23 oktober 2016 kl. 21:26
Till vårt gemensamma bygge av en gotlandskarta behövde vi lite jordbruksmaskiner. Tanken med kartan är ju att folk ska känna igen sig, så jag tyckte det var viktigt att man ser vilket märke det är. Problemet är att jag inte kunde bestämma mig för vilket märke jag skulle satsa på, så det blev tre stycken...



Anders67

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 23 oktober 2016 kl. 18:28
Två 10246 Detective's Office (och lite extra bitar till frisen) blev detta.
Som vanligt gjorde jag ett hörnhus av ett rakt original.
Al's frisering är oförändrad. Juicebaren helt egenkomponerad (viktigast var att hitta en skylt som funkade att bygga).





Ovanpå juicebaren bor en prisbelönt pianist:


Med tanke på den väl tilltagna sängen har hen ett friskt kärleksliv (eller sover väldigt rörligt):


Juicebaren:


[MOD] 10246 Detective's Office

Anders67

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 24 oktober 2016 kl. 08:37
Vissa i familjen är lite busstokiga, så ett busstorg är på sin plats i Micropolis.

Ovanligt hektistk:

(Plattformen sticker upp en halv plate.)

En lastbil har förirrat sig in på torget, men det är fotografens fel:


RIMG1829 by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.