Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Solblekning av lego - hur farlig är solen?

Startat av insurrection, 04 juni 2012 kl. 20:07

Föregående ämne - Nästa ämne

insurrection

Jag undrar mest hur mycket lego bleks som inte står direkt exponerat i ett fönster utan istället längre in i ett rum och antagligen får mest ljus som reflekterats på väggarna.
Undrar också ifall bitar som ligger i genomskinliga plastbackar/lådor (typ godisburkar) skyddas nått?

Carl T

Det undrar jag också. Jag försöker hålla persiennerna nerdragna där det kommer in direkt solljus, men en del läcker igenom eller reflekteras.
En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.


Carl T

Citat från: Nextuz skrivet 04 juni 2012 kl. 21:18
ABS gulnar.. :/

Betyder det att halvgenomskinliga och grönaktiga men till namnet gula bitar blir bättre om de får åka på solsemester? (Och ja, jag kan gnälla hela kvällen om färgavvikelser. ;))
En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.

Nextuz

Citat från: Carl T skrivet 04 juni 2012 kl. 21:28
Citat från: Nextuz skrivet 04 juni 2012 kl. 21:18
ABS gulnar.. :/

Betyder det att halvgenomskinliga och grönaktiga men till namnet gula bitar blir bättre om de får åka på solsemester? (Och ja, jag kan gnälla hela kvällen om färgavvikelser. ;))

Genomskinliga bitar är inte ABS ;)

Tobbe Arnesson

Jag har läst lite på ämnet, blekning beror på flera faktorer. Främst är det UV-strålningen som är boven, men även värme och syre kan påverka. Bland Lego är det ljusgrå och vitt som främst drabbas och det blir att se riktigt taskigt ut.

Jag ska köpa solfilm att montera på mina fönster, har hittat en museifilm som är designad att minska blekningen och tar med lite mer våglängder än vanlig uvblockerande film. Tyvärr verkar enklaste sättet att köpa den vara via webshop från Danmark med relativt höga fraktkostnader som följd.
Blogg: Robotkampen

insurrection

Okej, topic borde egentligen varit "Sol-gulning av lego - hur farlig är solen?" :)

Lite snabbt googlande har iaf lärt mig att de flesta material är dåliga på att reflektera UV-strålning, vilket borde innebära att UV-strålningen som når lego via reflektioner på väggar o dyl borde vara mindre dåligt än direkt solljus. Å andra sidan så var snö något som tydligen reflekterade UV bra, så vita väggar kanske är en fara. Och sen finns det ju olika sorters UV-strålning, och de artiklar jag läste handlade mest om UV i förhållande till solbränna.

Tobbe Arnesson

Rutorna tar upp en liten del och studs bland väggar släcker också ut. Fast tid och värme hjälper till, så nog kan det vara ett problem även utan direkt solljus.
Blogg: Robotkampen

Nextuz

Citat från: insurrection skrivet 05 juni 2012 kl. 13:46

Å andra sidan så var snö något som tydligen reflekterade UV bra, så vita väggar kanske är en fara.

Vita väggar är inte farliga som så...
Det är inte för att snön är vit utan pga att den har väldigt väldigt stora reflekterande ytor då den är så ojämn... snöblindhet är just på grund av UV-strålning, bränner sönder hornhinnan så man får sår på den.

AndersI

Snö är inte vit, en snöstjärna består av (mer eller mindre) genomskinlig. Men alla snöpartiklarna som ligger i olika vinklar gör att det ser vitt ut.

isola

Hur fungerar det på legoland då? Jag misstänker att vissa byggen står ute flera säsonger och det är ju i direkt sol.
Det borde väl märkas extra tydligt, eller byter man ut bitarna med jämna mellanrum?  ::)

Jesperallen

Citat från: isola skrivet 05 juni 2012 kl. 16:57
Hur fungerar det på legoland då? Jag misstänker att vissa byggen står ute flera säsonger och det är ju i direkt sol.
Det borde väl märkas extra tydligt, eller byter man ut bitarna med jämna mellanrum?  ::)

En del av modellerna på Legoland är målade. De måste nog underhållas en hel del för att klara allt slitage.

Roger Brickjet

#12
Citat från: Jesperallen skrivet 05 juni 2012 kl. 17:34
En del av modellerna på Legoland är målade. De måste nog underhållas en hel del för att klara allt slitage.
OT: På tal om underhåll och slitage på Legoland...här är några "underhållande" ::) bilder från Billund augusti 2011  :)


Stigge72

Citat från: Roger Brickjet skrivet 05 juni 2012 kl. 20:07
Citat från: Jesperallen skrivet 05 juni 2012 kl. 17:34
En del av modellerna på Legoland är målade. De måste nog underhållas en hel del för att klara allt slitage.
OT: På tal om underhåll och slitage på Legoland...här är några "underhållande" ::) bilder från Billund augusti 2011  :)
:D

Tobbe Arnesson

Citat från: isola skrivet 05 juni 2012 kl. 16:57
Hur fungerar det på legoland då?

Byggena byts ut regelbundet. Ta med en färsk grå och vit och jämför, det är garanterat inte samma nyanser längre.

Rent tekniskt skulle de kunna lacka dem med UV-filtrerande klarlack, fast solblekningen är inte så stort problem när allt bleks samtidigt och lika mycket.
Blogg: Robotkampen

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.