Vinjetter - Gissa vilken film/bok/TV-serie/Teaterpjäs/Serie/TV-Spel

Startat av AndersI, 01 november 2010 kl. 19:08

Föregående ämne - Nästa ämne

Sisilisko

Jag kan inte bygga den här veckan men jag vill bara att alla ska veta att jag har en gissning. Eftersom jag inte kan bygga så ska jag ju inte gissa heller. Har jag rätt så vill jag bara säga att det är RIKTIGT fyndigt byggt och ledtrådat.  ;)

Kontrollfråga: Har boken blivit filmad?

//S

shutter

Tänkte gissa på Ciderhusreglerna men den har ju blivit filmad ;)

Stigge72

Citat från: Sisilisko skrivet 10 mars 2013 kl. 21:15
Jag kan inte bygga den här veckan men jag vill bara att alla ska veta att jag har en gissning. Eftersom jag inte kan bygga så ska jag ju inte gissa heller. Har jag rätt så vill jag bara säga att det är RIKTIGT fyndigt byggt och ledtrådat.  ;)

Kontrollfråga: Har boken blivit filmad?

//S
Inte vad jag vet.

Och det betyder så klart att ciderhusreglerna tyvärr också är fel.

Stigge72

Ok, en liten ledtråd före läggdags... Det finns en koppling till en annan vig som var aktuell i tråden ganska nyligen.

Stigge72


shutter


Vibora

Dags för en ny ledtråd? För att gissa på något drar jag till med Ingen mans land av Guillou, enbart pga kopplingen till filmen jag gjorde med liknande namn nyligen.

Stigge72

Inte Ingen mans land.

Ledtråd... författaren är en av dem som har initialer som förnamn.

Sisilisko

Hej!

Nu står jag inte ut längre: jag kan leverera ett bygge på fredag kväll. Kanske lördag morgon.
Detta måste vara: Räddaren i nöden, The Catcher in the rye av JP Salinger.

//S

Stigge72

Citat från: Sisilisko skrivet 13 mars 2013 kl. 21:25
Hej!

Nu står jag inte ut längre: jag kan leverera ett bygge på fredag kväll. Kanske lördag morgon.
Detta måste vara: Räddaren i nöden, The Catcher in the rye av JP Salinger.

//S
Det får väl anses tillräckligt rätt, även om han heter J.D. på mitt exemplar. ;-)

Scenen är från en återkommande fantasi som huvudpersonen har, där han räddar barn från att ramla utför ett stup när de springer runt i ett rågfält.

För att reda ut hur ledtrådarna var tänkta:
Det är såklart råg (ett sädesslag, precis som vete).
Boken kan vara mest känd för att en viss herr Chapman hittades med ett exemplar i fickan efter att han mördat John Lennon, som i sin tur var en del av The Beatles, och son sådan kopplad till Help (Hjälp på svenska), som var med för några sidor sedan.

lindyhep

Citat från: stigge72 skrivet 11 mars 2013 kl. 23:22
Jag tänker inte ge er mer hjälp idag...

Var det här också tänkt som en ledtråd eller ;)

Stigge72


marpe


Sisilisko

Citat från: stigge72 skrivet 13 mars 2013 kl. 22:16
Citat från: Sisilisko skrivet 13 mars 2013 kl. 21:25
Hej!

Nu står jag inte ut längre: jag kan leverera ett bygge på fredag kväll. Kanske lördag morgon.
Detta måste vara: Räddaren i nöden, The Catcher in the rye av JP Salinger.

//S
Det får väl anses tillräckligt rätt, även om han heter J.D. på mitt exemplar. ;-)

Scenen är från en återkommande fantasi som huvudpersonen har, där han räddar barn från att ramla utför ett stup när de springer runt i ett rågfält.

För att reda ut hur ledtrådarna var tänkta:
Det är såklart råg (ett sädesslag, precis som vete).

Det ska vara JD, jag trycker/läser lite slarvigt ibland. Och det var sädeslagsreferensen som gjorde att jag hamnade rätt.

Boken har jag för övrigt ganska bra kännedom om utan att ha läst den. När jag och en väninna tentade av engelskan på gymnasiet fick vi i sista stund veta att i tentan ingick diskussion av 3 skönlitterära engelsspråkiga verk. Vi hade förberett oss på två. Sagt och gjort, hon redogjorde The Catcher in the rye för mig. Jag redogjorde för henne den bok som jag ska bygga en vig på i kväll.
Så Räddaren i nöden är den bok jag haft mest nytta av utan att ens ha öppnat.

/S

Stigge72

Citat från: Sisilisko skrivet 14 mars 2013 kl. 08:18
Citat från: stigge72 skrivet 13 mars 2013 kl. 22:16
Citat från: Sisilisko skrivet 13 mars 2013 kl. 21:25
Hej!

Nu står jag inte ut längre: jag kan leverera ett bygge på fredag kväll. Kanske lördag morgon.
Detta måste vara: Räddaren i nöden, The Catcher in the rye av JP Salinger.

//S
Det får väl anses tillräckligt rätt, även om han heter J.D. på mitt exemplar. ;-)

Scenen är från en återkommande fantasi som huvudpersonen har, där han räddar barn från att ramla utför ett stup när de springer runt i ett rågfält.

För att reda ut hur ledtrådarna var tänkta:
Det är såklart råg (ett sädesslag, precis som vete).

Det ska vara JD, jag trycker/läser lite slarvigt ibland. Och det var sädeslagsreferensen som gjorde att jag hamnade rätt.

Boken har jag för övrigt ganska bra kännedom om utan att ha läst den. När jag och en väninna tentade av engelskan på gymnasiet fick vi i sista stund veta att i tentan ingick diskussion av 3 skönlitterära engelsspråkiga verk. Vi hade förberett oss på två. Sagt och gjort, hon redogjorde The Catcher in the rye för mig. Jag redogjorde för henne den bok som jag ska bygga en vig på i kväll.
Så Räddaren i nöden är den bok jag haft mest nytta av utan att ens ha öppnat.

/S
Intressant historia. Och nu fick du ännu mer nytta av den. ;) Ska bli spännande att se vad det blir som du gav din väninna nytta av. ;)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.